מרד האוליגרכים: הקריסה הכלכלית של רוסיה מרוששת את המיליארדרים

אלה כבר לא רק מדינות המערב שלוחצות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, גם הטייקונים הרוסים מתקוממים נגד הפלישה. מתחילת השבוע צנח הרובל לשפל חסר תקדים, ובניסיון להציל את המטבע הקפיץ הבנק המרכזי של רוסיה את הריבית עד ל-20% - מהלך נואש שמייקר באופן דרמטי חובות והלוואות של אנשי עסקים

זמן צפייה: 01:59

המלחמה באירופה נכנסה היום (שלישי) ליומה השישי, ואלה כבר לא רק מדינות המערב שלוחצות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. גם האוליגרכים הרוסים מתקוממים נגד הפלישה שמרוששת אותם.

איל הבנקאות מיכאיל פרידמן, שהונו מוערך ביותר מ-13 מיליארד דולר, כינה את העימות "טרגדיה לשני העמים". גם אולג דריפסקה, טייקון אלומיניום, שהונו מוערך ביותר מ-4 מיליארד דולר, מתח בעיתונות הבריטית ביקורת מרומזת, כשאמר בסוף השבוע: "אני מבקש הבהרות על המדיניות הכלכלית בחודשים הקרובים".

לשניהם יש להוסיף את רומן אברמוביץ', שהעביר את מועדון הכדורגל צ'לסי לנאמן חיצוני, ומאז עוסק בהשכנת שלום, לפחות ברמת השיחות, או מיליארדרים מענף האנרגיה, כמו גנאדי טימצ'נקו ומשפחת רוטנברג ששותפה במיזמי גז שונים. כל אלה מפעילים לחץ על פוטין מבפנים, באופן חריג מאוד למוסקבה, שבה תמיד שגשגו קשרי הון-שלטון.

רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ' | צילום: רויטרס

מתחילת השבוע צנח הרובל לשפל חסר תקדים, פחות מסנט אמריקני אחד, ובניסיון להציל את המטבע הקפיץ הבנק המרכזי של רוסיה את הריבית עד ל-20% - מהלך נואש שמייקר באופן דרמטי חובות והלוואות של אנשי עסקים.

גם הבורסה קרסה בעשרות אחוזים, והיא תישאר סגורה לפחות עד לסוף השבוע, ובינתיים ממשיכים לצנוח המניות והנכסים שבהם מחזיקים האוליגרכים בשאר השווקים במערב אירופה. סנקציות לרוב לא משנות את התוכניות המדיניות של מנהיגים, ולכן קשה להאמין שפוטין יחשב מסלול מחדש, גם אם הוא לא ציפה לתסריט כזה של תסיסה מבפנים בשלב כל כך מוקדם של הלחימה.