מגוש קטיף לבקו"ם: נוער הגבעות מתגייס לצה"ל

כזכור, נערי הגבעות עלו על בריקדות בהתנתקות ונשבעו לא לשרת בצבא הכיבוש. עכשיו ההתלבטות הגדולה שלהם היא להתגייס או לא להתגייס. המצלמות של המקור ליוו כמה מהצעירים במשך מספר חודשים, חוו את הלחצים לא להתגייס. מה יקרה עם האישה והילדים? האם הצבא בכלל רוצה אותם? ואיך זה יתקבל מסביב למדורה במאחז?

נוער הגבעות, מתוך התכונית "המקור" 23.02.11
נוער הגבעות, מתוך התכונית "המקור" 23.02.11 | צילום: חדשות 10

(23:07 דקות)

כשהיה בן 18, החליט חננאל נמיר לברוח. הוא התרחק מהחברה, מהמשפחה, מהמערכת, קיבל פטור מגיוס לצבא, ומצא את מקומו בחוות גלעד, בשומרון. "לא ראיתי את עצמי חייל מסיבות רבות", סיפר חננאל, "בעיקר גוש קטיף, גם התקופה של הפינוי, וגם בתקופה לפני כן היו יורים עלינו מרגמות כל היום והצבא לא עשה כלום".

 

צעיר נוסף מחוות גלעד, ספי אורבך, פונה גם הוא יחד עם משפחתו מגוש קטיף בהתנתקות כשהיה בן 15, וגם הוא אמר שלעולם לא יתגייס. "אתה רואה את החיילים מוציאים אותך מהבית, זורקים אותך ככה. ולא חייל אחד, את כל הצבא מגייסים למען זה. אני אהיה חלק מהצבא הזה?" אמר ספי.

 

קרע עמוק נפער בין מדינת ישראל לבין הנוער הכתום. חלקם מנגבים את הדמעות וממשיכים האלה, אבל חלקם ממאן להשתקם. עבורם לא מדובר בעוד פרק בהיסטוריה, הם נמלטים לשולי החברה, לשולי החוק. בכל זאת ניתן למצוא במאחזים בגבעות טפטף מתמשך של נערים שבינתיים בגרו, ופתאום מדברים קצת אחרת.

 

כמו יתר צעירי ישראל, קיבל גם נוער ההתנתקות צווי גיוס, אבל חלקם התקשה לקבל את העלבון. הצבא הפך פסול, המדים טמאים והמדינה אויב. עשרות בני נוער נפלטו ממוסדות החינוך, הסתבכו עם החוק, עברו לגור במאחזים ובעטו בכל מסגרת אפשרית. תיקים במשטרה שנצברו במהלך השניםהפכו לסיבה טובה להישאר מחוץ לצבא, וסיבה מספיק טובה גם לצה"ל לנעול עבורם את שער הכניסה לבקו"ם - סידור נוח עבור כל הצדיים.

מסלול מכשולים לגיוס

אולם היום, חמש שנים אחרי, משהו קורה לנוער הגבעות. הוא התבגר, התרכך, ומגגש את דרכו חזרה לחברה הישראלית. "כמו כל מכה, אחרי כמה שנים זה כבר לא כואב כמו אחרי יומיים", מספר אלישיב כהן, תושב חוות מעון, "הדרך לתקן את זה או לא להגיע לדבר היא בוודאי לא שהוא לא יתגייס. להיפך, זה רק יקצין את המצב."

 

עבור נוער הגבעות, גם כשהם מחליטים לשרת בצה"ל, מכשולים רבים מחכים להם בדרך ללשכת הגיוס. הקב"ן שואל אותם על העבר בהתנתקות, השב"כ מתעניין בעתיד, ומפקדים בצה"ל לא ממהרים להנפיק צווי גיוס. בנוסף למסלול המכשולים המקדים עליו מעידים הצעירים, אחרי חודשים של "לך ושוב", תשובה סופית על מועד הגיוס לצה"ל משחרר צה"ל למועמד 24 שעות בלבד לפני ההתייצבות.

 

חמש שנים וחצי אחרי שנגרר מביתו בידי חיילי צה"ל, ואחרי שראה את ביתו נהרס תחת דחפור צבאי, יצא חננאל ללשכת הגיוס. כמה שעות אחרי כן הוא נראה ממש כמו הבחורים שמשכו אותו מתוך ביתו, חתום על כרטיס חוגר ולבוש במדי צבא - אותו הצבא.