המקור: כנסים רפואיים בחו"ל • וגם: חתני פרס נובל

כיצד הפכו הכנסים הרפואיים לתעשייה של צ'ופרים ומי שממונה על האתיקה במשרד הבריאות מרצה במהלך טיול לקרואטיה? • חתני פרס נובל מרגע ההכרזה, לפני ואחרי קבלת הפרס: החיים באור הזרקורים. התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:04:58

כנס כנס תרדוף

עשרות כנסים רפואיים-מדעיים מתקיימים בכל שנה בחו"ל, זאת במטרה לעדכן בהתקדמות הטכנולוגית והמדעית בעולם הרפואה. הכנסים שבחלקם הגדול ממומנים על ידי קרנות מחקר ונושאים גמול השתלמות משמשים לדברים אחרים והכל בחסות הרפואה.

לפני כשבעה חודשים, באוגוסט שנה שעברה, פורסם על כנס רפואי בינלאומי בקרואטיה, שנשא את הכותרת "יחסי מטפל-מטופל בעידן רפואת ההייטק". המרצים כולם ישראלים, בתכנייה פורסמה רשימת טיולים אטרקטיביים בסביבה והמלון מפואר עם ספא ובריכות.

מה לכנס רפואי ואטרקציות תיירותיות? מה להרצאות בנושאי מטפל-מטופל ופינוקים בבית המלון? ובכלל בשביל מה צריך להרחיק עד קרואטיה בשביל כנס בינלאומי אם גם כך המרצים כולם מישראל?

עם תחילת הכנס, התקבלה הודעה ששני המרצים הבכירים, יו"ר ועדת סל הבריאות ומנכ"ל בית החולים שערי צדק בירושלים, פרופסור יהונתן הלוי ופרופסור שפרן, לא יגיעו כלל. "אני לא נסעתי אחרי שהתגלו לי כמה עובדות שלא קשורות", אמר פרופסור הלוי. "היה בהחלט בכוונתי להשתתף כאשר נמסר לי על מה הכנס וכשביררתי והתברר לי שמדובר על משהו אחר ביטלתי את השתתפותי", ציין.

מאוחר יותר התגלה כי גם פרופסור גיא בן סימון, ממחלקת העיניים בבית חולים שיבא תל השומר, גם הוא לא יגיע. "הודעתי להם מראש שאני לא אהיה בכנס אבל הם לא הורידו את השם שלי מהתכנית", אמר בן סימון.

בהמשך גם שמו של הכנס הבינלאומי שונה לכנס הבינלאומי לרפואה אתיקה והלכה, כלל בסך הכול תשע הרצאות בשישה ימי כנס ושלוש מתוך תשע ההרצאות נערכו על ידי הממונה על האתיקה הרפואית במשרד הבריאות, הרב ד"ר מרדכי הלפרין.

למה הרופאים צריכים את הכנס בכלל ולא נוסעים לטיול על חשבון זמנם הפרטי? כסף. חלקם מקבלים על ההגעה הכרה ממס הכנסה, השתלמות מקצועית. חלק אחר יכול לממן את הטיול בחסות הכנס הרפואי מקרן ההשתלמות שלהם.

פרילנסר עם רגליים באוויר אילוסטרציה
פרילנסר עם רגליים באוויר אילוסטרציה | צילום: shutterstock

הרופאים הבכירים, אלו שעובדים בבתי בקופות החולים יכולים אפילו להגיש זאת כאישור ולקבל מימון של הטיול מתקציב קרן המחקרים של בתי החולים ולא ינקו להם ימי חופש. "אמרתי שאני אקח את זה בתור ימי השתלמות, במרכאות", אומר למצלמה הנסתרת רופא הילדים בבית החולים מאיר, ד"ר ז'קי הרצליך. "אני מציג את זה לעבודה בתור ימי השתלמות כדי שלא יורידו לי את זה מימי החופש", הוא מוסיף.

"זה לדעתי טיול עם סיפור כיסוי שזה השתלמות, כנס, כי יש מקומות עבודה שאתה יכול לקבל מימון בתנאי שאתה מוכיח שזה באמת השתלמות", אומרת אחת הרופאות שהגיעו לקרואטיה למצלמה הנסתרת.

