המקור: מיידוף הישראלי

ערן מזרחי כבר יושב בכלא, אבל סימני השאלה סביב הונאת הענק רק הולכים ומתרבים. כיצד קרובי משפחתו נשארו נקיים ועם רווחים גבוהים? היכן היה בנק הפועלים? מדוע רשויות האכיפה לא פעלו בזמן? והשאלה הגדולה מכולן - לאן נעלמו עשרות מיליוני שקלים? התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:06:39

על פניו, סיפור ערן מזרחי הוא תיק סגור. "מיידוף הישראלי" נדון ל-12 שנות מאסר ביולי האחרון, ויעביר את השנים הבאות מאחורי סורג ובריח. אבל למעשה, סימני השאלה רק הולכים ומתרבים - כולל פעולתן של רשויות האכיפה, ובנק הפועלים, שדרכו עברו הכספים בהונאת הענק בת עשרות מיליוני השקלים.

מזרחי הקים ב-2007 את חברת "ערן מזרחי פיננסים והשקעות", והשמועה על הצלחתו בעסקים הצמיחה כנפיים. השארם שלו כבש את כולם. "הוא היה הופך אותך לחבר שלך", מספר קובי בן דור, קורבן הונאה. שמעון הייגאני, שהפסיד אצל מזרחי 900 אלף שקל, מוסיף: "הוא היה אומר 'תשקיע אצלי, תוך שנה תקנה לך בית ונשאר לך כסף לכל החיים בלי דאגות'. נתתי לו את כל כספי". מזרחי עצמו רכש בית בסביון ומכונית מפוארת, והחל לנהל אורח חיים ראוותני - שמשך עוד משקיעים.

(44:50 דקות)

בראשית 2012 התילו לקוחות להבין שמשהו לא בסדר, וביקשו למשוך חלק מכספיהם - אבל ערן התחמק וביקש מהם, "אל תדחקו אותי לפינה". הוא התחיל לאבד את קור הרוח ולמרות הבטחותיו שלא להיעלם, במאי 2012 הוא נעלם. "הוא התקשר, שמעתי סביבו ים ורוח", מספרת גרושתו יעל, "והוא אומר לי 'אין כסף ולא היה, הכל נגמר. עשיתי טעות נוראית, אף אחד לא יסלח לי עליה. אני רוצה להיכנס לים ולא לצאת".

מזרחי הוחזר על ידי אביו לביתו, אבל הטבעת הלכה והתדהקה. בערב שבועות נעשו פניות ראשונות למשטרה. לקוחות אחרים החלו לחפש את ערן לבד, לעתים תוך איומים לפגוע במשפחתו. כאשר החלה המשטרה לבדוק האם מדובר בנוכל מחושב שתכנן להתעשר על חשבון לקוחותיו או בצעיר שהסתבך, התברר כי מאז 2007 כמעט כל פעילותו היתה תרמית.

שני מיליון שקלים שהופקדו נעלמים בתוך כשבוע

התנועות בחשבון מעידות למשל כי ב-16 בינואר 2012, היה מזרחי במינוס 144 אלף שקלים. יום לאחר מכן שכנע את אחד מלקוחותיו להשקיע שני מיליון שקלים, שתוך קצת יותר משבוע נעלמו כולם - כשהם נמשכים על ידי קרובי משפחתו, עורך דינו וכמובן על ידיו עצמו.

את התנועות הללו ראו מנהלי הבנקים שבאמצעותם פעל. אנשי בנק דיסקונט בקרית אונו לא אהבו את מה שראו, והודיעו שהם לא מעוניינים בהמשך הדרך. מקורבים לחקירה מספרים כי דיסקונט אף דיווחו על הפעילויות לרשות להלבנת הון. במשרד המשפטים לא פירטו, ואמרו רק "העברנו מידע רלוונטים לגורמים המוסמכים". האם המדינה היתה יכולה לעצור את ההונאה?

