לקראת סיום עונת המקור: רביב דרוקר עונה על השאלות שלכם

בנימין נתניהו, יצחק הרצוג, משה כחלון, יאיר לפיד, אריה דרעי, טקס הפרידה מדנינו, יצחק תשובה, יעקב בורובסקי, לגליזציה, ידיעות אחרונות, צנזורה מלמעלה ואפילו המוזיקאים האהובים - רביב דרוקר ענה על שאלות גולשי חדשות 10, לקראת פרק סיום העונה של המקור שישודר הערב

רביב דרוקר, ערוץ 10
רביב דרוקר, ערוץ 10 | צילום: רונן פדידה

לקראת תוכנית סיום העונה של "המקור", הגיע רביב דרוקר להתארח היום (שלישי) בצ'אט בעמוד הפייסבוק של חדשות 10. הנה התשובות הנבחרות שלו לעשרות הגולשים שפנו אליו.

 

דורון אליהו: מדוע הינך אובססיבי לגבי ביבי? מדוע לא חקרת את נושא העמותות למשל? מדוע לא חקרת מהיכן אהוד ברק קיבל מיליונים? התנהלות בית הנשיא לשעבר תקינה בעינך?

 

רביב: את נושא העמותות חקרתי לא מעט וגם פרסמתי לא מעט עוד בשנים הרלוונטיות. לגבי אהוד ברק, פרסמתי בעבר את נושא "טאורוס", אתה מוזמן לגגל ולהבין מה זה. מבקר המדינה חקר אותו בעקבות זאת. אני גם מזמין אותך לקרוא את הספר "חרקירי" על ברק והעמותות. התפרסם שם מידע מאוד ביקורתי על ברק כולל העובדה שהפעיל פרויקט סודי של תלונות למשטרה נגד חבריו לממשלה (אבל אל תתן לכל זה להרוס לך תיאוריה טובה).

לגבי בית הנשיא, אני עשיתי תחקירים על בית הנשיא של פרס בזמן אמת. אתה מוזמן לדף "המקור" לראות אותם. היו פרומואים והרבה רעש סביב זה. למעשה, הייתי כנראה העיתונאי השנוא ביותר בבית הנשיא של פרס (אבל שוב, אל תתן לזה להרוס לך את התיאוריה)

 

אורן כהן: באחת התוכניות של חנוך דאום בזמן הבחירות אמרת שביבי הראש ממשלה הגרוע ביותר שיצא לך לסקר. תוכל להסביר מדוע?

 

רביב: הייתי מת להתחיל להסביר את זה אבל זה לא לצ'אט מהיר כזה. באופן כללי הוא קודם כל ראש ממשלה לא אפקטיבי במובן שגם את מה שהוא מאמין בו הוא לא מצליח להגשים. לא פירוק איראן מתוכניתה הגרעינית, לא מו"מ עם הפלשתינאים, לא הורדת מחירי הדירות ורפורמת נדל"ן מקיפה, לא הורדת יוקר המחייה, לא פישוט הבירוקרטיה וכו'. על זה יש שכבה שלמה של מה אני חושב שצריך לעמוד בראש סדר העדיפויות של המדינה ונתניהו לא עושה כלום בעניינים האלה. לא הסדר שלום עם פרטנר שלעולם לא נצליח לשכפל - אבו מאזן ולא הקטנת פערים חברתיים וגשרים עם החרדים והערבים.

 

גלעד דנבום: שלום רביב, אילו היית יכול לראיין את ראש הממשלה, איזו שאלה היית רוצה לשאול אותו יותר מכל? כמו כן, לא היית מעדיף לעסוק רק בתחקירים על פני המדמנה הפוליטית היומיומית?

 

רביב: הייתי מעדיף לעסוק רק בתחקירים, למרות שאני חייב להודות שכל כמה שהסיקור השוטף מעיק, הוא גם מספק הרבה קצוות חוט וקשרים שמאוד.

 

דליה כץ: נעלבת שביבי לא רצה להתראיין איתך?

 

רביב: לא ממש, ראיינתי אותו פעמיים מאז שהחרים אותי וחשבתי שהחוויה הייתה סבירה לשני הכיוונים.

