ברקע משבר המוניות: חברת UBER חוזרת לישראל

ענקית שירותי התחבורה והמשלוחים הודיעה כי תחזור לישראל, ותפעל עם מוניות מורשות ולא עם נהגים פרטיים. בחברה מבטיחים עמלות נמוכות יותר לנהגים ושירות טוב יותר לנוסעים, וימקדו את מירב המאמצים בירושלים, תל אביב ונמל התעופה בן-גוריון. "מוניות יכולות וצריכות להוות חלופה לרכב פרטי"

אישום נגד "אובר" (ארכיון) (רויטרס)
אובר | צילום: רויטרס

ענקית שירותי התחבורה והמשלוחים Uber הודיעה הבוקר (ראשון) כי החברה חוזרת לישראל. ב-Uber הדגישו כי יפעלו עם מוניות מורשות בלבד ולא עם נהגים פרטיים, זאת ברקע החלטה אסטרטגית עולמית של החברה לחבור גם לנהגי מוניות מורשים. ב-Uber טוענים כי יציעו עמלות תחרותיות לנהגים והדגישו שהשירות שיקבלו הנוסעים הוא בראש סדר העדיפויות של החברה.

על פי הודעת החברה, לעומת המתחרות, Uber אינה גובה מנהגי המוניות תשלום חודשי קבוע עבור השימוש באפליקציה ומציעה לנהגים מסלולי עמלה של 3-8% לנסיעה בלבד, כאשר הדגש הוא על מתן עמלות נמוכות יותר לנהגים שיספקו לנוסעים שירות ברמה גבוהה.

.מוניות בנמל התעופה בן-גוריון
מוניות בנמל התעופה בן-גוריון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לקראת חידוש הפעילות בישראל, ב-Uber הגבירו בחודשים האחרונים את המאמצים לגייס נהגי מוניות, בדגש על גוש דן, ירושלים ונמל התעופה בן-גוריון. בחברה מדווחים על היענות של אלפי נהגים, לצד ביקוש הולך וגובר לנסיעות. עם זאת, בחברה העריכו כי יידרשו מספר חודשים נוספים בכדי להגיע לזמינות גבוהה של השירות באזורי הביקוש ובשעות השיא.

גוני נוי, מנכ"לית Uber ישראל, מסרה כי "Uber פותחת היום פרק חדש בישראל בשותפות עם מוניות, שיכולות וצריכות להוות חלופה אמיתית לנסיעה ברכב פרטי. נספק שירות ברמה בינלאומית לנוסעים ונציע את המחירים המשתלמים בשוק לנהגים, כדי שנהגי המוניות יתפרנסו בכבוד והנוסעים יזכו לזמינות גבוהה".

מונית בירושלים
מונית בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נוי הוסיפה כי "בעבודה משותפת עם משרד התחבורה ונהגי המוניות, נהיה שותפים מרכזיים למאבק בעומס בכבישי הארץ. בכוונתנו לרתום את הטכנולוגיה של Uber לטובת הגדלת מקדם המילוי במוניות, במיוחד בשעות השיא, בכדי לסייע בהקלת הגודש בכבישים וצמצום השימוש ברכב פרטי".

Uber ונהגי מוניות החלו בשנה האחרונה לשתף פעולה בשווקי מפתח ברחבי אירופה, ארצות הברית ואסיה. כחלק משיתוף הפעולה האסטרטגי בין הצדדים, צירפה Uber לשירותיה למעלה מ-150 אלף נהגי מוניות מורשים בשנה החולפת.

אובר
אובר | צילום: פייסבוק - אובר ישראל

כך למשל, בחודש מרץ האחרון הודיעה Uber כי חתמה על שיתוף פעולה אסטרטגי בניו יורק במסגרתו 14 אלף מוניות צהובות הצטרפו לאפליקציה של Uber. באפריל אישרה עיריית סן פרנסיסקו ליותר מ-1,000 מוניות להצטרף לפלטפורמה של Uber ובמאי חתמה החברה על הסכם עם חברת המוניות הגדולה באיטליה והוסיפה 12 אלף מוניות מורשות לפלטפורמה שלה. הסכמים דומים נחתמו בספרד, גרמניה, אוסטריה, הונג קונג ודרום קוריאה. ב-Uber צפויים כעת לחתום על שיתופי פעולה אסטרטגיים גם בישראל.

בחודש שעבר אמר מנכ"ל Uber העולמית, דארה קוסרושאהי: "אנחנו מאמינים ששיתוף פעולה בין Uber לבין מוניות טוב לנוסעים וטוב לנהגים ואנחנו מחויבים להמשיך ולהרחיב את השותפות הזו בעתיד".

מונית בארה''ב - אילוסטרציה
מונית בניו יורק | צילום: רויטרס