קנס של 1.92 מיליון דולר למשתפת קבצים

ג'יימי תומס-ראסט, אם חד הורית ממינסוטה שהתפרסמה כשיצאה למאבק משפטי בחברות התקליטים, הפסידה במשפט החוזר ותידרש לשלם פיצוי בהיקף עצום

משפטה השני של ג'יימי תומס-ראסט, אם חד הורית ממינסוטה שנתבעה על ידי איגוד חברות התקליטים האמריקאי בטענה ששיתפה באינטרנט שירים מוגנים בזכויות יוצרים ויצאה למאבק משפטי, הסתיים אתמול בהרשעה נוספת ובהחלטה לקנוס אותה בסכום עצום של 1.92 מיליון דולר.

תומאס-ראסט הורשעה בהפרה מכוונת של זכויות היוצרים על 24 שירים, ונגזר עליה לשלם לשש חברות התקליטים המחזיקות בזכויות פיצוי של 80 אלף דולר לשיר. במשפט הקודם, שנערך ב-2007 והסתיים בהרשעתה בפני שופט אחר, עמד הקנס על 220 אלף דולר בלבד. הפיצוי המרבי שניתן לפסוק לפי החוק האמריקאי עומד על 150 אלף דולר לשיר, סכום שהיה מעמיד את הקנס על 3.6 מיליון דולר.

לעומת המשפט הקודם, בו טענה תומאס-ראסט להגנתה כי השירים אולי היו זמינים להורדה אבל אין הוכחות כי מישהו אכן הוריד אותם, הפעם היא ניסתה לטעון כי לא היא עצמה שיתפה את הקבצים, אלא מישהו אחר שהשתמש במחשב, כמו ילדיה או בעלה לשעבר, אך לא הציגה כל ראיות לכך, וטענותיה לא ממש הרשימו את המושבעים.

זוהי תביעת שיתוף הקבצים היחידה בארה"ב שהגיעה עד כה לבית משפט, כיוון שכמעט כל הנתבעים האחרים, כ-30 אלף במספר, העדיפו להתפשר עם חברות התקליטים, לשלם סכומים קטנים יחסית של כמה אלפי דולרים ולהמנע מדיון משפטי. התכנים שתואמס-ראסט שיתפה באמצעות תוכנת Kazaa כללו שירים של שריל קרואו, גלוריה אסטפן, גרין דיי ואמנים נוספים, שהזכויות עליהם מצויות בידי חברות התקליטים הגדולות. מספר השירים האמיתי שהיא שיתפה, לטענת התובעים, עמד על כ-1700, אך התביעה עצמה התייחסה ל-24 בלבד.

לאחר שמיעת גזר הדין, אותו קיבלה תומאס-ראסט בתדהמה, היא כינתה את הסכום "מגוחך", הצהירה כי חברות התקליטים לעולם לא יצליחו לקבל אותו ממנה, וטענה שזה יהיה "כמו להוציא דם מלפת". דוברת איגוד חברות התקליטים RIAA קארה דאקוורת' אמרה כי האיגוד עדיין מוכן להגיע עם תומאס-ראסט לפשרה, כפי שהיה מתחילת המקרה, ורמזה שיסתפקו בפיצוי בהיקף של 3000-5000 דולר לשיר. פרקליטה של תומאס-ראסט, עו"ד קיווי קאמרה, אמר כי הם טרם החליטו איך להגיב לגזר הדין והצהיר כי הם שוקלים להגיש לבית המשפט הסתייגויות ממידת החוקתיות של הקנס וייתכן שגם ערעור על פסק הדין כולו.