 

סגל יוסי: האם אתה יכול לשים יד על הלב ולהגיד שכל מה שאתה מדווח נגד נתניהו ונגד שרה נטול פניות אישיות??? והכל אמת לאמיתה?

 

רביב: ביבי תבע אותי בשלוש תביעות שונות על סכום כולל של 4.5 מיליון שקלים ומכול התביעות נסוג בלי הבהרה ובלי התנצלות ובלי שקל. נראה לך שאם משהו שאמרתי לא היה מבוסס, הוא היה נסוג ככה?

 

Sassi Kashi: היי רביב, האם היו נקודות קטנות (אפילו קטנטנות..) בהתנהלות שלך מול ראש הממשלה כעיתונאי שלא היו ממש מקצועיות ובאו מהמקום האישי?

 

רביב: ייתכן, אבל אני עדיין לא הגעתי למודעות כזאת. אני מאוד מאוד קשוב לדרך בה אני מתבטא בעניין הזה בגלל החשדנות הגדולה ומשתדל מאוד להיות ענייני.

 

משה מרדכי: איך זה שעד היום התכנית לא נתנה את דעתה בתחקיר מקיף על מה שקורה בבית ראש הממשלה כמו שרק המקור יודעת לעשות.

 

רביב: עשינו כמה תחקירים על ראש הממשלה, נדמה לי. אני חושב שעדיף לעשות תחקירים על ראש הממשלה ופעילותו ופחות על בית ראש הממשלה ושיגיונות הגברת. זה לא שזה לא סיפורים חשובים, אבל אני מתמקד במה שנראה לי יותר חשוב.

 

ראש הממשלה נתניהו נואם בכינוס הסוכנות היהודית
ראש הממשלה נתניהו נואם בכינוס הסוכנות היהודית | צילום: רויטרס

"ליאיר לפיד יש סיכוי להיות מחליף לנתניהו"

יוסי זרחיה: מדוע הרצוג הסכים שיצלמו אותו בזמן הבחירות? האם היה הסכם שיצלמו אותו ובתמורה לכך הוא יזכה ליחס אוהד מפרשני ערוץ 10 כפי שזה באמת בא לידי ביטוי בבחירות האחרונות?

 

רביב: הרצוג למעשה לא הסכים. הוא אמר 'לא' ועוד פעם 'לא', אבל ענת באה ובאה ובאה ובסוף הוא נתן לה קצת נגישות ועוד קצת נגישות ובימים האחרונים כבר נכנע ללחץ. לעתים היא באה בלי שהוזמנה בכלל ונכנסה בלי שנתנו לה. קוראים לזה עיתונות. ולגבי העסקה האפלה, בטח, ברור. רוב האנשים פה בכלל לא ידעו שמתקיים מיזם כזה. אני כתבתי אולי את המאמר הקשה ביותר נגד הרצוג ב"הארץ". אתה מוזמן לקרוא.

 

אורן כהן: רביב שלום, קודם כל חייב לציין שאני מעריך מאוד את עבודתך כעיתונאי. מדוע לדעתך הרצוג אינו מתאים להיות ראש ממשלה? והאם להערכתך ליאיר לפיד יש סיכוי בעתיד להוות מחליף לביבי? תודה.

 

רביב: הרצוג לא עושה רושם כמתאים כי עד עכשיו הוא לא הוכיח סממנים של מנהיגות, כמו שאנחנו נוהגים לגלות אותה. נכונות לנקוט בעמדות לא פופולאריות, נכונות להילחם על עמדותיו ולשלם מחירים, יציאה כנגד הקהל שלו במקרים מסויימים. ליאיר לפיד בהחלט יש סיכוי. הוא תלוי בעיקר בשאלה אם העבודה תמצא את הגנרל שלה.

 

יצחק הרצוג בנאום מוקלט, יום לפני הבחירות, מתוך הסרט
יצחק הרצוג בנאום מוקלט, יום לפני הבחירות, מתוך הסרט "הרצוג" בתוכנית "המקור" | צילום: המקור

"אף מילה שצייצתי על בנט לא היתה שקר. דרך ההפצה היתה טעות"

שי הרפז: היי רביב, ישנה הרגשה שיש סיקור אוהד לכחלון לעומת לפיד. אם לפיד היה כעת במקום כחלון התקשורת הייתה תוקפת אותו ללא רחמים ואילו לכחלון עושים הנחות "ומאתרגים" אותו, מה דעתך?

