המקור: שאול גנון מהברנוער • "שיטת המסע" סדנה למורים

מנהל ה"ברנוער", שאול גנון, הפך מהאיש הטוב ששיתף פעולה עם החוקרים לזה שחשוד באונס האח של החשוד העיקרי ברצח במועדון הנוער. נסלי ברדה ליוותה אותו בחודשים האחרונים • "שיטת המסע", סדנה לגילוי עצמי, הוכנסה על ידי משרד החינוך למערך ההשתלמויות של המורים. היא מעולם לא נחקרה אך בכל זאת היא מוצעת גם כקורס באוניברסיטת בר אילן. יובל אגסי מנסה לברר מדוע זה קרה. התכנית המלאה לצפייה ישירה

שאול גנון | המקור נסלי ברדה 2014
  • כתבתה של נסלי ברדה על מנהל הברנוער שאול גנון

פרשת ה"ברנוער": מנהל המועדון, שאול גנון, משתף מה עבר עליו בחודשים האחרונים. גנון היה האיש הטוב ששיתף פעולה עם החוקרים במשך ארבע שנות החקירה, עד שלפתע נעצר. ביום אחד הוא הפך לאיש הרע, זה שכביכול אנס את האח של החשוד ברצח ולא סיפר למשטרה. גנון: "היה אקט מיני עם חייל, לא אנסתי אותו". נסלי ברדה ליוותה אותו בחודשים האחרונים.

"שאול גנון הוא המניע שאתם מחפשים"- כך אמר עד המדינה לחוקרי הימ"ר. "גנון אנס את בנימין פליסיאן ב"ברנוער", ולכן אחיו חגי ביצע שם את הרצח". תוך פחות משנה התרסק תיק ה"ברנוער" בגדול. עד המדינה נעצר בחשד שבדה את הראייה המרכזית נגד חגי פליסיאן, הנאשם ברצח, והימ"ר נאלץ לשחררו. במשך כל אותם חודשים בהם התיק נחשב לפתוח, חייו של שאול גנון השתנו מקצה לקצה.

החלוקה בעיתונים ל"גיבורים ונבלים" ברורה. עד המדינה סיכן את חייו והסגיר את חבריו העבריינים למען הקהילה הגאה כולה. לעומתו, גנון, מנהל המועדון שהיה אמור להגן על הצעירים, חשוד שאנס קטין בן 15 ויחמוק מלתת את הדין כי חתם על הסכם חסינות עם התביעה. עם התפוצצות הפרשה גנון נאלץ להתנתק ממסגרות ההתנדבות שמילאו את ה-20 השנים האחרונות בחייו.

ד', תושב השטחים שחייו בסכנה בגלל נטייתו המינית, מספר כיצד גנון עזר לו כשהכניס אותו למועדון "הברנוער". "הוא היה הראשון שהושיט לי יד והוציא אותי מהרחובות, הוא לא מאלה שיכולים לעשות דבר כזה בכלל", הוא אמר.

גנון מספר על הרגעים הקשים שעבר כשנחקר במשטרה: "חלק גדול מאוד מהאי נעימות בחקירה היה הלחץ עליי, הכניסה לחיים הפרטיים שלי. שאלו אותי איזה סוג של סקס אני אוהב ועם כמה גברים הייתי". בחקירה הראשונה הוא התעקש כי לא כפה את עצמו על איש. במשטרה כנראה הבינו שאין להם ראיות נגדו בגין אינוס קטין, ולכן חתמו איתו על הסכם "אין ברירה", על פיו מובטחת לו הגנה מפני העמדה לדין.

בתמורה, גנון לא מודה שאנס את בנימין פליסיאן אלא מספק תיאור של מפגש מיני מזדמן ב"ברנוער", שיכול להתיישב עם הסיפור שטווה עד המדינה. "נפגשתי עם מישהו שהציג את עצמו כחייל בן 19 או 20, היה איזשהו אקט מיני והוא ידע טוב מה הוא עושה ורוצה. תוך כדי האקט עצמו, למרות שהבנתי שזה מה שהוא מחפש, אמרתי מילים שאולי העליבו אותו כמו "אתה נולדת לזה". לאחר מכן הוא התעצבן ואמר לי "תפסיק", לא הייתי בטוח ששמעתי נכון ושאלתי אותו שוב. שהוא חזר על זה שנית הפסקנו", מספר גנון.

