פרסום ראשון: הדוח הגנוז על מחירי הדיור נחשף

שר האוצר משה כחלון אסר על השמאי הממשלתי הראשי לפרסם דוח בנוגע למחירי הדיור, אך השמאי המשיך לאסוף נתונים שדווקא מחמיאים למדיניות של כחלון

פרסום ראשון: הערב (חמישי) נחשפו במהדורה המרכזית נתוני הדיור שאסף השמאי הממשלתי הראשי - הדוח שבאוצר לא רצו שיתפרסם. עם זאת, גם מהדוח האסור בפרסום עולה כי ניכרת תחילתה של ירידה במחירי הדיור - ירידה של כ-0.6% מתחילת 2017.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

העובדה שנאסר על השמאי הממשלתי טל אלדרוטי לפרסם את הדוח לא מנעה ממנו להמשיך ולבדוק אילו שינויים חלים בשוק. בסקירה שלו שהגיעה לידי חדשות 2 הוא אומר כי "יש היפוך מגמה בעוצמה נמוכה בענף הנדלן".

42

לפי השמאי הממשלתי בחודשים ינואר עד מרס, כלומר ברבעון הראשון של השנה, חלה ירידה של 0.6% במחירי הדיור - נתון שתואם גם את אלו של הלמ"ס, עם כי עד כה הגופים לא תמיד הם היו מתואמים במידע שנאסף: השמאי הממשלתי בודק דירות ארבעה חדרים ב-16 ערים ברחבי הארץ, בעוד הלמ"ס בודקים בכל הארץ - וישנם גורמים שמעריכים שדווקא השמאי בודק טוב יותר.

43

איזו עיר הובילה את הירידות במחירי הדיור? בערי השרון, כפר סבא ונתניה חלה ירידה של 5% ברבעון הראשון של השנה. בחיפה הירידה היא של 4%, ובהרצליה ובתל אביב לא חל שינוי: דירת ארבעה חדרים בתל אביב עולה 3 מיליון ו-200 אלף שקלים.

בראשון לציון ורחובות רואים עלייה של 3%, במודיעין עלייה של 2% ודירה ממוצעת של 4 חדרים עולה שם כשני מיליון שקלים. מנגד רואים גם עליות בחלק מהערים, אבל הממוצע מתחיל להצביע על ירידת מחירים גורפת.