שאלות פולשניות, הדגמות והשפלות: כך חוות המתלוננות "אונס שני" בבית המשפט

בעקבות תחקיר "המקור", הגיעו למערכת חדשות 10 סיפורים רבים ונוספים של צעירות שחוו השפלה דומה לזו שתיארה מ', לאחר שזומנה להעיד על אונס בבית המשפט – ומצאה את עצמה מתמודדת עם חקירת הרגליה המיניים ועם הדרישה להדגים את התקיפה על דוכן העדים. התלונות החוזרות ונשנות על היחס מצד מערכת האכיפה, לצד היעדר הנכונות של אותה מערכת לחשוף את הפרוטוקולים מהדיון או לבדוק את הטענות – מעלות את השאלה הכואבת אם המערכת יכולה להשתנות, או בכלל רוצה בכך

אונס
אונס | צילום: GettyImages/אימג'בנק

אודליה כרמון, רותם אלישע וג' עשו את מה שרוב הנשים שנאנסו או הוטרדו מינית בוחרות שלא לעשות: במקום לבלוע את הכאב ולהדחיק, הן בחרו לאזור כוחות ולהעיד על מה שקרה במשטרה ובבית המשפט, בתקווה לעשיית צדק.

ההר אומנם לא הוליד עכבר, ותוקפיהן של שלושת הנשים הורשעו ונכלאו. למרות זאת, הן מתחרטות על הרגע שפנו למערכת אכיפת החוק ואפילו חשות שהמערכת, למעשה, רק גרמה להן לעבור תקיפה נוספת, הפעם - באולמות המכובדים של בתי המשפט בישראל.

מאודליה כרמון, א' ממשרד התחבורה במשפט קצב, שסיפרה כי הסנגור התייחס בחקירתה לחייה המיניים, דרך רותם אלישע שהותקפה בגיל 17 סמוך לביתה ועברה חקירה משפילה במיוחד מטעם משטרת ישראל ועד ג', שלא שיערה איזו חקירה תעבור בידי סנגורו של הנאשם בתקיפתה המינית - הסיפורים אודות מערכת האכיפה מעלים בעיקר את השאלה אם היא יכולה, או בכלל רוצה להשתנות.

 

>> "המקור": עדות האונס המלאה

 

בית המשפט בתל אביב
בית המשפט בתל אביב | צילום: רוני שיצר (אילוסטרציה)

את הפרוטוקולים שמתעדים את סיפוריהן של שלושת הנשים אסור לפרסם - למרבה האירוניה, במטרה להגן על שמן. בכל מקרה, אודליה כרמון גילתה שגורמים אלמונים פרסמו פרטים מכפישים מחקירתה ברשת. אלא, שמה שכאב לכרמון עוד יותר הוא שכאשר ביקרה את אוזלת ידה של הפרקליטות בטיפול בעניין, היא נאלצה לדבריה להתמודד שוב עם טענות שקריות כנגדה - הפעם מצד המדינה.

נראה כי הגיעה השעה לגבש כללים שיבטיחו כי מצד אחד הנאשמים יזכו להגן על עצמם כראוי, ומנגד ההליכים בהיכל הצדק לא יהפכו שוב ושוב לאונס שני של המתלוננות על תקיפה מינית, שאינם מטופלים הפעם גם על ידי המערכת עצמה.

 

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לטענותיה של כרמון: "באשר לפרסום פרוטוקול עדותה באינטרנט, גב' כרמון שוחחה בעניין עם התובע בתיק, שייעץ לה להתלונן במשטרה ואף עקב ודאג שתלונתה תיחקר. למיטב ידיעתנו, התלונה טופלה במשטרה באופן מקצועי והחלטת המשטרה כי אין מקום לחקירה פלילית התקבלה לאחר בדיקה מעמיקה בהתאם לתשתית הראייתית".

באשר לעובדה שלא גובשו נהלים כלשהם להתמודדות עם פרסומים אסורים של פרוטוקולים מחקירות נפגעות - במשרד המשפטים סירבו להגיב. גם עו"ד אביגדור פלדמן סירב להגיב לטענות.