התנהגות הנער לאחר המפגש עם גנון הביעה תסכול. "תוך כדי שהוא הלך הוא זרק לי איזה קללה. כמה שעות אחרי זה הוא כתב לי "אתה אנסת אותי", אמרתי לו בוא נירגע. אני מעולם לא כפיתי את עצמי על אף אחד", הוא טען. החור המרכזי בעדותו של גנון נובעת מכך שהוא לא מסוגל לזהות בוודאות את בנימין פליסיאן כמי שקיים עמו יחסי מין ב"ברנוער". בהסכם הוא מוכן להעיד רק שייתכן שמדובר בפליסיאן.

בימים אלה, כשהתיק נגד חגי פליסיאן מתרסק, ועד המדינה נמצא במעצר, גנון מספר עד כמה הוא לא סומך על העד: "גם אם צריך לזרוק את אמא שלו לכלבים הוא יצא מהכלא, אני לא מאמין שהוא לא ידע שהרצח הזה יקרה, הוא מבחינתי פשוט הושיט את הצוואר של הילדים שלי לשחיטה".

 

  • כתבתה של יובל אגסי על "שיטת המסע", הסדנה החינוכית שנכנסה להשתלמויות למורים

משרד החינוך הכניס את "שיטת המסע" למערך ההשתלמויות של המורים. הסדנה לגילוי עצמי מעולם לא נחקרה ולא עוסקת בנושאים הקשורים לחינוך, אך בכל זאת היא מוצעת גם כקורס באוניברסיטת בר אילן. משרד החינוך: "ההשתלמות אושרה אך ורק בקטגוריית ההשתלמויות להעצמה אישית".

לפני חודשיים קראנו בעיתון "הארץ" על כך שמשרד החינוך מעודד את המורים לעבור סדנה לגילוי עצמי שנקראת "שיטת המסע". בכתבה של העיתונאי אור קשתי, נכתב גם כי המשרד מתקצב את הסדנה ואף הפך אותה לחלק ממערך ההשתלמויות למורים.

אז מהי בעצם שיטת המסע? הכל התחיל ברב מכר רוחני שנכתב על ידי אישה בשם ברנדון בייס. על פי אתר השיטה, מדובר בעבודת ריפוי ותהליך שינוי רב עוצמה, שבכוחו לעורר את חכמתו האינסופית של הגוף האנושי. בתוך תאי גופינו שוכנים זיכרונות קדומים שבאמצעות מדיטציות ודמיון מודרך ניתן לגשת אליהם ולבצע תהליך של סליחה. היא טובה לטיפול בכל בעיה: משברים נפשיים, בעיות בזוגיות, חינוך ילדים ועד לריפוי פיזי ממש. בייס אף טוענת שבאמצעות השיטה, ללא רפואה קונבציונלית, היא נרפאה ממחלת הסרטן.

הבעיה מתחילה שמשרד החינוך של מדינת ישראל נותן לשיטה הכשר משלו, ומעביר לא מעט כסף למדריכים הקשורים לארגונה של בייס. מאות מורים כבר השתתפו בסדנאות שונות של השיטה וגם קיבלו על כך גמול השתלמות. אז כיצד קיבלה השיטה ממשרד החינוך של ישראל? התשובה נמצאת אצל שתי נשים: דורית שגב, הפרזנטורית הראשית של שיטת המסע בישראל, ומרים שכטר שעובדת איתה, ועד לפני שנתיים הייתה הממונה על השוויון בין המינים במשרד החינוך.

השתיים השתמשו בקשריהן ושכנעו את צמרת המשרד להכניס אותה פנימה. שכטר מסבירה: "זאת חוויה שהיא המתנה הכי גדולה שיכולתי לקבל בחיים וכל מה שאני זה היה משרד החינוך, זו גם הסיבה שיכלתי להכניס את המסע, כי אם זה טוב לי זה טוב לכולם. היופי בשיטה הזו שהיא פשוטה, קצרה ועמוקה. וזה ציטוט מפי מנהלת בכירה במשרד החינוך".

