המקור: תיק ניסים חדאד

רביב דרוקר בעקבות הסיפור של ניסים חדאד, שהואשם בבביצוע פשע מחריד בפעוט בן שנה וחצי. בתוכנית נחשפים קטעים בלעדיים מחקירתו במשטרה, פרוטוקולים מדיונים בבית המשפט, בניסיון להבין את אחת הפרשיות המשפטיות המטלטלות שהיו בישראל בשנים האחרונות. התכנית המלאה לצפייה ישירה (סיווג 8+)

זמן צפייה: 01:00:26

אדם נורמטיבי, מצליח ובלי רקע פלילי הורשע בפשע חסר תקדים – נגד תינוק בן שנה וחצי – ונשלח ל-17 שנות מאסר. אחרי ארבע שנים וחצי בכלא, הוא זוכה מחמת הספק ושוחרר. לבקשת חדשות 10 ו"המקור", הותרו לפרסום עדויות החוקרים והשוטרים, שחושפות מחדלי חקירה חמורים.

סיווג 8+

הצצה למה שהתרחש בחקירותיו של ניסים חדאד, בתיק שזעזע את המדינה והסתיים בזיכוי הנאשם. "ברור לי שהיה לי דם על הידיים, אולי הכנסתי יד למכנסיים", הוא טען • וגם: מה חושב הפתולוג הראשי במשרד הבריאות על עדות מומחה שנתן אחד מבכירי המכון הפתולוגי? העדויות חושפות לראשונה את המחלוקות בין הבכירים במקום.

עדויות שפורסמו הערב (רביעי) בתחקיר "המקור" חשפו לראשונה את המחלוקות בין בכירי המכון הפתולוגי, שקביעותיו חורצות גורלות של מאות נאשמים בישראל, בצל חשיפת החקירות והעדויות בתיק ניסים חדאד, שהואשם באונס תינוק וזוכה.

במקרה שלא היה כדוגמתו בישראל, נחשפה לראשונה עדותו של ד"ר קוגל, היום מנהל המכון הפתולוגי של ישראל ומומחה מצד ההגנה בעת משפט חדאד, שהצהיר בדיון - "אני שם את המוניטין המקצועי שלי שהוא לא עשה את זה במקום ובצורה שאתם מתראים". ד"ר קוגל גם מתח ביקורת קשה על מישהו שנמצא היום תחת פיקודו במכון לרפואה משפטית.

במהלך חקירתו תועד חדאד אומר לחוקרים: "ברור שהיה לי על הידיים דם. אני ניגבתי אותו, אני ניקיתי אותו, ולאחר מכן לך תדע - אולי הכנסתי יד, אולי גרבצתי אולי דברים כאלה. לא אנסתי אותו בשום פנים ואופן".

תגובות לתחקיר המקור:

אמו של הפעוט: "מאז אותו יום ארור בו נפצע בני בצורה קשה וחמורה, אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לחזור לשגרה. זה לא פשוט. בני היקר עבר טראומה קשה אולם כעת לצערי נכפה עלינו לפתוח את הפצע מחדש. קשה לי לומר שהופתעתי לגלות שהאדם שנותן לניסים חדד את הבמה הוא רביב דרוקר- אותו אדם שהיה הראשון לחבק את ניסים חדד עם שחרורו מהמאסר".

"חשוב לזכור את העובדות גם אם יש מי שרוצה לטשטש אותן: ארבעה שופטים בישראל הרשיעו את ניסים חדאד וקבעו כי אנס את בני הפעוט בן השנה וחצי, זיכויו של ניסים חדאד הוא זיכוי שנבע אך ורק מחמת הספק - כפי שהסבירו שני השופטים אשר זיכו אותו. אני יכולה רק להצטער על כך שלא בחרתם לנצל את הבמה המכובדת כדי לתת תשובה לשאלה - איך יכול להיות שניסים חדד לקח את בני כשהוא בריא ושלם והחזיר אותו כשהוא חבול ופצוע בצורה קשה בפי הטבעת, כשכתמי דמו של בני מצויים על תחתוניו של חדאד?! חבל שבחרתם שלא לעסוק בשאלות הקשות והכואבות באמת, ובמקום זאת נתתם ידכם להכפשה פרועה ופגיעה בקורבן העבירה".

משטרת ישראל: "החקירה נוהלה ללא משוא פנים תוך ניסיון להגיע לחקר האמת בתיק. אנו מכבדים את הכרעת הדין של בית המשפט העליון שהפך את החלטת בית משפט המחוזי והחליט לזכות את הנאשם. נדגיש כי כל ביקורת שיפוטית נלמדת ביסודיות ובמידת הצורך מופקים הלקחים בהתאם".

משרד המשפטים: "אכן, היה מקום לבצע פעולות חקירה נוספות שלא בוצעו במהלך החקירה. עם זאת, יש לזכור שתיק החקירה התקבל במשרדי הפרקליטות יומיים לאחר שהחלה החקירה, בשלב שבו חלק ממחדלי החקירה - ובהם חיפוש מצומצם בחדר הכושר ובדירת החשוד - כבר לא היו בני תיקון. מחדלי החקירה נבחנו בהרחבה ע"י ביהמ"ש המחוזי והעליון, וארבעה מתוך ששת השופטים שדנו בתיק (שלושה במחוזי ושופט המיעוט בעליון) קיבלו את עמדת הפרקליטות, לפיה למרות מחדלי החקירה, יש די ראיות כדי לבסס את אשמתו של חדאד מעבר לספק סביר. דעת הרוב בעליון פסקה אחרת, ואנו מכבדים כמובן את הכרעתה".

"גם האפשרות לקבל חוות דעת של מומחה זיהוי פלילי נבחנה מול מומחי המז"פ במשטרת ישראל, אשר בניגוד לחוות הדעת של מומחה ההגנה, סברו כי בנסיבות העניין לא ניתן לספק חוות דעת רצינית ומקצועית באשר לטיב הממצאים".