המקור: עסקני הכביש - כך חדרה שחיתות לטיפול בכבישים המסוכנים בישראל

איך הפקירה "נתיבי ישראל" את הצירים האדומים לידי מקורבי בכירי הממשלה? מדוע קיבל הח"כ לשעבר גורולובסקי רישיון לתכנן פרויקטים של מיליוני שקלים? חומרי החקירה נחשפים

זמן צפייה: 48:28

כיצד הפקירה חברת "נתיבי ישראל" את הכבישים המסוכנים במדינה לידי מקורבים לצמרת הממשלה? כך למשל, בכביש ליד בית ספר שבו לומדים 2,000 תלמידים ביישוב בית חשמונאי שבמועצה האזורית גזר, ממש בסמוך לעיר רמלה, התרחשו תאונות דרכים רבות. החברה, שנקראה בעבר מע"צ, ביקשה להקטין את הכמות הרבה של האירועים בכביש, ונתנה את העבודה על הפרויקט דווקא לחברה של חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורולובסקי.

גורלובוסקי היה בעברו נהגו של השר אביגדור ליברמן. בהמשך, כיהן כאמור כחבר כנסת מטעם מפלגת הליכוד, וכעת הוא מתכנן כבישים שקיבל עשרות מיליוני שקלים עבור פרויקטים שונים. התכנון וזמן הבנייה בפרויקטים היה ארוך ובכבישים מתרחשות עדיין תאונות רבות.

רמי מיכאלה, תושב האזור, היה עד לכמה מהתאונות הקשות שהתרחשו בכביש: "יש פה קריית חינוך, לומדים בה 2,000 תלמידים. אנחנו מדברים על עשרות תאונות בשנה".

פטר וייס, יו"ר המועצה האזורית גזר, שבתחומה כאמור נמצא היישוב בית חשמונאי, התייחס לזמן הרב שלקח לחברה להקים את הכיכר וכן לעבודה הלא טובה שביצעה: "בא לי להתפוצץ עליהם. 'נתיבי ישראל' ביקשו מאיתנו לקדם תכנון והכל עשינו בתיאום, אפילו לקחנו את חברת התכנון שהם הציעו לנו".

תגובות

עו"ד נתי שמחוני ועו"ד אסף קליין ממשרד הרצוג פוקס נאמן, באי כוחו של אלכס ויז'ניצר, מסרו בתגובה: "איננו נוהגים לתת התייחסותנו לגופן של טענות באמצעי התקשורת ואת משנתנו נפרוש, כדבעי, בהליך השימוע הצפוי בפרקליטות. מר ויז'ניצר מאמין בחפותו המלאה ואנו תקווה כי בתום הליך השימוע, תתקבל עתירתנו לסגירת התיק כנגדו".

עו"ד גליה כהן המייצגת את שי ברס מסרה בתגובה: "בחקירותיו העיד מר ברס שוב ושוב כי לא הכיר את חברת ד.נ הנדסה כלל, לא ידע אם העניקה שירותים לנתיבי ישראל ובאיזה תחום וממילא לא הכיר את בעליה. באשר לטענות בנוגע לשיחה בין אביגדור ליברמן ומיכה גולדמן: מדובר בהלצה שנאמרה בטקס רב משתתפים. לא ניתן לייחס לה כל כוונה פסולה. ההמלצות של מר ויזניצ'ר, אשר אומצו על ידי מר ברס, אומצו מטעמים עניינים ומקצועיים בלבד. מר ברס מצר על כך שבשל חצאי עדויות, סילופים ורכילויות, שהועלו בחדרי חקירות, כל תרומתו והישגיו יימחקו וירדו לטמיון".

עו"ד מיכל רוזן-עוזר ועו"ד נעה פירר, המייצגות את מר זלינגר, מסרו בתגובה: "חלקם האחד של הטענות שהופנו אלינו הוא גיבובי רכילות, שמועות וטענות שאין להן קשר לחקירה. חלקם האחר מקורו, כך נראה, בהדלפות אסורות ומגמתיות של חומרי חקירה חלקיים ומקוטעים. מכל מקום, מדובר בטענות חסרות שחר שפרסומן עולה כדי הוצאת דיבה. הואיל ומדובר בעניין תלוי ועומד אנו מנועים מלהתייחס לגופן של טענות. יודגש כי שמה של חברת פרו שיא הולך לפניה לאחר שנים של עשייה ומצוינות. עוד יודגש כי לא נפל רבב בהתנהלותו של מר זלינגר, ואנו משוכנעים שכך גם ייקבע לאחר שהגורמים המוסמכים ישמעו את טענותינו".

עו"ד גיל פרידמן, המייצג את בוריס אברהמוב, מסר בתגובה: "מרשי מכחיש את הטענות העולות מפנייתכם, לבוריס לא הייתה כל אפשרות לקדם עבודות כיועץ חיצוני הוא כלל לא היה חבר בשום ועדת מכרזים. בוריס לא פנה לאף גורם וביקש כי יסייעו לחברים. מדובר בטענות מופרכות המבקשות לקשור את מקום מגוריו של מרשי לעבירות שכלל הוא לא חלק מהם".

עו"ד אלון זלצברג ועו"ד נתאי פולק, המייצגים את איתן אידלמן, מסרו בתגובה: "החומר שהובא בכתבה ומיוחס למרשנו מהווה רכילות בלבד. מעיון בראיות לא עולה כל חשד לביצוע עבירות. תגובתנו המפורטת תימסר לגורמים המתאימים ובסופו של דבר החשדות כנגד מרשנו יופרכו".

תגובת שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ: "שר התחבורה והמודיעין אינו קשור כלל לפרשת 'נתיבי ישראל' כפי שנמסר בהודעה שהוציא משרד המשפטים בחודש אוקטובר 2016 בהקשר של מינוי אחותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כיועצת תקשורת לשר. הואיל והשר כץ אינו מכיר את פרטי החשדות ולא נחשף לחומרי החקירה אין כל מקום כי יגיב בנושא, מה עוד שלמיטב הבנתו מתנהלים בפרשה זו הליכים משפטיים. המקרה המוזכר בפנייתכם בקשר לחברות 'דרכיה' ו'ד.נ הנדסה' אינו מוכר לשר ומכל מקום השר מעולם לא ביקש מאיש לקדם חברה כלשהי בפרויקט כלשהו. משרד המשפטים ומשרד האוצר באמצעות רשות החברות הממשלתיות המשמשים בין היתר כגורמי האכיפה והפיקוח על התנהלות החברות, למדו את המקרים שעלו במסגרת הפרשה, הפיקו את הלקחים וקבעו נהלים חדשים אותם הנהלת החברה יישמה בפועל. בנוסף, נקטה החברה, בגיבוי שר התחבורה והמודיעין, פעולות נרחבות לתיקון הליקויים והפעלתה מחדש של החברה, המתפקדת כיום בצורה מצוינת ובהתאם לכך התוצאות בשטח. במידה וקיים כאן ניסיון לקשור את השר לפרשת ישראל ביתנו הרי שהדבר נוגד לחלוטין את המציאות".

תגובת שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "כרגיל, רביב דרוקר בוחר לתת במה לאוסף של בדיות ושקרים שאינם שווים התייחסות".

חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורולובסקי ביקש שלא להגיב לכתבה