 

רביב: יש בזה משהו. ההתנהלות שלהם מאוד שונה. כחלון מתנהל צנוע, או לפחות יודע לשחק אותה ככה. זה נכון מול פקידי אגף התקציבים שהוא מקשיב להם באמת ונותן להם כבוד וזה נכון לגבי העיתונאים. לפיד התנהל בהמון יהירות, גם מול הפקידים וגם מול עיתונאים.

 

עדן לפיד: שלום רביב, רציתי לשאול: מי להערכתך יהיה ראש הממשלה הראשון אחרי ביבי? תודה.

 

רביב: אין לי מושג. באמת שלא. רשימת המועמדים לכאורה די ידועה. אשכנזי, דיסקין, שלי יחימוביץ', עמיר פרץ, יאיר לפיד, בוז'י הרצוג ומצד ימין - סער, יעלון ואולי בנט.


שי ניסן: כיצד אתה חש לאחר שהתפוצצה עלילת השקרים שלך על בנט והסיפור בכפר כנא?

 

רביב: אף מילה במה שצייצתי בטוויטר לא הייתה שקר. זה היה מדויק לחלוטין. קצין מאוד בכיר אמר לי ולא רק לי בדיוק את מה שציטטתי. אמרתי כבר יומיים אחרי שזו הייתה טעות להפיץ מידע כזה במדיום כמו טוויטר בו אתה לא יכול להכניס את ההקשר הנכון. ההקשר הוא שבבנט לא דבק שום רבב, גם אם טעה וגם אם נלחץ וגם אם זה גרם לתוצאות בעייתיות והוא כן ראוי לשבחים על התפקיד שביצע במקום בו הוא ביצע וכו'.

 

אליאב ליכטר: רביב איך זה לעבוד ביחד עם ענת גורן?

רביב: כיף גדול (היא קוראת את זה, למרות שהיא בכלל במינכן עכשיו). היא כתבת בחסד עליון, אבל שותה ימי עריכה וימי צילום כאילו אין מחר ולך תריב איתה.

 

יאיר לפיד ומשכה כחלון
יאיר לפיד ומשכה כחלון | צילום: כפיר בולוטין, ראאד פרחאת

"דרעי רצה להיראות נקי וישר"

דוד בנטל: שלום רביב, מה להערכתך המניע של דרעי בהתעקשות שלו מול ביבי שלא לחתום על מתוה הגז? תעלול מחוכם כדי לתקוע את המתווה? תרגיל יח"צ שבסופו המתווה יעבור? חוסר יכולת לעמוד בלחצים?

 

רביב: לדעתי, רצה להיראות נקי וישר ולא העלה על דעתו שזה יעשה כזה בלגאן. הוא גם נהנה להתעלל קצת בביבי ולהודיע את זה בלי לעדכן אותו לפני כן. מה נשאר לו חוץ מלהשתעשע?

 

אריאל נתנאל: האם אתם הולכים להפיל יותר לחץ תיקשורתי, או מכל סוג: על עניין הגז?  לחץ על יוקר המחייה? הדיור? בקיצור כל עניין חברתי כלכלי ומשהו בכיוון, אתם יכולים לקדם או לסייע?

 

רביב: אין מספיק לחץ תקשורתי? קרן נויבך, גיא רולניק, איתן אבריאל וסמי פרץ כבר עשו הכול חוץ מלהרביץ לנתניהו בסיפור הזה.

 

מוטי בורזובסקי: רביב שלום, מה ידוע לנו על הקשר בין ביבי, לתשובה. כי נראה שביבי ממש מוכן לסכן את הממשלה, בשביל לעזור לתשובה, לא נראה לך שיש פה משהו מסריח, אומרים ריח של גז אבל בעצם לגז אין ריח, אבל פה זה מאוד מסריח, לדעתי.

 

רביב: אני לא מכיר קשרים אפלים. אין ספק שדלתו של נתניהו תמיד הייתה פתוחה לבעלי הון מהסוג שלו, אבל צריך לומר לזכותו של נתניהו שהוא עשה את רפורמת בכר, שהבנקים מאוד לא אהבו, עמד מאחורי רפורמת הסלולר של כחלון ומאחורי דו"ח ששינסקי, שתשובה ואנשי הגז לא אהבו ודאג להתרחק תוך שנייה מנוחי דנקנר ולאמץ את חוק הריכוזיות כשזה היה נוח לו.

