המקור: ישיבות ההסדר

ביקורות פתע שמיודעים עליהן מראש, מסרונים בין תלמידי הישיבה להופיע לביקורות, תלמידים שעובדים ומבלים במקום להימצא בשיעורים, כל אלו הם מנת חלקן של ישיבות ההסדר שנהנות מגב פוליטי של "הבית היהודי" שמשתמש בקולם בבחירות. התחקיר המלא של איתי רום, לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:05:28

ישיבות ההסדר: חשיפת הביקורות הכושלות והגב הפוליטי כדי להביא קולות
(כתבתו של איתי רום)

ישיבות ההסדר נתפסות על ידי רמטכ"לי צה"ל לדורותיהם, כחוד החנית של הצבא, הקצינים המובחרים ביותר ואלו שמהווים את הנתח המשמעותי ביותר בשירות הקרבי בצבא. לכן, במאבק שמתנהל בוועדת השוויון בנטל, המסלול היחיד שהוחלט להקל אתו, הוא מסלול ישבות ההסדר ולהוסיף לו רק חודש לשירות, במקום 16 חודשים, 17.

אולם, מתברר כי מציאות ישיבות ההסדר אינה כפי שנוטים לצייר אותה וזה מתחיל מההמצאות בישיבה. "הרבה מהזמן לא הייתי בבית המדרש. הרבה שעות שינה, רדיו וכל מיני דברים אחרים. זה מאוד פתוח ואתה יכול לעשות מה שבא לך", מספר בוגר ישיבת ההסדר בשילה מ-2006, צביקה קליין.

"הדרכתי קבוצות מחו"ל וקיבלתי תלוש משכורת. נעלמתי לעשרה ימים, הישיבה ידעה שאני עובד, אבל הצבא לא עלה על זה", הוא מוסיף. אביחי פרייליכמן, מספר כי ראה הרבה חוסר לימוד בישיבה. אנשים לא מגיעים, הולכים, מוצאים לעצמם עוד פעילויות, להיות עוד בבית, לעשות פסיכומטרי. אין שעון נוכחות שאתה צריך להחתים", הוא אומר.

אז מי מפקח על המצאות התלמידים בישיבת ההסדר אם לא הישיבה? מסתבר ששני גופים עושים ביקורות פתע, צה"ל ומשרד החינוך. ביקורות, אגב, הן כלל לא פתע ולהפך, הישיבות מודעות היטב לזמן הביקורת. "הביקורות לא צריכות להיות מתואמות מראש, מבחינתנו תמיד דובר על זה שזה נעשה בפתע", אמר בכיר לשעבר במשרד האוצר אבל צביקה קליין מספר כי "לפני כל ביקורת כולם מקבלים SMS יש ביקורת וכולם חוזרים".

אבל אפילו שהמסרונים מסייעים לתפוסה בישיבה, בביקורות שערך צה"ל בין מאי 2013 לדצמבר 2013 התגלה  כי מתוך 2,950 תלמידי ישיבות רשומים - 534 תלמידים, כעשרים אחוז מהם, לא נכחו בישיבה בעת הביקורות. מבין הנעדרים מהלימודים בעת הביקורת, מתחילים דיונים בין הגופים האם נעדרו ב"אישור הישיבה" או לא. לפחות 170 נעדרו בלי רישיון אבל 7 בלבד הודחו מהמסלול.

גם משרד החינוך מבצע כאמור ביקורות אולם בנפרד מהצבא, ויש לפעמים שהצדדים אינם מסונכרנים. בביקורות משרד החינוך בשנים 2010-2012, נכשלו 18 ישיבות שונות, כרבע מכלל ישיבות ההסדר, כאשר חלק מהישיבות נכשלו פעמיים. כאשר ישיבה נכשלת בביקורת, כמה ימים אחר כך מגיעה ביקורת חוזרת, אליה כבר מוכנים במיוחד ואז הכול בסדר.

נפתלי בנט וחברי המפלגה לאחר תוצאות המדגם במטה המפלגה בכפר המכביה
נפתלי בנט וחברי המפלגה לאחר תוצאות המדגם במטה המפלגה בכפר המכביה | צילום: ארטיום דגל

הישיבות ומסלול ישיבות ההסדר חי ונושם, ויותר מכך, מקבל תקציבי עתק, למרות כל הממצאים של כלל הגופים, וכל זאת בשל גב פוליטי מוצק ואיתן. קריטריון חדש הופעל עבור אותן ישיבות על ידי שר החינוך, הרב שי פירון, ושמו "ישיבות מעודדות גיוס". איילת שקד, תומכת בהקלות על ישיבות ההסדר ושר הכלכלה, נפתלי בנט, יוצא לנשאום בישיבות בכל רחבי הארץ. כל אלו לא בכדי.

בבחירות האחרונות ישיבות ההסדר היו כר פורה וכור מחצבתה של מפלגת הבית היהודי. גם ראשי הישיבות תומכים במפלגה, חלקם במוצהר, חלקם גם דחקו בתלמידיהם להצביע לבית היהודי בבחירות, דוגמת ראש ישיבת ההסדר בשדרות, הרב דוד פנדל, שבאתר האינטרנט של הישיבה נשמע כשהוא קורא להם להצביע.

התגובות

איגוד ישיבות ההסדר: "מי שלא מתאים למסלול מורחק ממנו ולצערנו, לעיתים גם יוצא ותוקף את הישיבה שבה למד. נתוני הביקורות של צה"ל הם נתונים מצוינים, רק 6% נעדרים ללא אישור. גם בשוליים הללו צריך לטפל. במשרד החינוך, בשנים האלה רק שמונה ישיבות נכשלו בביקורת מתוך כ-200 ביקורות בסך הכול".

ישיבת שדרות: "בעניין הביקורות, ב-2011 הייתה בעיה טכנית עם מחשבי הצבא ומשרד החינוך קיבל זאת. הישיבה עברה עשרות רבות של ביקורות ועברה אותם  ברובם המוחלט באחוז נוכחות גבוה מאוד. פרומו התוכנית לעניין שליחת הסמסים היה מעוות. שליחת הסמסים היא רק בכדי לאפשר לתלמידים שנמצאים בקמפוס הישיבה שהוא גדול ורחב להגיע לביקורת. הישיבה היא א-פוליטית לחלוטין, לא היתה שום התארגנות מסודרת מטעם הנהלת הישיבה לפקוד למפלגה".

ישיבת נווה דקלים: "היו הרבה שנעדרו מסיבות מוצדקות וחלקם אמרו לי את זה לפני כן. הביקורת מגיעה לפעמים ברגע מסוים שאנשים נמצאים בסידורים. בכל אופן התלמידים בישיבה, רשומים בישיבה, ונמצאים בישיבה, כל הזמן".

ישיבת "תורה בציון" בירושלים: "הנתונים שגויים ומעוררי גיחוך ורחוקים מהאמת. כל פרסום של נתון שגוי חושף אתכם לתביעת דיבה שלא נהסס להגישה".

דובר צה"ל: "הסדרת העברת המידע בין צה"ל למשרד החינוך נמצאת בעבודת מטה באגף כוח האדם בשיתוף משרד החינוך".

משרד הביטחון: "במהלך שנת 2013 הורה שר הביטחון משה (בוגי) יעלון על הכנת נוהל מקיף ומפורט וכיום פועל משרד הביטחון על פי נוהל זה ובו קריטריונים ברורים להכרה והפעלה של ישיבות הסדר, לרבות בחינת המסלול, הסגל החינוכי, תכני הלימוד ועוד".