מרים אמנם לא סיפרה מי היא אותה מנהלת בכירה, אבל ל"המקור" סיפרו כי מדובר במנכ"לית משרד החינוך לשעבר, דלית שטאובר, שעברה את הסדנה בעצמה. דורית שגב מסבירה כיצד זה עובד: "יש דבר כזה שנקרא מתווה השתלמויות, במשרד החינוך הצליחו בעצם לצקת את התכנים בשפה של מתווה, למשל יש קורס מוכר שנמצא כבר בשנה החמישית באוניברסיטת בר אילן.

באוניברסיטת בר אילן נתנו לשיטה הרוחנית שאמורה לרפא מסרטן הכשר משלה. בין ההשתלמויות המוצעות למורים ניתן למצוא את סדנת המסע. היא כוללת 112 שעות לימוד, מתוכן 60 מותרות ל"גמול השתלמות". למורים המשתלמים האוניברסיטה מבטיחה גם תעודת מטפל מסע לעובד משרד החינוך, מטעם ארגון "המסע העולמי".

החלק הכי מוזר בסיפור הוא המחלוקת בין משרד החינוך לאוניברסיטה, זאת לאור השאלות שהפנינו לשניהם. משרד החינוך טען כי לא הכירו בקורס הזה באוניברסיטה. מהאוניברסיטה נמסר כי לא רק שהם הכירו, הם גם יזמו את הקורס וכבר ארבע שנים כבר מעניקים תמורתו גמולים למורים.

הבעיה הגדולה עם השיטה היא שמעולם לא נעשה מחקר שיאשר את יתרונותיה. פרופסור יצחק גל-נור, לשעבר נציב שירות המדינה, סבור כי יש בעייתיות עם כך שאוניברסיטת בר אילן עובדת עם שיטה שלא נחקרה. "ברגע שמופיע השם של האוניברסיטה על השיטה, היא בעצם נותנת עליה חותמת כשרות", הוא אמר. גם מרים שכטר מודה כי לא נעשה מחקר: "לא היה מי שיעשה מחקר על השיטה, אני לא צריכה אפילו לספר כמה זה עולה, אבל יש לי מספיק חומרים שאני יכולה לתת ואני אשמח שהוא ייחקר".

ספק אם אי פעם ייעשה מחקר אמיתי על השיטה. קשה להאמין שכל כך קל להיכנס למערכת ההשתלמויות של משרד החינוך, אבל היום, ככל הנראה, לא צריך הרבה מעבר למוטיבציה וקשרים כדי להצליח בכך.

התגובות: "לטענת המורים, הם קיבלו כלים ששימשו אותם בעבודתם בבתי הספר"
תגובת משרד החינוך: "השתלמות ה"מסע" נתונה לבחירת עובדי ההוראה ואיננה חובה. ההשתלמות אושרה אך ורק בקטגוריית ההשתלמויות להעצמה אישית, מגדר ושוויון בין המינים. יובהר כי ההשתלמות איננה מעניקה מעמד של מטפל/ת ועל כן, אינה מאפשרת טיפול בתלמידים ובכלל, אלא נועדה להעצמה אישית בלבד. המתווה להשתלמות מובא לאישור בכל שנה מחדש ויישקל שוב גם בשנה הבאה. באשר להשתלמויות באוניברסיטת בר אילן, יצוין כי המשרד לא אישר אותן מאחר ולא עמדו בקריטריונים הנדרשים ולא תאמו את מדיניות היחידה לשוויון בין המינים".

תגובת אוניברסיטת בר אילן: "האוניברסיטה מקיימת קורסים והשתלמויות לעובדי הוראה על פי דרישות משרד החינוך. אנו מבקשים לציין עוד כי הקורס נלמד במסגרת ההשתלמויות למורים כבר ארבע שנים. הדיווחים נמסרו למשרד החינוך ומורים שהשתתפו בו ועמדו בדרישות הקורס גם מקבלים גמולי השתלמות ממשרד החינוך על השתתפותם. זאת ועוד, את הקורס מלמדת מדריכה המחזיקה בידיה תעודת "מומחה בתחומו" שמספק משרד החינוך והמשרד אף המליץ על המרצה ללמד בקורס. מעבר לכל אלה נציין כי התגובות של המורים שהשתתפו בקורס היו חיוביות ואף נלהבות. לדברי המורים, הם קיבלו כלים ששימשו אותם בעבודתם בבתי הספר".