 

דן לוינסון: מה אתה חושב על תפקודו של עופר שלח כפוליטקאי? האם כשערוץ 10 מסקר את יש עתיד באופן מרושע, נבזי, מוטה וחד צדדי שאף מפלגה אחרת לא זוכה לו עופר נוהג כלפיך באלימות (חברית) המתבקשת? :)


רביב: אני מקווה שאני לא פוגע בעפר, אבל הוא נוהג באצילות מדהימה כלפי הביקורת שלי על לפיד ו"יש עתיד". הוא לא מערבב.

 

ח
ח"כ עפר שלח, יש עתיד | צילום: יח"צ

"לאיזו מפלגה הייתי מצטרף? מי היה רוצה לקחת אותי?"

James Van Doorn: אם היית נכנס לפוליטיקה, לאיזה מפלגה היית מצטרף?

 

רביב: השאלה הנכונה מי היה רוצה לקחת אותי. אין מפלגה כזאת עדיין. אם הייתי רוצה להצטרף, לא הייתי הולך לצד הימני של המפה הפוליטית. זה בטוח. עמדותיי ידועות לחלוטין, אולי ידועות מדי - אני מאמין בהסדר על בסיס מתווה קלינטון מדצמבר 2000. שתי מדינות על קווי 67 עם חילופי שטחים. אין זכות שיבה, אבל כן חלוקת ירושלים.

 

אפרת וישראל שפירא: רביב שלום - שאלתי אותך מדוע כשידעתם כבר מזמן על מעלליו של הגאון יעקב בורובסקי ואף אחד לא העז לשים זאת על השולחן מול פניו לתגובתו -- אודה לתגובתך.

 

רביב: זה סוג של בדיחה? בורובסקי תובע אותי תביעת דיבה על התחקיר שעשיתי כנגדו לפני מספר שנים. אתם צודקים שהתחקיר הביא רק מקצת מהביוגרפיה של האיש המופלא הזה ואת השאר אנחנו מקווים להביא במשפט.

 

ורד אור-לב: שלום רביב... בין שלל העניינים הסובבים את מדינתינו הקטנה לעומת השערוריות הרבות שלא פוסקות.. נושא הנכים שאינו "חתיך" מספיק כנראה... אוכלוסיה ממועטת לכאורה.. מה עם תוי הנכה שהנפיק שר התחבורה ומנכלו למקורביו שלא על פי דין וללא סמכות? כמה נכים באמת זקוקים לתו יקר ערך זה? ותחתם אנשים בריאים (כך עולה מהתחקיר של הערוץ בו אתה עובד) זכו לקבלו חרף העובדה שנידחו ע"י הועדה המוסמכת לענין. רב הנסתר על הגלוי... אז בבקשה.. תרים את הכפפה הלא נקייה הזו.

רביב: התחקיר הזה פורסם על ידי איתי רום, שעובד ב"המקור" והוא אכן תחקיר חשוב. חבל שלא זכה ליותר תהודה.

 

אבי כהן: אתה חושב שיש סיכוי לקדם תהליך מדיני עם הרשות הפלסטינית בשנים הקרובות? אתה רואה את נתניהו עושה מהלך כזה?

 

רביב: לא מאמין שביבי יקדם משהו כזה, אלא אם יהיה לחץ בינ"ל גדול וגם את זה לא רואים באופק.

 

מאיר טמנו: מתי תעשה כבר כתבת המקור על כל השחיתות בעמותות / אירגונים למען עבור יוצאי אתיופיה וכל המיליארדים שנעלמים איך שהוא בדרך ?

 

רביב: כשאני אדע יותר. לא מכיר את זה.

 

ישראל כץ בליל הפריימריז בליכוד
ישראל כץ בליל הפריימריז בליכוד | צילום: נועה גרייבסקי

"אם נרגעתי, אז זה מאוד גרוע"

ניר דמארי: העולם התקדם ומתקדם (ארה"ב בפרט) בכל הנוגע לליגילזציה או אי הפללה. בעיניך, איפה אנחנו, כמדינה עומדים? תהיה, לא תהיה? ומתי?

