הקונים מחשבים מסלול מחדש בצל עליית המחירים: "שמים לנו רגליים"

אחרי העלייה במחירם של חלק ממוצרי המזון, היום הקונים כבר מחפשים פתרונות. "המחירים לא נורמליים", אמרה קונה אחת לחדשות 13. קונים אחרים מאשימה את הממשלה והחברות: "חשבתי שיבואו לקראתנו בגלל הקורונה, מי שמעלה מחיר – לא לקנות". הכלכלן הראשי לשעבר באוצר: "התנהלות צרכנית נכונה יכולה להוזיל עלויות"

זמן צפייה: 01:36

הקולות שנשמעו היום (שלישי) מפי הלקוחות שעברו בין מסדרונות הסופרמרקט היו ברורים. לצרכן הישראלי נמאס. עליית המחירים של חלק מהמותגים המוכרים על מוצרים בסיסיים בסופר, הביאה את הישראלים לחפש כל דרך אפשרית להוזיל את סל הקניות עד כמה שאפשר.

חודש של עליות: אלו המוצרים שנשלם עליהם יותר

המחירים עלו כמעט בכל תחום: בחשמל עלה התעריף ב-5.7%, חברות מזון העלו את מחירי מוצריהן, בהן אסם שסירבה לבקשת שר האוצר אביגדור ליברמן להימנע מעליית מחירים.

"המחירים פשוט לא נורמליים", מאשימה ענבל שידלוב. "המבצעים לא באמת מבצעים. אני קונה לפי רשימה, אבל גם בזה מצטמצמים, אין מה לעשות".

"כל מי שמעלה מחירים, לא צריך לקנות אותם. אנחנו עובדים קשה בשביל הכסף", הוסיפה. הקונה מירב ישיעה, שלתפיסתה המותג פחות חשוב ממחיר המוצר.

חלק מהלקוחות אף ציפו שהממשלה תעזור לבלום את עליית המחירים המסיבית. "חשבתי שיבואו לקראתנו בגלל הקורונה, אבל זה מרגיש ששמים לנו רגליים. צריך לדעת איפה להוזיל עלויות". סיכמה ירדן אזריה.

שר האוצר ליברמן פנה היום לוועדת המחירים כדי שתבחן דרכים כיצד אפשר למנוע את העלאות המחירים אצל החברות. אתמול בפתח ישיבת הסיעה הוא אמר: "אנחנו מסתכלים על מאזני החברות, על הרווחיות, משיכת דיבידנד ועל שער החליפין של שקל מול מטבעות זרים. כשאנחנו מסתכלים על היבואנים והיצרנים, יש כאן ניצול ציני".

שר האוצר אביגדור ליברמן
יוצא נגד החברות. ליברמן | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ד״ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה ולשעבר הכלכלן הראשי המשרד האוצר, מצביע על כמה בעיות שהממשלה יכולה לטפל בהן. "הבעיות במשק לא חדשות, זה גם מוכר לכולנו. הממשלה יכולה להקטין את עלויות הייצור ולהגדיל את כוח הקנייה של הצרכנים", מסביר ד"ר שראל. לדבריו, "גם הרגולציה וגם חסמי הייבוא, גורמים להשפעה ישירה על המחירים כאן בארץ וגם מפחיתים את התחרות בענפים רבים, מכיוון שהיצרנים הקטנים מתקשים להתמודד עם הרגולציה והחסמים מאשר היצרנים הגדולים".

ד"ר שראל טוען שגם לצרכנים יש כוח להוזיל את סל הקניות. "לצרכן תמיד יש מה לעשות, צרכנות נבונה, בחינה של אלטרנטיבות והימנעות מקנייה מיותרת - בהחלט יכולים להוזיל המון לצרכנים", כך שראל.