המקור: נמל אשדוד, שנה עם אלון חסן

מאבקים מול הממשלה, תחקירים ופרסומים בתקשורת, הדחה זמנית – כל אלה שחקו את תדמיתו וכוחו של אלון חסן. אבל הוא עדיין עומד שם על הרציף, מכוון את התנועה, יושב בעמדת מפתח שמשפיעה על כל המשק הישראלי. "אולי כשהכל ייגמר, אתלה את הנעליים", הוא מצהיר, "אבל לא בדרך שהם ניסו להוציא אותי. מי שינסה לפגוע בי, ייפגע בעצמו". שנה עם אלון חסן, כתבתה של נסלי ברדה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:00:27

ועד העובדים השנוי במחלוקת של נמל אשדוד - אחד החזקים במדינה - פתח את שעריו בפנינו, כדי לאפשר לנו להביט מקרוב. לתעד עבודת כפיים קשה, אינטרסים כלכליים ופוליטיים, ומוקד כוח שמשפיע על כולנו. ועד שמגן על עובדיו בחירוף נפש, אבל גם מעלה את השאלה - האם עקרונות העבודה המאורגנת טבעו במי הנמל?

(49:06 דקות)

אל מול חסן הלכו והצטברו ענני סערה, תוצרת ממשלת נתניהו הנוכחית. שני שרים היפר-קפיטליסטים בעמדות המפתח הכלכליות, יאיר לפיד ונפתלי בנט, הכריזו עליו מלחמה, בסיוע שר התחבורה ישראל כץ שקידם רפורמה בנמלים. "בנט, אתה פופוליסט", כתב לו חסן. "תלמד מה זה נמלים. אתה שר קטן. אין לך מושג, אתה מבלבל את המוח". והוא מוסיף: "אני קורא להם שרי הפייסבוק". הוא יודע שאסור לו להיתפס כחלש. לא בעיני העובדים, ולא בעיני הממשלה.

חסן נקלע בתקופה הזו לקרב גדול, על שמו ועל הלגיטימיות שלו כנציג עובדים. במלחמה הזו נזרקו למערכה כלים רבים. פרסומים על חברות שבבעלותו, העובדות עם הנמל. הקרבה המשפחתית של עובדים שצורפו לצוות. השוברים לסטייקים במסעדה יקרה. המצבים בהם הנמל יכול להפסיק לעבוד באמצע היום, מפני שהעובדים רוצים ללכת להלוויה.

מה זה הפרת הסכם, זה לא כוח?", שואל חסן. "כתוב שכל רציף שייבנה, אנחנו מפעילים, ועל זה חתם ראש הממשלה כיום. אחר כך הוא אומר שאני סחטן, ומבטל את ההסכם? מי מתנהג בכוח, אנחנו או המדינה?

ביוני 2013 השתנה האיזון. סדרת פרסומים נגד חסן הביאה את ראשי המשק להציב חזית אחידה ולהזיז אותו הצידה. הוא ישב בצד, ועסק בסגירת חשבונות, כמו גיוס אנשים להצביע נגד שלי יחימוביץ' בבחירות לעבודה. אבל גם מההקפאה הזו הוא חזר, למגינת לבם של השרים. "הייתי על הקרשים, ומהספרה 9 התרוממתי", הוא מספר.

מעמדו התערער, הביקורת הציבורית השפיעה עליו, והוא מודה: "אולי כשנגמור את הכל, אתלה את הנעליים. אבל לא בדרך שהם ניסו להוציא אותי. אנשים סביבי נופלים. מי שינסה לפגוע בי, ייפגע בעצמו".

יו"ר הדירקטוריון: "השמצות חסרות בסיס, איימו על העובדת לתמוך בחסן"

יו"ר הדירקטוריון, גדעון סיטרמן: "יו"ר הדירקטוריון לא התבקש על ידי השר ולא פנה מטעמו לאף גורם בהנהלת חברת אשדוד באיזשהוא נושא ובכלל זה גם לא בעניינה של גברת שמולי. היו"ר לא דרש ולא ביקש מהעובדת הסוציאלית להעסיק מכרה; כל שביקש היה שתיפגש עם היועצת כדי לראות איך מטפלים בעובדים לפני פרישה. שוב אנחנו עדים להשמצות חסרות בסיס תוך שימוש באיומים והפחדה כלפי העובדת כדי 'לשכנע' אותה לתמוך בגירסת אלון חסן".

מלשכת שר התחבורה, ישראל כץ, נמסר: "שר התחבורה מעולם לא ביקש מאיש לבצע מינוי כלשהוא בנמל אשדוד. זוהי טענה שקרית שהוכחשה על ידי כל הגורמים הרלוונטיים".

מחברת דנה נמסר, לעניין השאלה בדבר ניגוד העניינים: "בית המשפט המחוזי בבאר שבע בהחלטתו קבע כי אין בידי הנמל ו/או המבקרים ראיות מספקות בטענת ניגוד העניינים. לעניינו של דוד חסן: גם כאן, לא מצא בית המשפט כי יש בטענה זו כדי לקבוע שיש ניגוד עניינים".