ירידה חריגה ברמת החיים בישראל ב-2020 - הסיוע הסוציאלי עלה

הביטוח הלאומי פרסם את דוח העוני, ממנו עולה כי משבר הקורונה הביא לפגיעה משמעותית ברמת החיים בשנה החולפת. עם זאת, דמי האבטלה שניתנו חילצו מעוני 23.6% מהמשפחות בהשוואה ל-2% אשתקד

זמן צפייה: 01:10

המוסד לביטוח לאומי פרסם היום (חמישי) את דוח העוני, מצב רמת החיים והאי שוויון שקיים בהכנסות לשנת 2018-2019 עם אומדן לשנת 2020, ממנו עולה כי רמת החיים של המשפחות בישראל, כפי שהיא נמדדת על פי חציון ההכנסה הכלכלית, ירדה ב-2020 בשיעור ניכר של 22.7%. בנוסף, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור העוני ובאי-שוויון. יש להזכיר כי הדוח הוכן על ידי הביטוח הלאומי ולא על ידי הלמ"ס, כך שלא נעשתה השוואה בין רמת המדדים, אלא החשיבות ניתנה דווקא למגמות שעולות מהדוח - משמע השינויים לאורך השנים ובין קבוצות האוכלוסייה.

עם זאת, ראוי לציין כי בעקבות משבר הקורונה חלה פגיעה חברתית-כלכלית בקרב האוכלוסייה, מה שהוביל להגדלת הסיוע הסוציאלי בשיעור דומה לתמיכה שניתנה בממוצע במדינות ה-OECD, ובחישוב כולל, יחד עם הסיוע הסוציאלי, רמת החיים לפי הכנסה פנויה ירדה ב-2020 ב-4.4%. אולם, עדיין מדובר על ירידה חריגה בהשוואה לשנים קודמות, שבהן רמת החיים בדרך כלל עלתה בשיעור של 3%-4% בשנה. ירידה בסדר גודל דומה התרחשה בפעם האחרונה בשנת 2001. הירידה ברמת החיים השתקפה, כאמור, גם בירידת קו העוני באותו שיעור המוגדר לפי רמת החיים במדינה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מכתב היועמ"ש נגד המענקים החדשים: בשל התנגדות בכירי האוצר

בני בגין מצטרף לגדעון סער: "הזדמנות להביא להחלפת השלטון"

"סטרו – והטיחו על מזרונים": אישום נגד הגננות המתעללות מחולון

דר רחוב בתל אביב
דר רחוב בתל אביב | צילום: Shutterstock

למרות זאת, הסיוע הסוציאלי שניתן בשנת 2020 לצד הירידה בקו העוני הובילו לירידת תחולת העוני לפי הכנסה פנויה של משפחות, נפשות וילדים בשיעורים שבין 0.5-1 נקודות האחוז ב-2020 בהשוואה ל-2019. במקביל, פחת גם עומק העוני ב-1.5 אחוזים. עם זאת, עלו שיעורי העוני בקרב אוכלוסיית העצמאים. כמו-כן, גם מדד ג'יני לאי-שוויון בהתחלקות ההכנסה הפנויה נותר כמעט ללא שינוי מ-2019, לאחר עליה של כ-0.5 אחוז בין 2018 ל-2019.

קצבאות הילדים ודמי האבטלה שניתנו בשנת 2020 הגדילו משמעותית את היעילות שלהם בחילוץ מעוני בשנת 2020 - פי שלוש ופי עשר בהתאמה, כאשר דמי האבטלה כשלעצמם חילצו מעוני 23.6 אחוז מהמשפחות, זאת בהשוואה ל-2 אחוז בשנת 2019. זאת ועוד, קצבת הילדים חילצה כ-8 אחוז מהמשפחות מעוני, זאת לעומת 2.6% ב-2019, בעיקר בזכות המענקים הכלליים שהועברו מהממשלה למשפחות.

מהדוח ניתן לראות בבירור כי הסיוע הסוציאלי שניתן בעקבות המשבר של שנת 2020 צמצם את הפגיעה ברמת החיים, והיה הגורם שמיתן את העוני הנמדד. לצד זאת, ייתכן מצב שבו אנשים שהיו מוגדרים עניים בעבר, לא יוגדרו השנה כעניים, וזאת למרות שהכנסתם לא עלתה ואולי אף ירדה. לדוגמה, מי שחי מתחת אך קרוב לקו העוני ב-2019 ושהכנסתו ירדה בפחות מ-4.4%, ימצא את עצמו מחוץ לקו העוני על אף שמצבו הורע, ותחושת החרפת העוני שלו גדלה.

הכתובת שרוססה על בניין ביטוח לאומי בחולון
הכתובת שרוססה על בניין ביטוח לאומי בחולון | צילום: חדשות 13

לסיכום הדוח, לצד ההתמקדות המקובלת של מדידת עוני יחסי, הדוח שחושב משאיר את קו העוני ברמה שלפני המיתון, כלומר של שנת 2019. לפי קו עוני של שנת 2019, עלו תחולות העוני של נפשות ומשפחות בכ-0.5 אחוז. אף על פי כן, בהינתן עוצמתו וגודלו של המשבר הכלכלי, גם העלייה של ממדי העוני הנמדדת לפי החישוב נחשבת למתונה יחסית, והיא ממחישה שוב את החשיבות שהייתה השנה לצעדי המדיניות לצמצום הפגיעה החברתית-כלכלית.

