חוקי הטבע: כך קיבלה חברת התרופות 12 מיליארד שקלים בהטבות מס

סיפור הטבות המס המפליגות שניתנו לחברת טבע בין השנים 2006 ל-2011, מתברר כמחטף של שינוי חוק ללא ידיעתם של חברי הכנסת שהצביעו על החוק. בימים בהם ההתנתקות והמשבר הפוליטי היה על הפרק לא היו מספיק עיניים כדי להבחין במעללי משרד האוצר. התחקיר המלא לצפייה

ראש הממשלה היוצא אהוד אולמרט וראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו (כהונה שנייה) מסתודדים בכנסת בעת השבעת ממשלת נתניהו השנייה ב-31 במארס 2009
ראש הממשלה היוצא אהוד אולמרט וראש הממשלה הנכנס בנימין נתניהו (כהונה שנייה) מסתודדים בכנסת בעת השבעת ממשלת נתניהו השנייה ב 31 במארס 2009 | צילום: רויטרס

(24:45 דקות)

בחודש יולי אשתקד התגלה כי חברת טבע קיבלה בין השנים 2006 ל-2011, הטבות מס בסכום של כ-12 מיליוני שקלים. סכום השיא במונחים של תמיכת המדינה בכלכלה הישראלית, היווה יותר מסך כל ההטבות שקיבלו יחד כל החברות הציבוריות הגדולות במשק. אותן הטבות נתפשו על ידי האוצר כמופרזות לחלוטין, אף על פי שיש הסכמה בדבר עידוד התעשייה ויצירת מקומות עבודה.

מתברר כי אותן הטבות, מקורן בסעיף בחוק שהתקבל בימי ממשל שרון השנייה לפני כעשור. שר האוצר דאז וראש הממשלה כיום, בנימין נתניהו, מעביר את החוק בכנסת, בימים שהמשק הישראלי נמצא על סף קריסה. המיתון עמוק יותר מתמיד, מהארוכים בתולדות המשק, הגרעון ענק, האבטלה בשיא, ושר האוצר הנכנס שמחליף את שר האנרגיה המים והתשתיות היום, סילבן שלום, מחליט לגבש תכנית לחילוץ המשק יחד עם שר נוסף במשרד האוצר, מאיר שטרית.

הדיונים בעניין מתחילים ונתניהו יושב בשיחות סגורות עם מאיר שטרית ושר התמ"ת, אהוד אולמרט. "היינו יושבים כל לילה עד אחת שתיים שלוש לפנות בוקר, עם כל ראשי אגף תקציבים, נתניהו ואני, והטלנו שורה ארוכה של גזרות לצערי מאוד כואבות אפילו על אוכלוסיות חלשות", סיפר שטרית על ההחלטות בעקבות אותן ישיבות ליליות בשיחות סגורות. אז מגיע אהוד אולמרט עם רעיון מהפכני להבאת שמות נוצצים להשקיע בישראל: תשקיעו בישראל סכומים גדולים ותקבלו פטור מוחלט ממס.

המהלך הדרמטי לעידוד השקעות מחו"ל באמצעות הטבות מס מפליגות, התקבלה בקרב פקידי האוצר בהגזמה פראית, אבל נתניהו דווקא הסכים למהלך. "ביבי נדלק על זה מאוד מהר. הקופירייט לדעתי של אהוד וביבי מהר מאוד נדלק", סיפר מנכ"ל משרד התמ"ת דאז, רענן דינור. "נתניהו בשיחה איתי בא ואמר שהמסלול הזה זה מסלול שיביא חברות עוגן גדולות מאוד לישראל, לפריפריה", ציין נשיא התאחדות התעשיינים באותה תקופה, עודד טירה והוסיף כי "זה היה בייבי של ביבי הדבר הזה".

החשב הכללי באוצר דאז, ירון זליכה, סיפר שבדיונים דובר על כך שהטבות המס יינתנו רק לחברות זרות חדשות המגיעות להשקיע בישראל ולא לכאלו שכבר עובדות במשק הישראלי. "אמרו לנו שיבוא משקיע חדש שבלי ההטבות האלה הוא לא יקים את המפעל ועם ההטבות הוא ישלם אמנם פחות מיסים או אפילו אפס מס, אבל הוא יעסיק עובדים שהוא לא היה מעסיק לפני כן", סיפר זליכה. "מבחינת המדינה אנחנו רק מרוויחים. נרוויח את מקומות העבודה, העובדים ישלמו מיסים. הכול טוב", הוא ציין.