 

רביב: א. אני לא יודע. ב. הכיוון מאוד ברור. גם פה וגם בעולם.

 

Oriana Adato Serruya: רביב.. אתה חבר של לפיד ושלח. האם גם אתה השתמשת בסמים? האם אתה בעד לגאליזציה של סמים?

 

רביב דרוקר: אני בעד לגאליזציה של סמים קלים. בחיים לא השתמשתי בג'וינט, או סם מכול סוג שהוא ובניגוד ליאיר, אני באמת לא השתמשתי...

 

אשר שט: מה דעתך על טענה שלתקשורת שמאלנית/נוטה שמאל, הן כלכלי (ע"ע גז אמש) הן מדיני.

 

רביב: התקשורת נוטה לשמאל מדיני, יותר כמו מרכז שמאל כי רוב התקשורת מאמינה בפתרון שתי המדינות אבל חושבת שאין פרטנר (אני חושב שיש). בכלכלי - חברתי זה יותר מורכב. אולי יש נטייה קלה שמאלה, אבל יש קולות ימניים חזקים מאוד ולא פעם אותו פרשן נוקט עמדות שמשוייכות לימין כלכלי ולשמאל כלכלי.


מרסל כהן: איך יכול להיות שבמדינה דמוקרטית 99.9 אחוז אנשי תקשורת הם שמאלנים? זו שיטה או שאין אנשי ימין מוכשרים?

 

רביב: עמית סגל, אראל סגל, חנוך דאום, נדב שרגאי ויש עוד הרבה כולל בערוץ שלי. אכן, רוב התקשורת נוטה שמאלה, אבל יש לא מעט נוכחות לימין.

 

יגאל אטדגי: בכנות האם התקשורת מונעת מאינטרסים זרים כל פעם שהיא תוקפת פוליטיקאים ובדרך כלל הם יהיו מהימין?... ואם היה ראש ממשלה מהשמאל הייתם נוהגים בו כך? תודה.


רביב: ברק הוא מהשמאל? כתבתי 400 עמודים נגדו ב"חרקירי". שרון בתקופת ההתנתקות היה מהשמאל? תקרא את "בומרנג" שכתבתי עם עפר שלח. אולמרט היה מהשמאל? עשיתי כמה תחקירים ענקיים נגדו כולל כאלו שהביאו לחקירת משטרה וכתב אישום (שבוטל בסוף) נגדו.

 

אהרון כהן: לאור הצלחת התקשורת בבחירות האחרונות נדמה לי שנרגעת קצת... תקן אותי אם טעיתי...

 

רביב: אם נרגעתי, אז זה מאוד גרוע. נדמה לי שיותר מדויק יהיה להגיד שאחרי הבחירות, מתעסקים פחות בפוליטיקה ובאופן טבעי גם אני פחות דומיננטי וטוב שכך.

 

עופר ארמוזה: היי רביב. א. קבל חיזוק חזק על כל העבודה עד כה; ב. מקוה שעיתונאות החופשית תוכל להחזיק מעמד מול התקפות הטייקונים; ג. שאלה של תם: מאחר והמון חברי כנסת באים עם ידיים לא נקיות ומשתמשים בחסינותם להמשך פעילות מפוקפקת (חברי ועדות שסרים ללוביסטים וטייקונים) האם ניתן ללחוץ אותם פומבית למען נקיון הפוליטיקה?

 

רביב: אנחנו מנסים, לא תמיד מצליחים. בעיקר קשה מול חברי כנסת שלא תלויים בציבור אלא באדם אחד - איווט, יאיר, דרעי וכו'.

 

אדר פז: שלום רביב במדינה ששר הכלכלה עבריין מורשע בלי רקע בתחום בכלל -שר האוצר בלי תואר בכלכלה ובלי רקע בתחום בכלל-שרת המשפטים לא למדה משפטים בחיים שלה, ושר המדע כמו שגילינו היום אין לו מושג מה זה מחשב בכלל..... והרשימה עוד ארוכה ...עכשיו השאלה אם המערכת מעוותת מהשורש איך הם מצפים שיראה העם ?ומה דעתך בנושא שממשלה שלמה מורכבת מאנשים שלא באמת יודעים מה עושים ומחליטים על גורל של 7 מיליון ישראלים ?