שר העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי אמר: "משבר הקורונה הוא מהחמורים ביותר שידעה המדינה. לא רק השכבות החלשות נפגעו בו, אלא שלפי הדוח הזה את המהלומה הקשה ביותר ספגו מעמד הביניים וציבור העצמאיים. צריך לומר באופן ברור כי בזכות פעולות שיזמנו ונקטנו, כגון דמי אבטלה ומענקים לאוכלוסיות רבות, הצלחנו בנסיבות בלתי אפשריות לבלום גידול פוטנציאלי עצום של שיעור העוני. מעתה, יש לנקוט בצעדים אקטיביים לעידוד תעסוקה ולכן אנו משקיעים רבות בהכשרות מקצועיות ובמענקי חזרה לעבודה, ובמקביל להרחיב משמעותית בתקציב הבא את רשת הביטחון הסוציאלית- דרך הגדלת תשלומי העברה והשקעה מאסיבית יותר בשירותים החברתיים".

מסעדה בתל אביב סגורה לקבל קהל ואיסוף עם החלת הסגר השלישי | צילום: רויטרס

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר אמר: "בתקופה רגישה זו מחובתי להדגיש שהדוח וממצאיו נערכו על ידי עובדי המחקר של הביטוח הלאומי, במקצועיות ובשקיפות. דוח העוני נשען על מסד נתונים, המשקף באופן ענייני את המגמות וההשפעות של משבר הקורונה בשנה האחרונה, בהשוואה לשנים עברו. ממצאי הדו״ח מוכיחים את צדקת טענות הביטוח הלאומי בדבר חובת המדינה להגדיל את הקצבאות ולצמצם בכך את הפער הגדול בנינו לבין הניתן בממוצע מדינות ה-OECD. השפעות ההחלטות שהתקבלו בכל הקשור לעיגון הביטחון הסוציאלי של תושבי המדינה, מעידות על כך ויש בהן כדי לחזק את ידי מקבלי ההחלטות בעתיד, באמצעות חקיקה שתאפשר לציבור להתמודד עם המציאות בתקופות שיגרה ובעת משבר. אני תקווה שבעקבות ממצאי הדוח יערכו דיונים ותתקבלנה החלטות שיסייעו לתת מענה לציבור שזקוק לכך כקרש הצלה בשעות מצוקה".

מנכ"ל ארגון "לתת", ערן וינטרוב, אמר בתגובה לפרסום הדוח: "המצב בשטח כאוטי, החמור ביותר שידענו מזה עשרות שנים, ואנו בארגון לתת צופים שהמשבר הכלכלי יגיע לשיאו בחודשים הקרובים. הסיוע הממשלתי שניתן באופן חד פעמי והיה חשוב ונחוץ, לא יכול "לקזז" את המצוקה, בשעה שמאות אלפים איבדו את מקום עבודתם, עניים ״ותיקים״ מתדרדרים למציאות קשה מנשוא בשל אובדן פרנסה ושהות ממושכת בבית, עשרות אלפי משפחות מהמעמד הבינוני פונות לקבלת סיוע לראשונה בחייהן, ומאות אלפי קשישים נזקקים סובלים מקור ומצוקה בלתי נסבלת וחיים בחוסר כבוד.מדידת העוני על ידי פרמטר ההכנסה בלבד מתגלה שוב כבעייתית מאוד ולא מצליחה לשקף תמונה מלאה של העוני, שכן בגלל הירידה ברמת החיים של כלל האוכלוסייה, גם קו העוני צנח ומשפחות שהיו מוגדרות כעניות קודם, כעת יכולות להחשב לא עניות - למרות שמצבן לא השתנה וצרכיהן רק גברו".

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, התייחס לנתונים: "כבר שנים שאנו טוענים כי עוני הוא מכת מדינה שרק הולכת ומתרחבת לקהלים חדשים. עפ"י הדוח - ירידה של 23% ברמת החיים, משמעותה שהחלק הנמוך של מימד הביניים התדרדר לעוני, בעוד מה שמרסן את הקטסטרופה הם תשלומי הממשלה. בעתיד הקרוב תשלומי הממשלה ייעצרו ואילו הירידה ברמת החיים תישאר. נוצר כאן דור חדש של עוני - משפחות נפגעות הקורונה אשר 'נולדו' למעגל העוני בלית ברירה. מאחורי כל מספר, נתון וסטטיסטיקה בדוח נמצא אדם, משפחה ועסק שקרס - עם חלומות רבים וחובות גדולים. על מדינת ישראל להפסיק לספור נתונים ולהתחיל לפעול - אין שום תוכנית למיגור העוני באופק ומדי שנה הדוח מחריף, ללא הבטחה או מטרה מצד הממשלה".