מסתבר שזהו שיתוף פעולה עסקי פורה ובצד אחד נמצאת סוכנות הנסיעות. "בעלי חברת התיירות שארגנה את כנס הרופאים בקרואטיה, ברוך פדר, אומר כי "לפעמים הכנס זה רק התירוץ. זו סיטואציה שכולם מרוויחים ממנה". מצד שני עומד היזם של האירוע, רב בית החולים שניידר, הרב שלמה הרשקוביץ.

בית החולים איכילוב
בית החולים איכילוב | צילום: רוני שיצר

התגובות לכתבה
תגובת שלמה הרשקוביץ, חברת יורופאלאס, החברה שאירגנה את הכנס: "הכנס נוהל ע״י פרופסורים ורופאים בעלי שם בתחום האתיקה הרפואית, הכנס נחל הצלחה חסרת תקדים, ובעקבות ההצלחה מתוכננים סמינרים נוספים, בארץ ובחו"ל".

תגובת הממונה על האתיקה הרפואית במשרד הבריאות, הרב מרדכי הלפרין: "ההרצאות שניתנו היו ברמה גבוהה וניתנו על ידי מומחים בעלי שם. תוכנית ההרצאות נשלחה מראש למרצים ולמשתתפים".

תגובת מנכ"ל איכילוב, פרופ' גבי ברבש: "שני הרופאים המוזכרים, מובילים בתחומם בארץ ובעלי שם והכרה בין לאומית. הקשר המדעי-מקצועי של רופאים כאלה עם הקולגות שלהם בעולם, והנגישות לידע הרפואי המתפתח במהירות, הם חיוניים לשירות המעולה שהם נותנים לאלפי החולים המשחרים לפתחם".

תגובת המרכז הרפואי שיבא: "ד"ר שני הוא פנסיונר מבית החולים קפלן, שבחר לטפל ולעזור לחולים גם לאחר פרישתו לגמלאות. פרופ' יזרעאלי הוא חוקר בכיר עולמי ורב מוניטין שאינו רופא קליני, והוא מייצג את ישראל בוועדות מקצועיות נחשבות רבות בעולם.

תגובת בית החולים "מאיר": "לפי רישומי ביה"ח, רק רופא אחד קיבל יומיים של השתלמות מתוך שבוע של הכנס. אתיקה והלכה ברפואה הינו נושא מהותי בדילמות ובהחלטות שפוגשים רופאי הפגייה במהלך עבודתם".

תגובת ד"ר יעקב הרצליך, באמצעות עורך דינו: "הרופא פעל ופועל בהתאם לנהלים ובהתאם לדין".

תגובת ד"ר ניקי ליברמן: "מדובר בכנס עם תוכנית מדעית רחבה הכוללת הרצאות מקצועיות בתחום הסוכרת ותחומים אחרים. אני לא מקבל תמורה על הייעוץ לכנס".

 

פרס נובל בכימיה 2013: כולם רוצים שיטפטף עליהם קצת נובל

לפני 50 שנים הגיעו פרופסור מייק לויט ופרופסור אריה ורשל למכון ויצמן, והתחילו לראשונה בעבודה על המחקר שלהם, זה שבשנת 2013 הביא להם את פרס נובל בכימיה.

מאז השניים המשיכו במחקר שלהם לחוד וביחד אך קיבלו את ההערכה שלהם בישראל רק לאחר שהוכרז על זכייתם בפרס המדעי הנחשק. "הועזבתי על ידי מכון ויצמן שלוש פעמים", סיפר פרופסור ורשל. יחד עם זאת, גם הוא וגם לויט, רואים בעצמם ישראלים לכל דבר.

"אני שמח שסוף סוף מכירים בו בצורה כזאת מטורפת זה משהו באמת יוצא מן הכלל", אמר ראובן לויט, בנו של מייק. "אני חושב שזה שלא החזיקו אותו ולא השאירו אותו פה זה הפסד שלהם אבל רווח שלו הוא הרוויח מזה שהוא היה בחו"ל", הוא הוסיף.

ואכן, למרות שהשניים מצטנעים ומסרבים לומר שישראל שכחה והזניחה אותם, הם קיבלו את הפרס בשוודיה, בורכו בעשרות שיחות טלפון, ביניהן מראש הממשלה בנימין נתניהו, ונשיא המדינה שמעון פרס, וביקרו בכנסת בהתכנסות ברכות ממשרד המדע.