מחיר המלחמה: אחרי הדלק - גם החשמל והמזון עתידים להתייקר

שבוע חלף מאז פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה, ומתברר שההתייקרות במחירי הבנזין היא רק ההתחלה בחשבון שנשלם. אם המצב יישאר כפי שהוא, ההתייקרויות לא יעצרו באנרגיה אלא יגיעו מהר מאוד עד למדפים בסופר

זמן צפייה: 02:41

שבוע חלף מאז פלש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאוקראינה, והערב (רביעי) מתברר שההתייקרות שחווינו במחירי הדלק היא רק ההתחלה בחשבון שנשלם בעקבות המלחמה. המחיר לחבית נפט מסוג ברנט, שלפיו חושב לפני כמה ימים הזינוק בתעריף הבנזין, המשיך לדהור מאז לסביבות 112 דולר - מרחק של 12% משיא של כל הזמנים.

אם המצב יישאר כפי שהוא עד למועד העדכון בסוף החודש, באפריל נשלם בתחנות הדלק עוד 22 אגורות לליטר, ובסך הכל קרוב ל-7.30 שקלים בשירות עצמי. אבל ההתכתשות בין רוסיה לבין אוקראינה לא תיעצר באנרגיה, אלא תגיע מהר מאוד עד למדף המזון בסופר.

תחנת דלק
תחנת דלק | צילום: רויטרס

חבילת חיטה, שלפיה נקבע מחיר הלחם האחיד, נמכרת בחו"ל תמורת כמעט עשרה דולרים - זינוק של 37% בתוך חודש אחד, עד לרמה הגבוהה ביותר מאז המשבר הכלכלי ב-2008. את אותה מגמת התייקרות נזהה גם בסחורות חקלאיות אחרות, כמו תירס, אורז, גבינה או שמן דקלים. כולם מזנקים על רקע חשש לצניחה בייצוא ממזרח אירופה, וכולם חומרי גלם מרכזיים שישפיעו על עגלת הקניות בישראל.

הביקוש המוגבר לסחורות גשמיות הוא כמובן תמונת הראי של אובדן האמון בשווקים הפיננסיים. המדדים המובילים בגרמניה ובצרפת צנחו רק בחודש האחרון בשיעורים של 10 ו-11 אחוזים. גם בארצות הברית המגמה שלילית, אם כי מתונה יותר. את מחיר הירידות האלה כבר ספגו החסכונות שלנו בקרנות הפנסיה ובקופות הגמל.

בנוסף, הבהלה לזהב הקפיצה את מחיר האונקיה ב-7% בתוך חודש, הכסף התייקר כמעט ב-12%, וטונה אחת של פחם שווה הערב יותר מ-300 דולרים - זינוק של 28% רק בחודש האחרון, אחרי שרשות החשמל ייקרה את התעריף לצרכנים. מכיוון שרבע מהאנרגיה עדיין מיוצרת באמצעות פחם, המשך המגמה הזאת עוד עלול להוביך לעדכון הבא בתעריף מוקדם מהצפוי.