טירוף מחירי השכירות: קרב הגרסאות בין השוכרים לשר האוצר

בצל הזינוק במחירי הדירות, יותר ויותר שוכרים ושוכרות מתלוננים על קפיצה בתשלום לבעלי הבית, לפעמים אפילו באלפי שקלים בחודש. ליברמן, מנגד, טוען כי אין פה דרמה. בדקנו בכמה עלו המחירים שדורשים המשכירים - ואיפה הכי התייקר

זמן צפייה: 02:30

בצל הזינוק במחירי הדירות, יותר ויותר שוכרים ושוכרות מתלוננים על קפיצה בתשלום לבעלי הבית, לפעמים אפילו באלפי שקלים בחודש, ואתמול (שני) אף פרסמנו במהדורה המרכזית על דירת שלושה חדשים בכרם התימנים בתל אביב שהוצעה בדמי שכירות אסטרונומיים של 17 אלף שקלים לחודש.

שר האוצר אביגדור ליברמן טוען, מנגד, כי אין פה דרמה, ולדבריו העלייה במחירי השכירות מורגשת רק בשכונות מסוימות. ליברמן נשען על מאגר הנתונים הרשמי של הלמ"ס - לפיו דמי השכירות לדירת 4 חדרים, בתחומי ישראל כולה, עמדו ברבעון שעבר על 4,558 שקלים – עלייה של בקושי חצי אחוז לעומת 2021.

.שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: אולבייר פיטוסי, פלאש 90

אבל מה קרה בתוך ערים מבוקשות? המודעות של "יד 2" חושפות כמה דורשים בעלי הדירות - לאו דווקא את הסכום שבסוף הם מקבלים - בהשוואה לשנה שעברה, ביציאה מסגרי הקורונה. מתברר שבזמן הזה, ארבעה חדרים באור יהודה זינקו בכ-450 שקלים - 9 אחוזים באתר - לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ברמת גן התוספת עומדת על 632 שקל, מעל 10 אחוזי התייקרות, ובנתניה גדלה השכירות ב-728 שקלים - לא פחות מ-15 אחוז. ברעננה תשלמו היום 1,380 שקלים יותר כדי לשכור את הדירה המשפחתית, והיא מדורגת במקום השני בטבלה.

דירה סטנדרטית בתל אביב בעלות חודשית של 17 אלף ש''ח
דירה סטנדרטית בתל אביב בעלות חודשית של 17 אלף ש''ח

אבל שום דבר כאן לא דומה לתל אביב. דירת ארבעה חדרים ב"יד 2" מוצעת שם היום תמורת כ-11 אלף שקל - תוספת של 2,200 ש"ח מאמצע 2021. במילים אחרות, מפרסמי המודעות מאמינים שיצליחו להקפיץ את השכירות ברבע מהסכום המקורי תוך שנה אחת בלבד.

למעשה, חוץ מדימונה, קשה למצוא יעדים שבהם הבעלים הורידו מחירים - גם בנשר ובלוד נרשמה הוזלה בשיעור שולי בלבד. אז צריך להדגיש - אלה לא בהכרח סכומי הסגירה של העסקאות, ובמשא ומתן ייתכן שהבעלים מעט מתגמשים.

אבל הציפיות מצדם מאותתות שבערים החזקות בישראל, שכר הדירה כן עולה, ובמקום להכחיש את התופעה, שרי הממשלה ייאלצו לספק לה בקרוב תשובות, אולי כבר מחר - כשיתפרסם מדד המחירים לחודש מאי.