מדוע גם בישראל שחקניות כדורגל מופלות לעומת עמיתיהן הגברים?

ניצחון ארה"ב במונדיאל הנשים הציף את אי השוויון המגדרי בתקציבים. קבוצות הגברים בארץ מקבלות בכל שנה 14 מיליון שקל, בעוד הנשים מקבלות פחות ממיליון: "יש שמוותרות על החלום" • אנליסט

זמן צפייה: 06:40

ניצחונה של נבחרת ארצות הברית במונדיאל הנשים השבוע ומאבקן של השחקניות לשכר שווה, הציף מחדש את אי השוויון המגדרי בעולם הכדורגל. גם בישראל קבוצות הנשים מופלות באופן דרמטי מול הגברים - כשהקריטריונים לקבלת תקציבים מוטים מראש לרעת השחקניות. כתוצאה מכך, מגיעות השחקניות להישגים דלים, שפוגעים באהדה הציבורית – שפוגעת בתורה שוב בתקציבים.

עוד בחדשות 13:

בעקבות גזענות האוהדים: בעלי בית"ר ירושלים שוקל לעזוב הקבוצה

בתום ימי השבעה: מאות משתתפים בעצרת לזכר סלמון טקה

מפיק "הזאב מוול סטריט" מואשם במעילה של מאות מיליוני דולרים

כדורגל נשים - ארכיון
כדורגל נשים - ארכיון | צילום: חדשות 13

קבוצות הגברים מקבלות לעונה מהמועצה להימורים בספורט 14 מיליון שקלים – לא כולל תמריץ של 3 מיליון על שיתוף שחקנים ישראלים ומענק מיקום בטבלה של יותר מחצי מיליון שקל. החוזה המקביל לשחקניות, שנחתם עם אותה מועצה להסדר הימורים מעניק רק חצי מיליון שקל. פחות ממיליון שקלים נוספים מגיעים ממכון וינגייט, פער של פי 13 לרעת מועדוני הנשים.

התקציבים הנמוכים גורמים לכך שרבות מהשחקניות נאלצות להמשיך לעבוד במשרה משרדית חלקית, כדי להשלים הכנסה. טלי בן ישי, שחקנית הנבחרת, עובדת גם במשרה חלקית בעיריית תל אביב. באופן אירוני, על מנת שיתאפשר לה לעבוד בעירייה, נודדת בן ישי בין קבוצות על מנת לא לעלות ליגה – מעבר שיצריך ממנה שעות אימונים נוספות. "עם השנים הבנתי שאני חייבת לשמור על מקור ההכנסה המסודר", סיפרה. "חלק מהשחקניות מוצאות איזשהו פתרון ביניים של להתאמן פחות, שלא לדבר על מי שפורשת באמצע. שחקניות מוצאות את עצמן מוותרות על החלום".

תגובת משרד התרבות והספורט: "תקציב הקבוצות אינו מורכב רק מהעברות הכספים הבסיסיות, אלא כולל בנוסף שלל תכניות ייעודיות לנשים. בימים אלה, המשרד שוקד על נוסחאות תמיכה חדשות במועדונים, שייתנו העדפה לנשים ויקבעו תנאי סף גם לייצוגן בהנהלות האיגודים".