המקור: חרדים באקדמיה

הפרדה בין נשים לגברים, מרצות נשים לא מורשות ללמד גברים, וצנזורה על תכנים - זה המחיר שכולנו משלמים על שילוב האוכלוסייה החרדית במוסדות להשכלה גבוהה. תחקיר "המקור" שואל האם זה מחיר מוצדק למען שילוב חרדים בחברה? הפרק המלא לצפייה ישירה

זמן צפייה: 48:02

תחקיר "המקור" חושף את האופן שבו פועל השילוב של סטודנטים חרדים במוסדות להשכלה גבוהה, ומה הם מחירים שמוכנים לשלם בשבילו.

בקמפוס המיועד לחרדים נחשפה כצפוי הפרדה בין נשים לגברים, אך לא רק. בספריית השלוחה החרדית של "בצלאל" לאומנות ועיצוב בירושלים צונזרו תמונות הנחשבות כלא צנועות על ידי מדבקות. "כל הספרייה פה מצונזרת", הבטיחה נציגת המוסד בכנס מתעניינים לתחקירנית "המקור", "יש טקסטים שלא יכולים להיות פה".

תגובת הקריה האקדמית אונו: "הקריה האקדמית אונו גאה ב-3,657 בוגריה החרדים שהשתלבו במגזר הציבורי והפרטי, ביניהם בפרקליטות המדינה, במשרדי עורכי דין, בפירמות ראיית חשבון והרשימה עוד ארוכה. אילולא הקמפוס החרדי, אותם בוגרים לא היו נכנסים בשערי האקדמיה, ולא היו משתלבים בהצלחה בשוק התעסוקה. מדובר בסטודנטים אשר בניגוד למקובל בחברה החרדית החליטו לשנות ולהשקיע ימים כלילות בלימודים אקדמיים על מנת לשמש חוד החנית בחברה הישראלית. במקום לתמוך ולשבח מהלך אמיץ וחשוב זה למדינת ישראל כתבות מסוג זה מרפות את ידיהם. בין הבחירה לא ללמד כלל לבין ללמד תוך התחשבות באורחות חייהם של המגזר החרדי אנו בוחרים להמשיך ולייצר מציאות חדשה.

"באשר לטענות בדבר אי לימודים של פסקי הדין של פרופ' אהרון ברק", הוסיפו מהקריה האדקמית אונו, "הרי שמדובר בטענה הזויה. במסגרת התואר במשפטים נחשפים הסטודנטים פעם אחר פעם לפסקי דינו ולתאוריות של אהרון ברק והוא אף נפגש עם הסטודנטים החרדים. ד"ר חנן גולדשמיט שהעלה את הטענה, לימד כמרצה מן החוץ במשך שנה בלבד לפני כ-12 שנים. גם הטענה על קיומו של "חדר ספרים אסורים" איננה נכונה. כל הספרים הרלוונטיים לחומר הלימוד נמצאים בספריה ונגישים לכלל הסטודנטים ללא כל השגחת רבנים".

תגובת עדינה בר שלום: "טענותיו של ד"ר כליפון מופרכות. הסמכות בכל הנוגע לסגל ההוראה הייתה נתונה במלואה לאוניברסיטת בר אילן. להנהלת המכללה ולרב המכללה לא הייתה שום סמכות לומר למרצים לבוא או שלא לבוא ללמד במכללה. הטענה של ד"ר כליפון ש"עדיף לא ללמד את פרויד" מופרכת לחלוטין. אין מוסד אקדמי בארץ ובעולם שמלמד פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית ולא מלמד את התיאוריות של פרויד. אין דרך טובה או לא טובה ללמד את פרויד, פרויד הוא פרויד נקודה! המכללה החרדית הוציאה מקרבה מאות בוגרות ובוגרים, עובדים סוציאליים ופסיכולוגים איכותיים המשרתים את הציבור החרדי במסירות ובמקצועיות".

"באשר למנהג החוט האדום", הוסיפה, "אין דרכו של מרצה באקדמיה לעמוד אל מול קהל סטודנטים וללעוג למנהגיהם ולאמונותיהם גם אם בעיניו הן אמונות טפלות. מכל מקום נדגיש שוב כי אוניברסיטת בר אילן הייתה האחראית הבלעדית על הסגל האקדמי שלימד במכללה ואם יש לד"ר כליפון אי אלו טענות, עליו להפנותם לאוניברסיטה".

תגובת בצלאל אקדמיה לאומנות ועיצוב ירושלים: "בצלאל גאה ביכולתה לקיים ולפתוח את הלימודים האקדמיים בתחומי הארכיטקטורה, העיצוב והאמנות למגוון רחב של סטודנטים מכל המגזרים, כולל המגזר החרדי. לימודים אלה נערכים ברמה האקדמית הגבוהה של הלימודים בבצלאל, ללא פשרות. הלימודים בבצלאל מאפשרים גם לסטודנטיות חרדיות לרכוש השכלה גבוהה ומעולה בתחומי האמנות והעיצוב, לקיים דיאלוג עם שפה אמנותית ועיצובית, לרכוש מקצוע, ולהשתלב בעולמות חדשים של יצירה ועשייה, וגם בשוק העבודה".

עוד נמסר מבצלאל כי "תוכניות הלימודים שהן בעיקרן מקבילות וזהות ללימודים במחלקות התואמות באקדמיה, כוללות התאמות והתחשבות ברגישות ובמטען התרבותי של הסטודנטיות, כדי לאפשר להם ללמוד בבצלאל, לרכוש את ההשכלה הייחודית הזאת, מבלי לדרוש מהם ויתור או ביטול של אורחות החיים, התרבות והאמונה שלהן. ההתחשבות ביחוד התרבותי של הסטודנטיות מייצרת דיאלוג אחר וחדש, שלא פוגע בערכים האוניברסליים שלנו, אלא מקדם אותם ויוצר העצמה של נשים, דיאלוג פורה ורב תרבותיות, המקדמים שוויון וחירות. הדיאלוג, ההתחשבות וההתאמה של חלק מהתכנים מאפשרים פתיחה והרחבה של הלימודים בבצלאל לקהלים נוספים ושיח מכבד, משתף ומשלב של תרבויות וזהויות. הלימודים האקדמיים מתנהלים כמובן בתמיכה ובאישור מלא של המועצה להשכלה גבוהה, ובעידודה".