המקור: כספים ברומניה

עסקאות נדל"ן שנסגרות במטוס, קנייה של שטחים נידחים והשקעות בסך 14 מיליארד דולרים. בעקבות תספורות הענק שידע המשק בשנים האחרונות, יצא צוות "המקור" לרומניה, כדי להתחקות אחר נפילת הנדל"ן שעליה כולנו משלמים עד היום. סיפור על חמדנות ישראלית בדרך לכסף קל. התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:06:17

ברוכים הבאים לרומניה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. המקום בו סוגרים עסקאות נדל"ן כבר במטוס, המקום בו קונים שטח שצריך להגיע אליו בהליקופטר. במציאות שבה רוב התספורות שהכאיבו לרבים מאיתנו בכיס מתחילות בנדל"ן, מעטים יודעים כי חלק לא קטן מהן החל דווקא על האדמה הזו.

14 מיליארד שקלים השקיעו ישראלים בנדל"ן הרומני, המקום השלישי בעולם. כשמיליוני שקלים השייכים לישראלים - חסכונות ופנסיה - נשפכים ברומניה, החליט צוות "המקור" לחזור ולבדוק איך בדיוק זה קרה, ואיפה נמצאים היום מי ששפכו את הכספים הללו.

מדוע דווקא רומניה? מומחית הנדל"ן וכתבת האתר economica.net, אנדראדה גירא, מסבירה: "זה היה כמו אלדורדו. היה קל מאוד לקנות, אנשים רצו דירות, אנשים רצו מרכזים מסחריים, היה צורך במשרדים. זה היה כמו בום, הכל התפתח במהירות גדולה". על המפולת הזו, לא סיימנו עדיין לשלם את החשבון.

אז כיצד קנו הטייקונים הישראלים את הקרקעות מנקרות העיניים? בדרך כלל, לא מכספם שלהם. הם ביקשו כסף מקרנות הפנסיה שלנו, מקופות הגמל, ומכרו כותרות בעיתונים לפיהן זה יניב תשואה ענקית.

זהו סיפור על יזמים שנסחפו עם החלום הרומני, קנו קרקעות ובנו מגדלים בעיקר באוויר. הם חלמו לעשות כסף קל, אלא שהיה זה הכסף של אזרחי ישראל. צפו בסרטם של רביב דרוקר ואיתי רום.

התגובות: "הקרקעות נרכשו במחירים סבירים"

מחברת הכשרת הישוב נמסר בנוגע לקניון בפלוישט כי "היינו בין הראשונים לרכוש קרקע בפלויישט. ההשקעה אינה מהותית ביחס להיקף נכסיה של הקבוצה. עם פרוץ המשבר, הבנקים ברומניה חזרו בהם מהסכמותיהם לממן. לחברה אין חובות כנגד הפרויקט".

בחברת אפריקה ישראל אמרו: "החברה מצליחה ברומניה, כפי שאפשר לראות בדו"חותיה. החברה פתחה בסוף שנת 2009 את הקניון המוביל בבוקרשט. באוקטובר האחרון פתחה החברה את הקניון השני שלה ברומניה, אפי פאלאס פלוישט והוא כבר בתפוסה מלאה".

"לגבי לרומט", נמסר עוד בתגובה, "המשבר הגדול שינה את תכניות החברה וגרם לירידה בשווי הקרקע. מדובר בקרקע עם פוטנציאל גדול. בכוונת החברה להתחיל בבניית השלב הראשון בפרויקט כבר בחודשים הקרובים. לגבי פרויקט אפי גרדנס בפיפרה - מלכתחילה היה ברור שהפרויקט יתאפשר רק לאחר פיתוח התשתיות הציבוריות. מדובר באחת הקרקעות בעלות הערך הנמוך ביותר בספרי החברה".

תגובת פלאזה סנטרס: "החברה הבת של אלביט הדמיה של זיסר, שבאמצעותה מוחזק קאזה רדיו לפרוייקט פוטנציאל עצום. תכנון התנועה אושר כנדרש בחוק. התנגדויות ארגוני הסביבה לפרויקט נדחו על ידי בית המשפט ברומניה וכיום אנו שוקדים על הוצאת היתרי הבנייה".

מתוך תחקיר
מתוך תחקיר "המקור" ברומניה | צילום: חדשות 10

בכלל ביטוח אמרו: "בעת הנפקת איגרות החוב דורגה החברה בדירוג של AA- Stable המהווה דירוג גבוה, המעיד על יכולת החזר חוב בסבירות גבוהה".

תגובת סקורפיו: "כל הקרקעות נרכשו במחירים סבירים וזכו למימון מבנקים מקומיים לאחר ביצוע הערכות שווי על ידי גופים בינלאומיים. עד למשבר העולמי השלימה סקורפיו פרוייקט אחד שכל הדירות בו נמכרו".

מקרדן נמסר: "פעילות החברה ברומניה בוצעה באמצעות חברת בת, שגייסה כספים בחו"ל. הכסף שגוייס בארץ לא שימש להשקעה בפרוייקטים ברומניה. פרויקט המגורים FELICITY נפגע כחלק משוק המגורים ברומניה. בפרויקט "גלריה בוקרשט" השקיעה החברה בשטח עם בניינים שנבנו בהיתר ולא הוגדר כשטח ירוק. ההחלטה לסווג את השטח כירוק, התקבלה רק בחודש ספטמבר האחרון".

תמיר פישמן: "הרשויות הציגו תכניות מפורטות לפיתוח האזור וחיבורו לכבישי גישה. מחיר הרכישה שיקף את המרחק ומצב התשתיות. משבר הנדל"ן הקשה טרף את כל התחזיות בנושא".

חברת הדירוג מעלות: "במקרים שהוזכרו, מעלות ביצעה מספר הורדות דירוג החל מ- 2008 הן לאפריקה ישראל והן לזיסר. הדירוג ניתן לשינויים בהתאם להתפתחויות בחברה, בענף בו היא פועלת או בסביבה המאקרו-כלכלית".

מנורה מבטחים: "נכון להיום יש רווח על ההשקעה. ככל שיתרת החוב תשולם במלואה הרווח יגדל באופן ניכר".

אלטשולר שחם: "ההשקעה בוצעה במניה סחירה בבורסה בלונדון. מדובר בניצול הזדמנות, במחיר נמוך ומאז בוצעה הניבה תשואה נאה ללקוחותינו".