"מרגיז שעבדו עליי": כך מכרו לקשישים שוב ושוב את אותם המוצרים

חברות בבעלות משה רוזן שיווקו לקשישים דרך הטלפון מוצרים רבים, בהם טלפון חכם, שואב אבק רובוטי ומצלמת "פרו" במחיר גבוה במאות אחוזים מהמחיר הממוצע בשוק. "אמרו שמגיעה לי מתנה" • אנליסט

זמן צפייה: 09:45

חברת "ר. אלקטריק מ.ר. בע"מ" בבעלות משה רוזן, שיווקה ללקוחות קשישים באמצעות הטלפון את אותם המוצרים - שוב ושוב. רובם ככולם של המוצרים שווקו באופן אגרסיבי, והמוצרים תומחרו ונמכרו לקשישים בפער של מאות אחוזים ממחירם בשוק. כך לדוגמה, סט סירים של "נעמן", שנמכר ברשת בכ-500 שקלים, נמכר באופן זה ב-2,000 שקלים. שואב אבק שמחירו בשוק 1,990 שקלים, נמכר כך ב-3,500 שקלים.

מרים משה בת ה-78 קיבלה שיחות טלפון חוזרות ונשנות מחברות שכלל לא הכירה, בהן הצליחו אנשי המכירות הממולחים לפתות אותה לרכוש מוצרים רבים שאין לה צורך בהם. כפי שסיפרה מרים, "שיחת המכירה תמיד נפתחת במילים 'מגיעה לך מתנה'. שאלתי 'על מה?' והשיבו לי: 'מגיע לך. תני לנו את פרטי כרטיס האשראי רק כדי לוודא שזו את', ואכן נתתי - בתמימות שכזו".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

ביהמ"ש באוסטרליה: טריווגו היטתה תוצאות חיפוש של מלונות

אחרי 75 שנה: הילדים מתמונת שחרור אושוויץ – נפגשים

השוד שמסעיר את מרוקו: איך נגנב אוסף שעוני היוקרה של המלך?

מוצרים באלפי שקלים, שנמכרו לקשישים בשיטת הטלמרקטינג
מוצרים באלפי שקלים, שנמכרו לקשישים בשיטת הטלמרקטינג | צילום: חדשות 13

מרים רכשה מצלמת "פרו" שאינה יודעת כלל להפעיל, גריל שהיא לא משתמשת בו, שואב אבק רובוטי שנשאר בקופסא ועוד עשרות מוצרים רבים, ושילמה מכיסה סכום עצום של 209,000 שקלים. חלק גדול מן הסכום שולם לחברת "ר. אלקטריק מ.ר. בע"מ" בבעלות משה רוזן, ששימש כבעלים של חברות שעסקו בפעילות דומה דוגמת "הום סייל ישיר בע"מ", ו-"קנייה פלוס בע"מ".

עקב שימת ליבה של בתה של מרים, עדינה, התגלה היקף העסקאות. עדינה מספרת כי "אני ואחותי היינו בשוק. ראינו שהתקשרו אל אמא שלנו פעמיים בשבוע, וכל פעם ביצעו עסקה בסכום של כ-5,000 שקלים". במוקד המכירות זיהו את מרים כחלשה, הבינו שכשמתקשרים אליה - יש סיכוי רב שכל עסקה תצא לפועל. גם אל איליה זלטקיס בן ה-84 התקשרו מהחברה בבעלותו של רוזן. זלטקיס סיפר כי "התקשרו אליי ושאלו אם אני רוצה לחדש את מינוי החברות במועדון", והוסיף כי נאמר לו שהוא "חייב רטרואקטיבית שלוש שנים אחורה".

מרים משה ואיליה זלטקיס, רכשו מוצרים מהחברה שבבעלות משה רוזן
מרים משה ואיליה זלטקיס, רכשו מוצרים מהחברה שבבעלות משה רוזן | צילום: חדשות 13

אניטה יצחק, ראש אגף החקירות ברשות לסחר הוגן, מעידה על רוזן כי "מדובר בבחור צעיר ושנון מאוד ששם לו למטרה להגיע לכסף קל על חשבון הקשישים במדינת ישראל". בחקירה סמויה שביצעה הרשות להגנת הצרכן, נמצא כי "החברה הציגה לצרכנים מצג לפיו הם חייבים לכאורה סכומי כסף לחברה, בעוד שהחוב כנטען - לא היה קיים". עוד ציינה יצחק כי "כשצרכנים ביקשו מסמכים ל'חובות' האלה - לא רק שלא הציגו בפניהם דבר, אלא איימו עליהם כי יתבעו אותם וינהלו נגדם הליכים".

מטעמו של משה רוזן נמסר כי "הטענות בפנייתכם כוללניות וסתמיות. אין כל מניעה לשווק מוצרים ללקוחות באמצעות פניות טלפוניות. לחברה אין מועדון לקוחות או "מנויים", ובוודאי שלא נטען מעולם כלפי לקוחות כלשהם כי יש להם "חוב" כלפי החברה. מחירי המוצרים שאנו מוכרים הם אטרקטיביים ביותר, ובכל מקרה חזקה על לקוחות החברה כי בחנו אותם. אין נגד החברה ולו פסק דין יחיד המחייב אותה להשיב כספים וגם הרשות לסחר הוגן לא פנתה אלינו מעולם".