4 מיליארד שקל ועצירת רפורמות: המחיר הכלכלי של הבחירות

מלבד המיליארדים כולל יום שבתון, המשמעות של ההחלטה אתמול לפזר את הכנסת תוביל לשיתוק בכל הנוגע למאבק ביוקר המחיה – ממחירי הדיור דרך רפורמת החקלאות וגם דרישות יפה בן דוד לשיפור שכר המורים לא ייצאו לפועל

זמן צפייה: 01:45

בדרך לבחירות: בעקבות הודעתם המשותפת אתמול (שני) של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד על קידום החוק לפיזור הכנסת, לצד הבשורה על בחירות צפויות, נראה כי המשק בישראל נמצא בשעה לא פשוטה.

העלות הכספית הישירה של הבחירות נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים, כולל יום השבתון במשק בבחירות עצמן. אך זהו הכסף הקטן של עלות הקמפיין הפוליטי החמישי ב-3 השנים האחרונות, כי המשמעות המעשית היא שהממשלה מרגע זה משותקת - והמאבק ביוקר המחיה גם כן, ובראשו מחירי הדיור.

נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרה
נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רק אתמול פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמדווחים על 70 אלף דירות בשנה האחרונה - שיא היסטורי שנבע מהתרת חסמים ופתיחת פלונטרים של שנים ארוכות. ברור שהמאמץ הזה עכשיו נפסק, ולכן נראה האטה בקצב הבנייה בשוק, הקבלנים ינסו לנצל את זה כדי להעלות מחדש מחירים, ויתר היוזמות של הממשלה בתחום ייקברו עמוק במגירה.

ביבי נתניהו נואם לקראת בחירות
ביבי נתניהו נואם לקראת בחירות

באשר למחירי המזון, הרפורמה לחקלאות ככל הנראה גם כן לא תקרה בקרוב, וכך גם הסכמי השכר - יפה בן-דוד בהסתדרות המורים או הרופאים שרוצים קיצור בתורנויות ונהגי האוטובוסים שדורשים העלאה בשכר - כל אלה הם מהלכים שלא יוכלו לצאת אל הפועל. זאת, על רקע הירידות בבורסה, האינפלציה שעולה והמשק שרשם כבר רבעון אחד של צמיחה שלילית - אולי בדרך למיתון. לכן, ברור כרגע שבלי יציבות פוליטית, כל זה יהפוך למשימה קשה הרבה יותר.

בתוך כך,הצעת החוק הפרטית לפיזור הכנסת של יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת יש עתיד, בועז טופורובסקי, ויו"ר סיעת תקווה חדשה, שרן השכל, הונחה אתמול בלילה על שולחן הכנסת. הבוקר היא תעלה לדיון בנשיאות הכנסת בשעה 11:00. לאחר אישורה, ההצעה תעלה לדיון בקריאה טרומית במליאה ביום רביעי הקרוב.

בנוסף, ראש הממשלה בנט הנחה את ראש המטה לביטחון לאומי, ד"ר איל חולתא, והמזכיר הצבאי, אלוף אבי גיל, להכין תכנית חפיפה יסודית ומעמיקה שתעסוק בסוגיות הליבה המדיניות והביטחוניות, לקראת מועד החילופים.

בהכנת הידיעה השתתפו ליאור קינן ומוריה אסרף וולברג