"הסל נהיה כבד": איך הפכו הפירות לשיאני המחירים?

מדד המחירים לצרכן בישר על עלייה של 8.5% במחירי הפירות הטריים בחודש יולי, מה שהפך את האבוקדו והמנגו למוצרי יוקרה שהרבה משפחות לא יכולות להרשות לעצמן - וצריכת הפירות בישראל צנחה בשנה האחרונה ב-40%. "לא תמיד קונים את הכל - למרות שהילדים היו שמחים"

זמן צפייה: 03:58

גל ההתייקרויות במשק: הפירות בישראל הפכו מזמן למוצר יוקרה שהרבה משפחות לא יכולות להרשות לעצמן. "זאת לא העונה", טוענות לא פעם רשתות המזון, אבל הערב (שלישי) נחשף כי צריכת הפירות בישראל צנחה בשנה האחרונה ב-40%, ולא מפני שהם לא טעימים.

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי התפרסם אתמול ובישר על עלייה במחירי הפירות הטריים ב-8.5%. מחירי הענבים היום עמדו על כמעט 35 ש"ח לק"ג, וק"ג אבוקדו נמכר באותו המחיר ברשת "נוי השדה". בחנות ירקות אחרת נמצא קילו מנגו בכ-25 ש"ח.

בחודש שעבר הגיעו להסכמות על הרפורמה בחקלאות בתקווה שאלה יוזילו את המחירים - המכס על פירות וירקות רבים ירד לאפס, אבל הייבוא לא יגדל בשפע עד שיגיעו להסכמות על התקנות להגנת הצומח, אלה שקובעות מהיכן ואיך אפשר לייבא.

מנגו יקר
מנגו יקר | צילום: חדשות 13

כיום ישנן שתי רשויות שלא מדברות אחת עם השנייה - משרד האוצר שהוריד את המכס, ומשרד החקלאות שבו הרשות להגנת הצומח - אותו רגולטור שקובע מאילו מדינות ניתן לייבא אילו פירות, והנימוק הוא שיש מזיקים שמעוניינים למנוע את הגעתם לישראל, כדי למנוע השמדה של תוצרת חקלאית. כרגע, עד שלא ימצאו את הדרך הביולוגית להתגבר על כך, לא ניתן לייבא את הפירות הללו לדבריהם.

במשרד האוצר יש כעס רב על הרשות להגנת הצומח שמטרפדת את הרפורמה, אך שר האוצר אביגדור ליברמן צפוי להוזיל בימים הקרובים את המכס על דגי המאכל, כדי שתהיה הוזלה מיידית. והשאר - אחרי הבחירות.

רוני, אם לשניים, מספרת כי "הכל נהיה יקר מאוד", וגם רחלי, תושבת גבעתיים, משתפת: "פעם הייתי הולכת וקונה לפי העיניים, ומגיעה הביתה מבסוטית. היום זה לגמרי לפי רשימה, ולא תמיד קונים את הכל - למרות שהילדים שלי היו שמחים מאוד למנגו - אבל אין מצב כרגע". צחי מגבעתיים מספר כי הוא משתדל לא להחסיר כלום מילדיו, "אבל נהיה קשה, הסל נהיה כבד כבר".