התייקרות המשכנתא, והמינוס בבנק: משמעויות התוכנית של נגיד בנק ישראל

הנגיד מעוניין להעלות את הריבית, בניגוד לקודמיו בתפקיד, במטרה לרסן את מחירי הדירות ואת גל ההתייקרויות במשק בעזרת התייקרות המשכנתא והאוברדראפט. מנגד, המהלך עלול להביא לצניחת שער הדולר

זמן צפייה: 01:33

נגיד בנק ישראל אמיר ירון, אמר הערב (שני) בריאיון לחדשות 13 כי בכוונתו להעלות באופן הדרגתי ובחודשים הקרובים את הריבית במשק - זאת לאחר 12 שנים שבהן שמרו נגידי בנק ישראל על מדיניות "הריבית האפסית".

להחלטתו של פרופ' ירון מספר משמעויות קריטיות - כתוצאה מהעלאת הריבית המשכנתא תתייקר, וכך גם האוברדראפט, כך שישראלים שנמצאים במינוס בנק ישלמו עליו יותר. בנוסף בעקבות ההחלטה שער הדולר צפוי לצנוח. לעומת זאת, ישראלים שיהיו מעוניינים לחסוך כספים בתוך המערכת הבנקאית, למשל בפקדונות והחסכונות לטווח קצוב, ייהנו מתמורה גבוהה יותר לכסף שלהם.

אתר בניה מתוך עושות חשבון
אתר בניה מתוך עושות חשבון | צילום: ללא קרדיט

מטרתו של הצעד, לדבריו של נגיד בנק ישראל, היא ריסון מחירי הדירות, מתוך ההבנה כי הכסף הזול שהבנקים מלווים לכל דורש מתדלק את בועת הנדל"ן ומקפיץ את המחירים כלפי מעלה. בין היתר, העלאת הריבית, לדבריו של פרופ' ירון, תרסן את גל ההתייקרויות של מוצרי המזון ושאר המוצרים במשק.

כזכור, לפני כשבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בחודש ינואר, וכי מחירי הדירות, שאינם חלק מהמדד, עלו בעוד 1.5% בסוף השנה, ובסך הכל נרשם ב-2021 זינוק של 11.3%.

בפילוח שינויי מחירי הדירות לפי מחוזות נרשמו עליות בכל המחוזות, כאשר העלייה הגבוהה ביותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד נרשמה במחוז המרכז (12.5%), במחוז ירושלים (12%) ובמחוז תל אביב (11.1%). המחיר הממוצע הכלל ארצי של עסקה לרכישת דירה עמד ברבעון הרביעי של שנת 2021 על 1,756,400 ש"ח, לעומת 1,716,400 ש"ח ברבעון הקודם.

File Photo: A Woman Shops At A Supermarket In Jerusalem
סופרמרקט בירושלים | צילום: רויטרס

העלייה במדד המחירים לצרכן בחודש הראשון של 2022 הביאה את עליית המדד ל-3.1% ב-12 החודשים האחרונים. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים (2.1%), מזון (1.3%), ריהוט וציוד לבית (0.7%) ותחבורה (0.5%).