יום הולדת 87 של הנשיא פרס בקאמרי
יום הולדת 87 של הנשיא פרס בקאמרי

מדיסקונט עבר מזרחי לסניף מנומנם של בנק הפועלים בככר נוח בגבעתיים, שהפעילות בו מצומצמת. דיאנה, מנהלת הסניף, היתה בעברה הבייביסיטר של ערן, והיתה מאוד קרובה אליו. אחותה של מנהלת הסניף, רותי דיין, היתה אחת מלקוחותיו של מזרחי, וקרוב לשנה לפני התפוצצות הפרשה איימה בתביעה אם לא תקבל בחזרה מיליון דולר. דיאנה עזבה את הסניף, אבל גם אצל המנהל החדש הכל התגלגל כרגיל. אחד הקורבנות חיפש תשובות, אבל התבקש לפנות למזרחי ולבדוק היכן הכסף. כעת מתכוונים הלקוחות לתבוע את הבנק.

בדיעבד, התברר כי מזרחי הצהיר בפני הבנק כי הכספים מועברים לצורך ניהול השקעות ופעילות מול בנק בשוייץ. בפועל, לא ביקשו בבנק הוכחות, והסתפקו במספר מסמכים בשפה זרה. "אם היו בודקים בבנק השוייצרי, היו מגלים שאין הסבר אמיתי", אמר עו"ד יוחאי בן שמואל, התובע במשפט. "היתה אמורה להידלק לבנק נורה אדומה, אבל הם ישנו בשמירה", מוסיף רפ"ק רוני הינדי, שחקר את ההונאה, ואומר גם על תפקוד המשטרה בשלבים מוקדמים יותר: "אם היו חושבים בפרקליטות שעלינו לחקור את הבנק, היו מנחים אותנו".

"הוא פעל בעזרת קרובי משפחה שעזרו לו לגייס קורבנות"

בבנק מסרבים לספק תשובות ואומרים כי הנושא בבדיקה פנימית. אולי מפני שהם לא רוצים לסיים כמו בנק ג'יי.פי מורגן מפרשת מיידוף המקורית, שנאלץ לשלם הבוקר מיליארדי דולרים.

למרות שמזרחי יושב לבדו בכלא, טוען כונס נכסיו, עו"ד איתן ארז: "הוא לא היה יכול לפעול לבד, אלא פעל בעזרת קרובי משפחה שעזרו לו לגייס קורבנות בצורה שיטתית". חלק מבני המשפחה גם הרוויחו מכך - מתוך רשימת הלקוחות שהרוויחו ממזרחי 5.5 מיליון שקלים, נמצאים 4 מיליון בידי בני משפחה, כולל 2.5 מיליון בידיה של דודתו אתי. ובישראל, הלקוחות שהרוויחו כלל לא נדרשו לשלם לקורבנות.

השאלה הגדולה היא היכן הכסף הגנוב. האם בוזבז בחגיגות הנהנתנות או שמזרחי דאג להשאיר סכום בצד ליום שחרורו? גרושתו מספרת על "שיחות עם מישהו בבורסת היהלומים, בהן נשמע כי הוא רצה להעביר סכומים לחו"ל". שמועה אחרת דיברה על ארגזים בחצר עם מזומנים, אבל לא נמצאו הוכחות. "לא סביר שנעלמו פתאום 60-70 מיליון שקלים", מסכם עו"ד ארז, "ולא נודע כי באו אל קרבם".

תגובות: בנק הפועלים מודיע כי "הנושא נמצא בבדיקה"

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבדיקה. הבנק אינו רשאי להתייחס כאן לחשבונות של לקוחות ספציפיים". יוסי מזרחי, אביו של ערן: "המשטרה והפרקליטות החליטו לסגור את התיק נגדי. לא היה בליבי ספק כי זאת תהיה התוצאה הסופית, שכן לא בוצעה על ידי שום עבירה".

אתי ושירן ביטון: "הפרקליטות לא טרחה לבדוק את הנתונים לעומק, רק דיווחה על תקבולים מ-2007 ואילך. במידה והפרקליטות היתה בודקת את השנים 2004-2006 היא היתה רואה שהושקעו בשנים המדוברות כספים רבים נוספים".

רותי דיין ובעלה, באמצעות עו"ד גיל וארגון: "בני הזוג דיין הם קרבנות של מעללי משפחת מזרחי, ולא היה להם כל מידע מוקדם על התרמית. בני הזוג לא קיבלו כל מידע מהבנק. התביעה שהוגשה נבעה מכך שבני הזוג דיין היו זקוקים לכספם לצורך בניית בית ומזרחי לא החזיר להם את הכספים".