תחקיר המקור חושף: עדויות של נשים שיצחק לאור הטריד ולעתים אף תקף אותן מינית

במערכת המקור הצטברו עדויות של סטודנטיות ומשוררות לפיהן המשורר והמרצה המוערך יצחק לאור הטריד אותן. תחקיר התוכנית בודק: מדוע המשיך לאור לעבוד באוניברסיטת תל אביב, בבית הספר לקולנוע סם שפיגל ובעיתון "הארץ" גם אחרי שתלונות עליו הגיעו לממונים?

(19:37 דקות)

עדויות שהצטברו בשנים האחרונות על המרצה, הסופר והמשורר המוכשר יצחק לאור מעלות נגדו חשדות בדבר הטרדה מינית בדרגות חומרה שונות.

הפרשה נחשפת היום, לאחר שלמערכת תוכנית "המקור" הגיעו מספר עדויות של נשים על תקיפות והטרדות מיניות לכאורה בידי לאור בנקודות זמן שונות ב-20 השנים האחרונות. מדובר בארבע עדויות לפחות המתחילות בהטרדה מינית מילולית ומגיעות עד דברים בדרגת חומרה גבוהה הרבה יותר.

בשבוע שעבר פרסמה אשכר אלדן כהן מאמר ברשת האינטרנט, בו תיארה כיצד לפני 20 שנים הותקפה מינית על ידי "משורר ואיש שמאל מפורסם". "הסיפור שסיפרתי על האונס מתייחס לאדם ששמו הרשמי הוא יצחק לאור", מספרת היום כהן לחדשות 10.

"מהרגע הראשון ידעתי שהוא מטריד אותי מינית", מספרת אחת המתלוננות. ואילו אישה נוספת שעבדה איתו אומרת: "הייתי מגיעה לדסק בחרדות, האם איציק לאור יהיה בדסק או לא. אם הוא לא היה בדסק זה אומר שני יכולה לנשום".

כמה מהמוסדות האקדמיים בהם הועסק איש הרוח היו מודעים לתלונות הרבות כנגדו. חלקם סיימו את עבודתו של לאור בעקבות התלונות, אולם הדבר לא מנע מלאור לעתים לחזור לאותו מקום עבודה או למקום עבודה דומה. במקומות אחרים, למרות הידיעה על התלונות, הוא מועסק עד היום.

יצחק לאור הוא חתן פרס משרד ראש הממשלה לסופרים עבריים, איש שמאל שכתב בין היתר את "אפרים הולך לצבא" ועורך את ביטאון הספרות הנחשב "מטעם". לאור אמר בתגובה: "אני מרגיש שנערך כנגדי מסע לינץ', אני לא חושב שיש כנגדי קייס".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "ד"ר יצחק לאור הועסק באוניברסיטת תל אביב כמורה מן החוץ בתקופות שונות. כיום לד"ר לאור אין כל מינוי באוניברסיטת תל אביב".

מעיתון הארץ נמסר: "לא הגיעה למעסיקיו של יצחק לאור ב"הארץ" תלונה על הטרדה או תקיפה מינית מצידו. חשוב לציין שיצחק לאור סיים את עבודתו בדסק "הארץ" לפני 12 שנה, ומאז התחלפו כל בעלי התפקידים הרלוונטיים בעיתון. קשה להאמין שד"ר להב היתה נמנעת מלהתלונן אצל הנהלת העיתון אילו הוטרדה מינית על ידי לאור. ד"ר להב היתה אז, ואפשר שעודנה, אשתו של מי ששימש כמנכ"ל "הארץ" בתקופת העסקתו של יצחק לאור בדסק הארץ. בעניין עדותו של רונן זרצקי: ברור שזרצקי ניסה לבדוק את המידע מבלי שעירב בכך את הנהלת העיתון, וזו בוודאי לא היתה מעורבת בהחלטתו לא לפרסם בסופו של דבר את התלונה שהתגלגלה אליו".