"תיקון היסטורי": פרילנסרים בעולם התרבות יקבלו דמי אבטלה

ברקע המשבר הכלכלי, ועדת העבודה והרווחה אישרה להרחיב את צו הביטוח הלאומי גם לעובדי במה שאינם שכירים - כך שיקבלו דמי אבטלה מהמדינה. הצו ייכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. "ישנה את החיים לרבים"

זמן צפייה: 03:42

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) את הצו שיאפשר תשלום דמי אבטלה לפרילנסרים בעולם התרבות. את הצו יזמו שר העבודה והרווחה איציק שמולי, מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר, בשיתוף עם יו"ר הוועדה חיים כץ ושר התרבות חילי טרופר. לפי סעיף 6 לחוק הביטוח הלאומי, שר העבודה והרווחה, באישור ועדת העבודה והרווחה, רשאי לקבוע בצו כי מבוטחים העוסקים בסוג עבודה מסוים או נתונים בתנאי עבודה מסוימים - ייחשבו כעובדים שכירים על פי חוק, כעובדים עצמאיים או כמי שאינם עובדים ואינם עצמאיים.

שמולי החליט להרחיב את הצו כך שיחול על אנשי צוות מקצועיים בתחום הטכני או האומנותי בהפקות אודיו-ויזואליות וביניהם: צלמים, טכנאים דיגיטלים, תאורנים, מקליטים, בום-מנים, מעצבי תלבושות, מלבישים, מאפרים, עוזרי הפקה ועוד. התנאי לצורך הכרה באיש צוות מקצועי כעובד שכיר הוא בהסכם מראש לתקופה של שלושה חודשים לפחות, השתתפות בחמישה ימי הפקה לפחות, או השתתפות בסדרה אחת למשך לפחות שלושה ימי הפקה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד התרבות: אולמות התרבות ייפתחו ב-1 בספטמבר

מפקד מחוז ירושלים בכנסת: המפגינים הגיעו משולהבים לעימות • חי

ההסתדרות השיקה פורום מיוחד לעצמאים שנפגעו ממשבר הקורונה

איציק שמולי בוועדת העבודה והרווחה בכנסת
איציק שמולי בוועדת העבודה והרווחה בכנסת | צילום: דוברות הכנסת

לאחר שהצו אושר היום בוועדה, שמולי צפוי לחתום עליו לאלתר. תוקפו של הצו יחל באחד בספטמבר והוא יחול על הסכמים שנחתמו מיום זה ואילך. בנוסף, יחול הצו גם על הסכמים שנחתמו קודם לכן ועומדים בתנאים שלאחר צבירת שישה חודשי תקופת אכשרה יוכלו העובדים לקבל דמי אבטלה.

שמולי, שכאמור היה מיוזמי המהלך, בירך על אישורו בוועדה: "עובדי הסט והבמה ספגו את אחת מהמהלומות הקשות בקורונה. התיקון שאנו מובילים הוא היסטורי ומשנה חיים בעבור רבים מתוכם. אלפי עובדים יעברו מאחורי הקלעים לקדמת הבמה מבחינת רשת הביטחון החשובה שהמדינה תספק להם מעתה ואילך".

מחאת האמנים מחוץ לביתו של בני גנץ
מחאת האמנים מחוץ לביתו של בני גנץ | צילום: צו 8 לפועלי התרבות

מנכ"ל הביטוח הלאומי בירך אף הוא על אישור הצו: "הביטוח הלאומי מנסה לקדם כבר שנים את הכנסת עובדי הבמה לצו סיווג מבוטחים. לשמחתנו שמולי הרים את הכפפה והרצון לסייע לאלפי עובדים שנקלעו למצב של חוסר אונים ומצאו את עצמם ללא פרנסה במשך שבועות רבים, הפך למציאות מעשית. מדובר בבשורה אמיתית ועשיית צדק סוציאלי מהמדרגה הראשונה. מיד כשהצו יחתם הביטוח הלאומי יממש אותו ללא דיחוי".

טרופר, שעובדי הבמה נמצאים תחת תחום האחריות של משרדו, התייחס לצו: "עולם התרבות חווה ימים מורכבים והאחריות שלנו היא להעניק לכל אותם עובדים ביטחון כלכלי לטווח ארוך. עבדנו לילות כימים כדי שהתיקון החשוב הזה יתקיים ויכלול בתוכו את כל מי שזקוק לכך. אני שמח ומברך על המהלך החשוב והשותפים לו, מדובר בתיקון חשוב וחיובי".

רה''מ בנימין נתניהו עם נציגי עולם התרבות
רה''מ בנימין נתניהו עם נציגי עולם התרבות | צילום: קובי גדעון, לע''מ

איתמר אביטן, מנכ"ל אקט - איגוד עובדים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל, הוסיף: היום עשינו היסטוריה. בזכות מאבק נחוש שהובלנו, הפרילנסרים שעובדים בעולם התרבות יקבלו דמי אבטלה מלאים. מדובר באלפי צלמים, תאורנים, מקליטים, מעצבי תלבושות, מאפרים, עוזרי הפקה שיקבלו דמי אבטלה".