דם, סמים ווידאו

כנופיות סוחרי הסמים במקסיקו מעבירות מסרים אחת לשנייה ב-YouTube. ואלו לא מחזות נעימים לעין

המלחמה האכזרית המתנהלת בין כנופיות סוחרי הסמים של מקסיקו סיטי הגיעה גם לאתר שיתוף הווידאו YouTube, שם היריבים מתגרים זה בזה באמצעות מצגות שטופות דם וסרטונים של קורבנותיהם.

אתר וידאו פופולרי אחד הציג סרטון בו הופיע אדם שנורה בראשו. סדרת צילומים מעוררת בחילה אחרת, שאוחדה לכדי מצגת, הציגה את הוצאתו להורג של קורבן אחר שפניו רוטשו.

יותר מ-2,000 איש מתו בשנה שעברה במלחה בין קרטל המפרץ מצפון מזרח מקסיקו לבין סוחרים ממערב סינלואה. הנשיא פליפה קלדרון שלח מאות אלפי חיילים לאזור כדי להשתלט על הכנופיות, אחרי שאלו כרתו את ראשו של שוטר והרגו חיילים מקומיים. למרות מאמציו של הנשיא, כוחן של הכנופיות לא תש, הוא פשוט עבר המרה דיגיטלית - הם העבירו את זירת הקרב לרשת.

באחד הסרטונים ב-YouTube למשל, שכותרתו "המחסל", נראה אדם כשהוא כפות באזיקים, ככל הנראה תומך של כנופיית קרטל המפרץ, כשהוא נתפס ומוכה על ידי המשטרה. האיש מתקפל על האדמה ומתחנן בפני שוביו. "הם הולכים להרוג אותי", נשמע קולו. המגיבים ב-YouTube מהללים בספרדית את הכנופייה המתחרה.

סרטון אחר, שמתעד מאבק בין הכנופיות, מלווה בקולות זימרה ברקע. מסתבר שהזמר, ולנטין אליזלדה, נורה למוות זמן קצר אחרי הצילום. בקטע וידאו נוסף מציעים 4,500 דולר למי שיסגיר את רוצחו של אחד מחברי הכנופייה.

280,000 צפיות

דובר משרד התובע הכללי של מקסיקו, חוזה לואיס מנחרז, מסר ביום שני לרויטרס כי הסרטונים אכן אותנטיים, והמשתתפים מפגינים ידע שמחזק את ההשערה לפיה מדובר בחברי כנופיות.

"עושה רושם שאלו אכן חברי תנועת פשע מאורגנת שמשתתפים בסרטונים", אמר, אך ציין כי "אי אפשר להיות בטוחים שזו סוג של תקשורת בין כנופיות". לדבריו, משטרת מקסיקו בוחנת בימים אלו את הקטעים.

מ-YouTube נמסר בתגובה שהחברה לא מאפשרת הצגת סרטונים המתעדים פעולות מסוכנות או בלתי חוקיות. עם זאת, ניתן למצוא לא מעט כאלו בין דפי האתר. הסרטון בו נורה אדם בראשו כבר רשם למעלה מ-280,000 צפיות. YouTube טוענת כי לגולשים ניתנת האפשרות לסמן קטעי וידאו בעייתיים, ואלו נבדקים לאחר מכן על ידי הנהלת האתר ומוסרים במידת הצורך.