"זו הדרך למשוך אנשים מבחוץ": הטבת המס ממנה נהנים הישראלים בפורטוגל

הישראלים שהיגרו למדינה הדרום-אירופית בגלל יוקר המחיה ממשיכים להרוויח כפי שהרוויחו בארץ, אלא שבליסבון - הכסף שלהם קונה יותר. במקביל, הרשויות שם מציעות למהגרים בעלי מקצועות נדרשים הטבת מס - שחוסכת אלפי שקלים בחודש. "הם מגיעים בגלל יתרונות המס - אבל מתאהבים במדינה ונשארים" • חלק שני

זמן צפייה: 17:10

בפרק הראשון ששודר במהדורה המרכזית של חדשות 13, מתן חודורוב המריא עד לפורטוגל כדי לפגוש את הישראלים שמאסו ביוקר המחיה בארץ, היגרו למדינה – וחיים שם כמו מלכים. במדינה הדרום-אירופית רמת המחירים היא מהנמוכות באירופה: תוכלו לקנות בה לחם באירו אחד, לקבל חינוך פרטי ברמה גבוהה ולגור בווילה עם בריכה - במחיר של דירת שלושה חדרים בכפר סבא. כך, בזמן שהפורטוגלי הממוצע משתכר בכ-2,500$ לחודש בלבד, בעבור הישראלים שהצליחו לשמור על מקומות העבודה שלהם מהארץ ולקבל משכורת ישראלית מרחוק – פורטוגל הפכה לגן עדן של ממש.

את שירלי כוחיי שמתגוררת בקוסטה דה קפריקה, פגשנו בזמן שהיא עובדת מרחוק בחוף הים השקט - כמנכ"לית חברת Covent IT Portugalשמחברת בין פורטוגלים לחברות הייטק ישראליות. גם שירלי מרוויחה משכורת מהארץ, וממשיכה להנות ממחירי הריצפה של ליסבון: "במחיר של הדירה בכפר סבא, אני יכולה לקנות בלי משכנתא יותר מבית אחד בפורטוגל". אבל למרות רמת החיים שהשתדרגה משמעותית, כוחיי מספרת גם על הקושי במעבר למדינה זרה: "האחיות שלי הכי חסרות לי. העברית של הבת שלי היא עם מבטא פורטוגזי, וזה נורא מצחיק. קשה לי להגיד מה יהיה בעתיד".

גם עמיר עזרא, עובד בחברת ControlUp שעוסקת בניהול מערכות מחשוב עבור תאגידים גלובליים, נענה להטבות המס המפתות שמציעה פורטוגל – והחליטו כל המשפחה להעתיק את חייהם לפורטוגל. בסטארטאפ הישראלי הגלובלי שבו הוא עובד, עבודה היברידית – היא כבר ממזמן דבר שבשגרה, וגם במשפחת עזרא מצליחים לשלם הרבה פחות - ולחסוך הרבה יותר.

קונטרולאפ מגייסת עובדים בארה"ב ואירופה לעבודה מרחוק, ומאפשרת זאת מתוך ההבנה שכך אפשר להגיע לאנשים איכותיים ולהרחיב את המגוון בחברה.

אבל למרות המחירים הזולים, המשפחות שהשאירו את חייהן הקודמים מאחור, מתארות את המחיר המשפחתי הכבד ששילמו: "הילדים שלי היו מאוד בודדים, מאוד קשה לראות אותם ככה", מספרת רעות טל-אור, ראש שבט הצופים בליסבון. "כשהם בכו ולא רצו ללכת לבית ספר שלא מדבר אנגלית, חשבתי אם עשיתי החלטה נכונה".