התקררות בשוק הנדל"ן: הריביות עולות והמשקיעים מחפשים אפיקים חדשים

כבר תקופה ארוכה שעליות המחירים בשוק הנדל"ן לא עצרו את רוכשי הדירות, אך בין ינואר למרץ נרכשו בישראל רק 35 אלף דירות - צניחה של 21 אחוזים בהשוואה לרבעון הקודם. הירידה מורגשת בעיקר בקרב משקיעים, וייתכן כי בעקבות עליית הריבית רובם מעריכים שתשואה גבוהה הם יימצאו במקומות אחרים

זמן צפייה: 01:57

כבר תקופה ארוכה שעליות המחירים בשוק הנדל"ן לא עצרו את רוכשי הדירות, אך הערב (שלישי) דיווחנו במהדורה המרכזית על צניחה במספר עסקאות הנדל"ן, כאשר הריביות עולות - והמשקיעים מחפשים אפיקים חדשים.

בין חודש ינואר לחודש מרץ השנה נרכשו בישראל רק 35 אלף דירות, כולל פרויקטים במחיר מופחת - צניחה של 21 אחוזים בהשוואה לרבעון הקודם. בכך בעצם נבלם הזינוק במספר העסקאות כאן, שנמשך מעל שנה.

גם מפת היעדים משתנה משמעותית: בזמן שהביקוש למגורים זינק בנצרת, באר שבע, טבריה וחדרה - דווקא תל אביב והמרכז בירידה, כנראה בשל הסכום שהמוכרים דורשים, והתוצאה די מדהימה. 44% מהדירות נקנות היום בפריפריה - שיא של 20 שנה לפחות.

תוכנית הדיור - היום שאחרי
מצוקת הדיור בגוש דן

אבל הסיפור הגדול הוא ללא ספק משקיעי הנדל"ן. רק 5,000 ישראלים קנו ברבעון הקודם דירה שנייה או שלישית - לעומת כ-7,400 שמכרו אחת. ייתכן שרובם מעריכים שעכשיו, כשהריבית עולה, יש אפיקים אחרים שיניבו להם תשואה גבוהה, ולכן משקל המשקיעים בשוק צנח ל-15 אחוז בלבד.

את מגמת הצינון אפשר כבר לזהות במשכנתאות. באפריל נרשמה צניחה במספר ההלוואות לרכישת נדל"ן, וגורמים בבנקים מעריכים שבחודש מאי גם הסכום הכולל שקיבלנו ירד ב-5 אחוזים. בנוסף, גם הריבית שעלתה בחדות בוודאי שיחקה כאן תפקיד.

מי שבכל זאת קונים יותר דירות הם בעיקר הצעירים שנואשו מלהמתין לתוכניות הממשלה, עם קרוב ל-14,000 עסקאות - שיא של כל הזמנים. הצעירים הם אלה שסופגים את עליות המחירים חסרות התקדים בשוק, בשיעור של כ-16% רק בשנה החולפת.