הצלחה מסחררת או ריקון הקופה הציבורית: האם תמ"א 38 תבוטל?

הרעיון מאחורי תוכנית מיגון הבניינים זכה לתהילה, אך הפרויקט יצא לפועל באזורים מבוקשים בלבד ועלה לציבור ביוקר: "בסכום שמפסידים מהפטור שמקבל הקבלן – אפשר להקים 10 גני ילדים" • "המפצח"

זמן צפייה: 10:53

הרעיון שעומד מאחורי תוכנית תמ"א 38 גובל בגאונות: במקום שהמדינה תשקיע כסף ותמגן בניינים מפני רעידות אדמה – יעשו זאת קבלנים פרטיים שיממנו את השיפוץ באמצעות דירות חדשות שיהיו בבעלותם. זה טוב לדיירים, זה טוב לקבלנים וזה טוב למדינה – או לפחות, לחלקה.

בפועל, מרבית הבניינים שזכו לעבור שיפוץ ממוקמים באזורי המגורים המבוקשים בערים הגדולות, ולא באזורי הפריפריה הנמצאים בסיכון מוגבר לרעידות אדמה. בטבריה, היושבת על השבר הסורי אפריקאי, לא מוגן בניין מגורים אחד. בתל אביב לעומת זאת, מוגנו 382 בניינים, בחיפה – 296 וברמת גן – 403 בניינים.

עוד בחדשות 13:

"חומת מגן נגד השתלטות חרדית": ראש עיריית ר"ג לא פוחד מעימות

סוף עידן תמ"א 38: "לא הגשימה את ייעודה במקומות שלשמם נועדה"

האוצר קבע: תוכנית תמ"א 38 תוארך – לצורך גיבוש מתווה חלופי

בניין תחת תמ''א 38 ברמת גן
בניין תחת תמ''א 38 ברמת גן | צילום: חדשות 13

ברמת גן הצליח פרויקט התמ"א יותר מדי: במקום שני בניינים צמודי קרקע, קבלו הקבלנים היתרים לבנות בניינים בני עשר קומות. מי שהחל לפעול נגדה מיד עם כניסתו לתפקיד לפני כעשרה חודשים הוא ראש העיר החדש, כרמל שאמה הכהן. "הקופה הציבורית מפסידה כ-15 מיליון שקלים מהפטור מהיטל ההשבחה שמקבל הקבלן", הסביר. "זה סכום שאפשר להקים בו עשרה גני ילדים, חצי בית ספר חדש, או שני אולמות ספורט".

דלית זילבר, ראשת מנהל התכנון, הודיעה שברצונה לסיים את תמ"א 38 בהקדם האפשרי. קבלני ישראל מיהרו להביא את מחאתם, והנושא צפוי להתגלגל לפתחה של המועצה הארצית לתכנון ולבניה, שתצטרך להחליט מה יעלה בגורלה של התוכנית – ששינתה את פניה והפכה לכלי שנוי במחלוקת להתחדשות עירונית באזורי הביקוש.