טור: מה יש בפרקליטות שמושך אש מכל הכיוונים?

מדוע כששר משפטים מואשם במעשה מגונה, הפרקליטות צריכה לתת בסוף תשובות? מדוע כשראש ממשלה מואשם בקבלת מעטפות מאיש כספים אמריקני, פרקליט המדינה נתבע דיבה ע"י פרקליטי אולמרט? איך הפרקליטות הגיעה למצב שבו כמעט כל חברי הכנסת מאוחדים היום בדעה התומכת בגוף ביקורת עצמאי ועם שיניים על הפרקליטות, גוף שאין דומה לו בעולם? טור של ברוך קרא לקראת פרויקט "המקור"

ברוך קרא, כתב חדשות10
ברוך קרא, כתב חדשות10 | צילום: רונן פדידה

ביוני 2004 בדיוק לפני 12 שנה הוקפצנו, כתבי המשפט, לרחוב סאלח א-דין בירושלים כדי להתבשר על החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה אז, מני מזוז, לסגור את תיק החקירה נגד מי שכיהן אז כראש ממשלה, אריאל שרון, בתיק האי היווני.

 

לאחר ההודעה הדרמטית התבקשנו לעלות ללשכתו, הפעם בלי מצלמות. מזוז אמר שם דברים בלתי נתפשים. מדבריו היה אפשר להבין שעדנה ארבל, פרקליטת המדינה, שהגישה את טיוטת כתב האישום נגד שרון, צירפה לצוות שלה רק אנשים שחשבו כמוה.

 

>> "וינשטיין טעה בניהול תיק ליברמן"

 

לימים מזוז הסביר שהובן לא נכון, אבל זה היה מאוחר מדי. הפרשה הזאת הצטרפה לאינסוף פרשות רגישות שהפרקליטות ניהלה - תיקים שבהם עלו חשדות חמורים ביותר כנגד אנשי ציבור בכירים, שרים וראשי ממשלה - ושאיכשהו בשלב מסוים הפרקליטות עצמה היא שהפכה להיות במרכזן, בעין הסערה הציבורית.

 

מני מזוז
מני מזוז | צילום: חדשות 10

איך זה קורה? מה יש בהתנהלות הפרקליטות שמושך עליה פעם אחר פעם אש? מדוע כששר משפטים מואשם במעשה מגונה, הפרקליטות היא זו שצריכה לתת בסוף תשובות על התנהלותה? מדוע כשראש ממשלה מואשם בקבלת מעטפות מאיש כספים אמריקני, פרקליט המדינה מוצא עצמו מתמודד עם תביעת דיבה מפרקליטי אולמרט? מדוע כששמו של שר בכיר נקשר במשך שנים לחשבונות בנק תמוהים בכל רחבי הגלובוס, הפרקליטות היא זו שמואשמת ברדיפתו, ואיך הפרקליטות הגיעה למצב שבו כמעט כל חברי הכנסת מאוחדים היום בדעה התומכת בגוף ביקורת עצמאי ועם שיניים על הפרקליטות, גוף שאין דומה לו בעולם?

כדי להתמודד עם השאלות האלה, יצאנו לפרויקט מיוחד שבו אנחנו חוזרים עם ארבעת פרקליטי המדינה האחרונים לפרשות הגדולות שהסעירו את המדינה.

 

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, מעניקה לנו ראיון טלוויזיוני ארוך ראשון מאז פרישתה, ולראשונה מדברת אתנו על הפרשות הגדולות שהובילה בתקופת שירותה בפרקליטות. הראשונה שבהן - פרשת השב"כ. בייניש מספרת בפירוט איך זיהתה נכון את הטיוח, ואיך במהרה הפכה ליעד בעצמה לעלילות אישיות, לרבות העלילה המפורסמת על רומן שכביכול ניהלה עם סגן ראש השב"כ, ראובן חזק (שהוביל את חושפי הטיוח מהארגון).

 

ארבל, כאמור, מספרת לנו על פרשת האי היווני, פרשת בר-און חברון ופרשת מזרחי; שנדר מספר בדיוק מה היה שם מאחורי הקלעים של פרשת רמון, ולדור, איך לא, על פרשת אולמרט, וכמובן גם איך ולמה סגר היועץ הקודם, יהודה ויינשטין, את תיק ליברמן. ארבעת הפרקליטים, כל אחד בדרכו, מנסה להתמודד עם גל הביקורת כנגד הפרקליטות.

מעבר להצצה פנימה לחדרים במשרד המשפטים בפרשות הכי גדולות (שבה אנחנו תמיד מעוניינים כעיתונאים), הפרויקט מספק הרבה תובנות על מעמדה של הפרקליטות בישראל. שווה לכם להצטרף.

 

דורית בייניש בראיון לפרויקט
דורית בייניש בראיון לפרויקט "המקור" | צילום: חדשות 10