 

רביב: לא בטוח שהבעיה העיקרית של הפוליטיקאים שלנו זו השכלה אקדמאית בנושאים עליהם הם מופקדים.

 

צילום: חדשות 10

"אף תחקיר לא ירד עד היום משידור"

אבי כהן: כמה לחץ פוליטי/כלכלי מופעל עלייך כדי לא לפרסם תחקירים? והאם יש תחקיר שירד משידור בגלל זה?


רביב: אף תחקיר לא ירד עד היום משידור. תחקיר "ישראל היום" לצערי בזמנו נדחה לאחרי הבחירות. הכתבה היחידה שצונזרה לי עד היום זה ראיון עם יגאל עמיר, שערכה תחקירנית שלנו בשם שלי טפיירו, ראיון ממנו ישראל רוזנר עשה כתבה ראויה. זה היה לפני כשבע שנים.

 

מהדי אבוריש: שלום דרוקר... אם עכשיו (במיידי) יהיה בחירות האם לדעתך יהיה שינוי משמעותי..?

 

רביב: לדעתי, כן, אבל כזכור אני גם חשבתי שבוז'י ינצח את הבחירות...

 

דן חממי: מה חושב לעצמו מפכ״ל המשטרה דנינו מסיבת פרידה יוקרתית ע״ח משלם המיסים. הזוי בו בשעה שיום ביומו פיגועי דקירה וירי כאשר יום ביומו אנו שומעים על רציחות במחוז הצפוני. מה הוא חושב שהוא מלך? אף מפכ״ל לא נפרד מתפקידו במסיבה יוקרתית שנאסר על התקשורת להיות נוכחת במעמד. בושה וכלימה.

 

רביב: מסכים איתך. בכלל לא מבין מה זה חינגות הפרידה האלה. זה לא התאים כשזה היה גבי אשכנזי, בני גנץ, או יוחנן דנינו.

 

ינאי כהן: בתכנית שפרסמת את תחקיר ישראל היום הצהרת שהשאלה לגבי ידיעות ברורה, אבל אין לך ראיות.

מיקי רוזנטל, שותפך להגשה, תבע את ידיעות בגין יחסי עבודה, ובפרוטוקולים של המשפט נחשף כל עניין הרשימות השחורות והלבנות של נוני מוזס. מעבר לכך, הבחירות האחרונות חשפו לעיני כל את היותו של ידיעות אחרונות תמונת נגטיב ברורה אך זהה בדרך עבודתה לישראל היום. אך כך, מדוע אינל מפרסם תחקיר דומה על ידיעות? והאם יש לזה קשר לתמיכתך בחוק ישראל היום, הנועד לסגור עיתון בישראל ולהשתיק קולו של מחנה וציבור שלם? ואיל בכלל אתה יכול לתמוך בחוק כזה כשאתה מגיע מכלי תקשורת שכל הזמן ניסו לסגור אותו?

 

רביב: עניתי על זה מספר פעמים אבל אענה על זה בשמחה שוב. הרעיון של תחקיר עיתונאי הוא שהקטר שלו הוא מידע חדש. לפרסם מה מיקי אמר ומה מוטי גילת אמר (פורסם לראשונה רק בבלוג שלי אחרי שעיתון גדול לא רצה לפרסם) ומה ניר בכר אמר זה לא נקרא תחקיר, זה נקרא מיחזור קטעי ארכיון. עמדתי על ידיעות מאוד ידועה ואמרתי אותה פעמים אין ספור, גם לאחרונה. אני ממש לא חושב שמוסרית הוא אינטש יותר טוב מ"ישראל היום", אם כי יש הבדל אחד - המידע ב"ידיעות" הרבה יותר עשיר ומעניין ממה שיש ב"ישראל היום".

 

Bar Haze: ממש מעניין אותי (לא ציני בעליל) איזה מוזיקה אתה אוהב

 

רביב: אביתר בנאי, ברי סחרוף, דאוס, טינדרסטיקס, רדיוהד, ליאונרד כהן. עמיר בניון - קצת פחות לאחרונה.

 

לאונרד כהן
לאונרד כהן