הקרב על הטחינה: המוצר האהוב על הישראלים - יקבל מדבקה ירוקה

בחלק ממפעלי הטחינה הוסיפו כמות מלח קטנה, ובכך המוצר הפך ל"מעובד" וקיבל מדבקה אדומה שמעידה על כמות גבוהה של שומן רווי - על אף שהוא בפועל גולמי. כעת, משרד הבריאות פועל לשנות את המצב

טחינה
טחינה | צילום: חדשות 13

עוד מעט חודש לרפורמת המדבקות האדומות וברשתות השיווק חלק מהטחינות, מוצר צריכה חובה כמעט בכל בית בישראל, מסומנות במדבקה אדומה. איך המוצר הגולמי הזה מקבל מדבקה אדומה ענקית, אבל שמן הזית לא מקבל מדבקת שומן, הסוכר הלבן לא מקבל מדבקת מתוק מדי והמלח עצמו לא מקבל מדבקת מלוח?

התשובה היא כי אלו הם חומרי גלם, ומדבקות חובה לשים רק על מוצרים מעובדים. חלק ממפעלי הטחינה בישראל מוסיפים בתהליך הייצור מלח בכמות מאוד מאוד זניחה, פחות מחצי אחוז. אבל עצם הערבוב מעביר את הטחינה הגולמית לקטגורית המוצרים המעובדים, ולכן היא מקבלת מדבקה שמסמנת את כמות השומן הגבוהה במוצר.

טחינה
טחינה | צילום: חדשות 13

כך למעשה נוצר האבסורד המבלבל שאותו כבר עלה בפני משרד הבריאות. משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות וממובילי הרפורמה: "הטחינה דורשת את ההתערבות שלנו. פנינו למשרד הכלכלה כדי לשנות את התקן, וזה אומר שבעוד כמה שבועות הסימון האדום ירד מהטחינה הגולמית". במפעל טחינה הנסיך מברכים על המהלך החדש של משרד הבריאות. מבחינתם החלטת משרד הבריאות להעלים את מדבקת הבושה חשובה להמשך צריכה המוצר.

צריכת הטחינה בישראל היא הגבוהה ביותר בעלם לנפש וגם אצלנו בגלל מגמת הבריאות היא ממשיכה לצמוח. ב-2019 קנינו בסופר 7,50 טונות של טחינה גולמית בשווי של 166 מיליון שקלים. טחינה אחווה מחזיקים היום ב-38% מהמכר, ברכה כ-26%, טחינה אל-ארז 10% והשאר מחזיקות ב26% הנותרים. אז כדי להפחית בבלבול של הצרכנים בטחינה עוברים מאדום לירוק בחודש הקרוב בקרב על המוצר הזה ינצחו הצרכנים והבריאות.