מי יציל את הבית הזה? כך הורגת הפוליטיקה הפנימית את שירותי הכבאות

עד השריפה בכרמל אף אחד לא התעמק במבנה שירות הכבאות. כמו תמיד, האסון הגדול חשף את המבנה המורכב של הארגון שמזכיר יותר איגוד ערים משירות ארצי. לכל כבאי יש לא פעם גם משרה שנייה, לכל איגוד יש יושב ראש – וכולם לא תמיד מסתדרים עם כולם. מסע אל תוך המבנה המורכב והחולה של שירותי הכיבוי במדינת ישראל

יואב גדסי, יו"ר ארגון הכבאים מתוך "המקור" 29.12.10
יואב גדסי, יו"ר ארגון הכבאים מתוך "המקור" 29.12.10 | צילום: חדשות 10

(17:52 דקות)

כשהכבאים קראו השבוע לראשונה את סעיפי הרפורמה בשירות הכבאות, זעמם הצית את אש המחאה. על רקע השריפה בכרמל והחשש מוועדות החקירה, מקדמים בכנסת במלוא המרץ את הקמתו של שירות הכבאות הלאומי. אז מה מכעיס אותם כל כך?

 

כך עובדת השיטה כיום: ישראל מחולקת ל-24 איגודי כבאות ואל כל אחד מהם שייכות הרשויות המקומיות באזור הגיאוגרפי. בהנהלת האיגוד יושבים נציג השלטון המקומי ובראשה יושב לרוב סגן ראש העיר או המועצה. הם אלה שמחליטים כמה כסף להקצות ולמה, ואפילו מי יהיה המפקד המקצועי של האיגוד. אותו צוות פוליטי גם מחליט בנושאי כוח אדם ורכישת ציוד. בנוסף קיים ועד הכבאים הארצי, המורכב מנציגי כל האיגודים ולמעשה שולט בכל הכבאים בישראל.

 

וכיצד זה משפיע על השכר? כבאי ממוצע מרוויח כ-17 אלף שקל לחודש במסגרת הסכם שכר קיבוצי. עם זאת, מסתבר שאם כבאי לא מתייצב למשמרת הוא יקבל את המשכורת על השעות שלא עבד. בנוסף, על פי התקנות, כבאים עובדים 24 שעות במשמרת ונחים 48 שעות בבית. אולם מסתבר שיש לא מעט כבאים שעובדים במשרה נוספת בימי החופש.

 

ואם זה לא מספיק, בלא מעט איגודים מרוויחים אנשים שלהם ולכיבוי שריפות אין קשר, הרבה יותר מכבאי ממוצע. כך למשל, בחדרה מרוויח כבאי 17 אלף שקלים ומזכירת האיגוד 19 אלף שקל, וכך גם גזבר איגוד פתח תקווה. וההכשרה של הכבאים? מתי שיש קורס. הכבאים החדשים מקבלים הכשרה קדם-כבאים וכאשר נפתח קורס מרכזי, יכול להיות גם פעם בכמה שנים, הם נשלחים אליו.

 

כעת מבקשת הרפורמה לשנות את הפוליטיקה הפנימית הזו, לסגור את כל האיגודים, לפטר כבאים שאינם כשירים ולקצץ משכורות וכספי פנסיה. מי ינצח בקרב על האש? ימים יגידו.

 

יושב ראש איגוד הכבאות מסר בתגובה: כל המשכורות מאושרות על ידי משרד האוצר. באשר למנהל הכספים בפתח תקווה, השכר משולם בהתאם לחוזה אישי שקובע 55% משכר מנכ"ל בשלטון המקומי. מזכירת האיגוד בחדרה היא בעלת ותק של 30 שנה וממלאת גם תפקיד אחראית מחשוב וממונה על כוח אדם.

 

יושב ראש איגוד ערים בית שמש: הטענה כי יושב ראש האיגוד מנסה לקדם מקורבים ולבצע מינויים היא מופרכת וחסרת שחר.