כשרונו של מר קליין: סיפורו של ממציא המדבקה

שנה עם אריק קליין: אחרי שעלה לכותרות בעסקת מדבקת הפלא שלא הייתה, איך הוא מצליח עדיין לפתות משקיעים?

איש העסקים אריק קליין מתוך תוכנית "המקור" 11.8.10
איש העסקים אריק קליין מתוך תוכנית "המקור" 11.8.10 | צילום: צילום מסך

(30:43 דקות)

שנה עם אריק קליין: אחרי שעלה לכותרות בעסקת מדבקת הפלא שלא הייתה, איך הוא מצליח עדיין לפתות משקיעים ומאיפה כל הכסף שמזין את עולם המראות של קליין? במשך שנה ליווה צוות "המקור" את קליין ולאט לאט נחשפה שיטת הפעולה המתוחכמת, באמצעותה הצליח קליין לגייס פעם אחר פעם מאמינים חדשים. לפני למעלה משנה, ביולי 2009, אריק קליין הוכתר כגאון שהצליח להמציא ולמכור במאות מיליונים, מדבקת פלא שמסוגלת להתריע מבעוד מועד על התקפת לב.

אולם, זמן קצר אחר כך, הגיעה ההתרסקות. חברת אמ-אס-איי, שהתפרסם כי קנתה את מדבקת הפלא, הכחישה בתוקף את קיומה של העסקה ועברו הפלילי של קליין נחשף. התברר כי בשני העשורים האחרונים, הוא הורשע בעשרות עבירות מרמה והונאה וישב פעמיים בכלא לתקופה של 4 שנים. חודש לאחר שהתפוצצה פרשת המדבקה, הבטיח קליין כי "אנחנו נצלם בעוד כמה ימים את ההכרזה החגיגית על עסקת המדבקה בלונדון". לאחר שעבר זמן מה וההכרזה טרם התקיימה, קליין הסביר שההכרזה נדחתה בכמה שבועות.

 

קליין הזמין את צוות התכנית לביקור במשרדי החברה שלו ושל שותפו, עמוס בוחניק, "סייף סקיי", משרדים מפוארים בהם הוא תיאר את מגוון ההמצאות שעומדות על הפרק אך נמנע מלהציג את הדברים עצמם והסיט את תשומת הלב לנתונים ומצגות. קליין שוב הודיע שההכרזה על עסקת המדבקה תתקיים כמה שבועות לאחר מכן אך שוב, התאריך חלף וההכרזה לא התקיימה. במהלך כל התקופה הזו, קליין חזר שוב ושוב על שמות של אישים בכירים וגופים ציבוריים שעימם הוא לכאורה עובד. בין היתר, הציג קליין פרויקט משותף לו ולאוניברסיטת תל אביב אך מטעם האוניברסיטה נמסר בתגובה כי "לאוניברסיטת תל אביב אין שום פרויקט משותף עם סייף סקיי".

לידי צוות התכנית הגיע מסמך הסכם הרכישה שנחתם לכאורה בין קליין לחברת הרכישה אם-אס-איי בשנה שעברה. אולם, הנהלת החברה בכחישה בתוקף כל מעורבות בעסקה. "אם אס איי אפילו לא שמעה על סייף סקיי, אינה קשורה עימה ולא מזהה את החוזה הלכאורה חתום", כך נכתב.

 

קליין הזמין את צוות התכנית לביתו שבקיסריה, להראות את הווילה בה הוא מתגורר ואותה הוא רכש, לטענתו, מרווחי עסקת המדבקה. לאחר בדיקה, מתברר כי הבית אינו שייך לקליין, אלא למיליונר בריטי, ששמו סטיבן רוברט אדרי

וקליין שכר את הבית לשנה.

  

לפני כחודש, פרסמו שני אנשי עסקים מאוכזבים את יחסיהם עם קליין, בכתבה שהתפרסמה בעיתון "כלכליסט". נאמר שם, כי הם השקיעו סכומי כסף גדולים בפרויקט תקשורת סלולארי מהפכני שהציג להם קליין, אך עד ליום פרסום הכתבה, הם לא קיבלו את כספם חזרה. כך מתבהר מסלול המימון של חברת "סייף סקיי" - הכסף ככל הנראה, לא מגיע מעסקאות ענק אלא מכיסם של משקיעים שהאמינו בקליין ובוחניק.