תחקיר "המקור": כך מסייע ליצמן למגזר החרדי

כשיעקב ליצמן מונה לסגן שר הבריאות היו כאלה שנחרדו מהמחשבה שחרדי ישתלט על אחת המערכות החשובות בחיינו, והיו כאלה ששמחו בשל הצלחותיו בעבר. יותר משנה חלפה וקשה לחשוב על משהו גדול באמת שליצמן עשה, אך היו כמה החלטות שתפסו כותרות ועוררו מחלוקת. תחקיר "המקור" חושף כיצד מסייע ליצמן למגזר החרדי

יעקב ליצמן
יעקב ליצמן | צילום: פול, אריאל ירוזולימסקי

(20:36 דקות)

כשיעקב ליצמן מונה לסגן שר הבריאות, רבים חשבו שהוא יהיה הקלף המנצח והמצליח של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אך בינתיים זה לא ממש קרה. התלוונו השבוע לליצמן, בן 61, נשוי ואב לחמישה ילדים ליום שגרתי בחייו.

 

הטענות נגד ליצמן על עיסוק אובססיבי בפרוטקציות לחרדים הן טענות מורכבות. האם מדובר בעזרה לאנשים במצוקה או בעזרה למקורביו? עוזרו מעריך את מספר הפניות שבהן ליצמן מטפל אישית בכ-500 בשבוע. ליצמן אכן מודה כי אם מדובר במצב של פיקוח נפש, הוא מתערב ברזולוציה של חולים בודדים.

 

שיחות עם מנהלי בתי חולים ובכירים בקופות חולים ובמשרד הבריאות מצביעות על עיסוק חסר תקדים של ליצמן בסידור טובות וטיפול בבקשות פרטיות. את הטובות הללו הוא מבקש ממי שכפופים לו במערכת הבריאות ותלויים בהחלטותיו.

 

בכיר בקופות החולים סיפר למשל כי לפחות פעמיים בשבוע מגיעות פניות ישירות ללשכות מנכ"לי קופות החולים עם בקשות פרטיות מליצמן. "נניח שהקופה לא מאשרת לחולה מסוים מהצפון להתאשפז בבית חולים במרכז, ליצמן מרים טלפון, מתערב ומעביר את החולה לאן שביקש. זה אפור, אזרח רגיל לא יוכל  לקבל את ההטבות האלה. אולי הוא עוזר גם לחילונים, אבל רוב הבקשות הן של חסידי גור וחרדים". ליצמן עצמו אומר בתגובה כי במקרים רבים אינו מכיר את המשפחות.

 

הנה כמה מקרים נוספים בהם התערב סגן השר: פרשת המשך החייאת התינוקת שנקבע כי מתה מוות מוחי בבית החולים שניידר, העברתו של צעיר חרדי שניסה להתאבד מבית החולים בילינסון לבית החולים מעייני הישועה להמשך טיפול רפואי למרות שמת מוות מוחי, פיקוח מקרוב על לידת בתו של הרבי מגור בבית החולים הדסה, סידור השתלת כבד בחו"ל לצעיר חרדי שהביטוח בקופת החולים שלו לא כיסה את הביטוח מעבר לים.

 

לדברי בכיר במערכת הבריאות, מנהלי בתי החולים וקופות החולים מלאים בטינה ובכעס כלפי ליצמן, וחלקם אף מתחמקים מלקבל שיחות שמגיעות ישירות מלשכתו כדי להימנע מהטובות שהוא מבקש. תחקיר "המקור" חושף כי ליצמן הפעיל לחץ כבד ואולי אף אסור כדי לסייע לעמותת "רפואה וישועה" לקבל הכרה במבנה בית חולים חדש באשדוד ולזכות במכרז על הקמתו. ליצמן עצמו משיב בזעם: "זה פופוליסטי מאוד לתקוף אותי ולהגיד שאני מתערב. אני מוכן להיבדק במכונת אמת".