גל ההתייקרויות: כיצד תשפיע עליית המחירים במשק על הכיס שלנו?

המשק הישראלי עומד בפני זינוק במחיריהם של מוצרי החלב, הלחם, המים והארנונה, ומחירי הדלק כבר עלו ב-12% מאז תחילת השנה. "המחיר עולה בכמה אחוזים קטנים – זה יכול לטלטל משפחה שלמה"

זמן צפייה: 03:02

המשק הישראלי עומד בפני גל נוסף של עליית מחירים: מוצרי החלב, הלחם, הדלק ואפילו הארנונה התייקרו או צפויים להתייקר בחודשים הקרובים. מחירי המים עלו לאחרונה ב-4%, וביולי צפויים לעלות ב-1.2% נוספים. הלחם בפיקוח יעלה ב-5% (עלייה של 30 אגורות לכיכר לחם אחיד), מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-3.4% והדלק עלה ב-12% מתחילת השנה.

שי אבו, אב לארבעה מפתח תקווה, מקפיד לעקוב באדיקות אחר הוצאות המשפחה. בחשבונות המים שלו כבר נכנסה לתוקף רק לפני כמה חודשים וההתייקרות הבאה כבר בפתח. "במקרה שלי, למשל, אם הייתי רגיל לשלם בסביבות ה-150 שקלים על מים, עכשיו אני כבר איאלץ לשלם 170 שקלים. מעלים לנו עוד כמה אחוזים קטנים – זה יכול לטלטל משפחה שלמה".

בחודש מארס הורו שופטי בג"ץ לשר האוצר משה כחלון לחתום על צו המורה על העלאת מחירי מוצרי החלב בפיקוח ב-3.4%. זאת בהמשך להמלצתה של ועדת המחירים במרץ אשתקד ובתגובה לעתירת תנובה וטרה לעדכן את המחירים בהתאם לעלייה במחירי החלב הגולמי. "בהעדר נימוק שיצדיק בשלב זה את אי קבלת המלצת ועדת המחירים, יש להורות על אימוץ המלצתה", נכתב בפסיקה.

עוד בחדשות 13:

מנדלבליט לכחלון: חתום על הצו להעלאת מחירי החלב

מדוע בחר נתניהו ברואה חשבון אנונימי כמועמד למבקר המדינה?

נערך לכניסה למשרד הביטחון: ליברמן ונתניהו נפגשו

חלב תנובה
חלב תנובה | צילום: החדשות 13

לאחר החלטת בג"ץ, הודיע כחלון כי יחל בהליכי שימוע לצורך צמצום וביטול המכסים על ייבוא חלב ומוצריו. "פסיקת בג"ץ היא פגיעה ישירה בצרכן ובמשפחה הישראלית", תקף. "היא נגועה בחוסר רגישות חברתית ובחוסר איזון מוחלט בין שיקולים של בצע כסף לבין טובת הציבור. הניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע כסף, שבר שיאים חדשים. כפי שנקבע בהחלטה, בסמכותי להפעיל צעדים אחרים על מנת לקבוע מדיניות. החלטתי לפתוח בהליך של שימוע לצורך ביטול וצמצום מכסים. זוהי בדיוק הסמכות הנתונה לי על מנת להגדיל תחרות ולהגן על הצרכן. ידע כל אזרח בישראל שיש מי שמגן עליו".

ביולי 2018 הגישה תנובה עתירה לבג"ץ בדרישה להורות לכחלון לחתום על צו עדכון מחירי מוצרי החלב המפוקחים. זאת, לאור העלייה במחיר החלב הגולמי, שהסב לחברה נזקים בהיקף של כ-150 מיליון שקל מאז ינואר 2017, כך לדברי החברה. מתנובה נמסר אז כי "העתירה הוגשה לאור העובדה שבניגוד לכל הגיון וצדק, משרד האוצר מתעלם מהוראות החוק המחייבות אותו להתאים את המחיר המפוקח לעלויות המוצרים המפוקחים".