דחיית תשלומים ומימון מלא: מחדל במתן הלוואות לרכישת רכבים

בדוח שפרסם, התריע מבקר המדינה מפני הגידול במספר כלי הרכב, שנוצר בין היתר מהקלות שבה ניתן לממן את רכישתם. המומחים מזהירים: "משקולת כלכלית שהלווים יסחבו זמן רב"

מבקר המדינה, יוסף שפירא, התריע בדוח שפרסם אמש (רביעי) על מחדל התחבורה בישראל, הכולל בין היתר גידול במספר כלי הרכב בכבישים, שנוצר מהקלות שבה ניתנות הלוואות לרכישת רכבים חדשים כיום.

משווקי המכוניות כיום מציעים 100% מימון עבורן, כשחברות ליסינג ויבואני רכב מאפשרים לדחות את התשלומים על המכונית החדשה אפילו לשמונה שנים ויותר. מדובר במשקולת כלכלית שהלווים עלולים לסחוב איתם שנים. מוטי שולמן, מנכ"ל שלמה פתרונות מימון, סיפר כי "הלקוח כיום יכול לבחור כמה מקדימה הוא רוצה לשים, לבחור שהוא לא רוצה לשים אפילו שקל אחד".

מי שמחפש להוזיל עוד יותר את ההחזר החודשי, יתפתה להלוואת בלון, שמאפשרת לשלם פחות בכל חודש, אך במידה ומעוניינים להשאיר את הרכב - יש צורך לשלם סכום גדול לשלם סכום גדול נוסף. מומחים מזהירים כי נוצרת כאן בועת הלאווות. את הבניקים ואת חברות כרטיסי האשראי בנק ישראל כבר החל להגביל במתן הלוואת לרכבים, אבל חברות הליסיניג והיבואנים ממשיכים במתכונת ההלוואות האלו.