בנקודה זו מתחילים נתניהו ואולמרט לפתח יריבות באשר לתהליך ההתנתקות והטבות המס הופכות להיות כלי משחק בידי שני הפוליטיקאים מי מהם יראה טוב יותר. בחסות ועדה שמקים ראש הממשלה שרון, כדי למנוע את החיכוכים, ההכרעה היא לכיוון אפס מס לחברות ענק שישקיעו בארץ מיליארד שקלים לפחות, ומס נמוך לשאר החברות. בנוסף נקבע כי בניגוד לנהוג עד אז, לא תהיה תקרה להיקף הטבות המס שניתן לאשר.

החשב הכללי לשעבר בראיון למגזין על המחאה
החשב הכללי לשעבר בראיון למגזין על המחאה | צילום: חדשות 10 צילום מסך

טבע שנתפסה כחברה ישראלית, אשר מייסדה, אלי הורוביץ, הוא ציוני וגם צוטט כשאמר כי "השכל של טבע יישאר רק בישראל", עלתה על שולחן הדיונים והפטור שניתן, ניתן גם לה. בנוסף לדעות שדיברו על טבע כישראלית, היו גם כאלה שראו את החברה נמכרת לידיים זרות ועוברת למדינה אחרת. פקידי האוצר התעקשו שחברות ישראליות לא יקבלו את הפטור והציבו תנאי: מצד אחד הפטור לא יוגבל לחברות זרות בלבד, אולם מנגד יינתן רק לחברות שהכנסותיהן עולות על 25 מיליארד שקל בשנה. התנאי הבטיח שטבע, היחידה להתקרב לסכומים אלו, לא תזכה בפטור המלא.

החוק היה מוכן בספטמבר 2004, כשנה וחצי לאחר הקמת הממשלה, אולם היה דרוש את אישור הכנסת. על רקע המשבר הפוליטי וחוסר הרצון של חברי הכנסת להתעסק באותה תקופה בחוקים כלכליים ותקציב המדינה שאמור להיות מאושר בתוך חודש, החוק לא מאושר וכל התהליך מתעכב. כאמור, בנקודה זו, חברה ישראלית לא עומדת על השולחן, אום באורח פלא טבע נכנסת להטבות ולחוק.

ימים אחדים לאחר שדיוני וועדת הכספים מסתיימים וכל שנשאר הוא להצביע על החוק, משנים באוצר לפתע תנאי הסף לקבלת הפטור ממס. במקום הכנסות שנתיות של 25 מיליארד שקלים, 13 מיליארד בפריפריה הרחוקה, ו-20 מיליארד בשאר האזורים. השינוי של הדקה התשעים הופך חברה ישראלית אחת לזכאית לפטור הגורף ממס, טבע, שזמן קצר קודם לכן פרסמה כי הכנסותיה הגיעו לשיא של כל הזמנים, 20 מיליארד שקלים.

אלי הורוביץ, מנכ
אלי הורוביץ, מנכ"ל טבע | צילום: חדשות 10 צילום מסך

כעבור ימים אחדים, מבלי שאיש מסביר לחברי הכנסת כי הם מאשרים למעשה פטור ממס לטבע, מאושר החוק בוועדת הכספים ובמליאה. מתברר כי אולמרט, בגיבוי שרון, הצליח לשכנע את האוצר להקל בתנאי הסף. האם ראשי טבע שוחחו אז עם צמרת השלטון וביקשו ג'סטה קטנה? מנכ"ל טבע דאז, ישראל מקוב, מסר כי לא זכורה לו בקשה כזאת. בנימין נתניהו ואהוד אולמרט סירבו להשיב לשאלה.

טבע: "מימשנו את מטרות החוק"

תגובת טבע: מאז שנת 2005 השקיעה טבע למעלה מ-23 מיליארד שקלים במחקר ופיתוח, עם דגש על הפריפריה. בעשותה זאת מימשה החברה את מטרות החוק".

תגובת אהוד אולמרט: "בתנאים של צמיחה כלכלית שלילית ואבטלה גבוהה - תמך מר אהוד אולמרט בעמדה שאין להגביל במגבלות התקציב את הזכויות למענקים למפעלים שאושרו".