החשמל מתייקר, המים בדרך: לקראת גל עליות מחירים

לגל ההתייקרויות בישראל מצטרפת המכה הקשה והמקיפה מכולן - עליית מחירי החשמל: בפעם השנייה בתוך שנה יזנק התעריף לצרכנים הביתיים בכ-10 אחוזים - עד 80 שקלים לחשבון החשמל הדו-חודשי, בעיקר בעונות השיא - דבר שעלול להניע עוד גל של קפיצות מחירים בתעשייה, במזון ואפילו במים. אז כמה זה יעלה לנו ואיך בכל זאת ניתן יהיה לרכך את הגזירה?

זמן צפייה: 01:56

בעקבות הודעת רשות החשמל היום (שני) על עלייה של 9.6% במחירי החשמל באוגוסט הקרוב, הסכום שבו צפוי להתייקר החשבון הדו-חודשי הוא עד 80 שקלים למשפחה, בעיקר בעונות השיא. זוהי למעשה הפעם השנייה בתוך שנה שבה עולה תעריף החשמל לצרכנים הביתיים בישראל.

כפי שפורסם בחדשות 13 לפני כחודש, רשות החשמל מאשרת את הצעד החריג האמור, מה שיוביל את המחיר של קילו וואט לשעה לשיא של קרוב לעשור. המחירים אומנם ירדו מאז 2013, אז אירע הפיצוץ בצינור הגז המצרי, אך כעת הם מזנקים שוב בפעם השנייה השנה - כשהמחיר עדיין לא הגיע לשיא ההיסטורי ההוא, אבל בדרכו לשם.

חדר בקרה בחברת החשמל
חדר בקרה בחברת החשמל | צילום: רוני שיצר

בניסיון לרכך את המכה לציבור, רשות החשמל העניקה מעין הלוואה על חשבון חברת החשמל, שאנו אמורים להחזיר החל מ-2024, אחרת היינו עלולים למצוא את עצמנו עם התייקרות חדה עוד יותר. העלייה במחירים לא תיעצר בחשבון החשמל, מפני שהיצרנים בישראל, באמצעות התאחדות התעשיינים, כבר מאותתים לפני זמן קצר שאם המדינה לא תחתוך בחצי את שיעור ההתייקרות של החשמל ל-4.5%, היא עצמה תהיה אשמה בעליות המחירים הבאות במשק, בשל פוטנציאל התייקרות מצרכי המזון שמקוררים ברשתות השיווק על ידי חשמל, וכן הלאה.

חברת חשמל
חברת חשמל

עוד נקודה משמעותית אחת נוגעת לחשבונות המים, מקורות ומתקני ההתפלה, שהם מהצרכנים הגדולים ביותר של חשמל במשק הישראלי. כשהם ישלמו עוד כ-10% על החשמל, גם המים יתייקרו בהתאם, זאת אינפלציה שמגיעה על אינפלציה - ולכן אנו צפויים לראות בעוד כמה חודשים גם את חשובונות המים מתעדכנים כלפי מעלה.

יש לציין כי רשות החשמל טענה היום כי "על רקע משבר האנרגיה העולמי ובעקבות עליה מתמשכת וחדה של מחירי הפחם ושל מדדים נוספים, מפרסמת רשות החשמל לשימוע ציבורי עדכון שוטף לתעריפי החשמל לצרכן למחצית השנייה של שנת 2022. התעריף צפוי להיכנס לתוקף בתאריך 1 באוגוסט 2022, לאחר קבלת החלטה סופית".