איך משפיעות חברות הסטרימינג על שוק הטלוויזיה הישראלי?

יותר מ-200 אלף ישראלים מנויים על נטפליקס, שהפכה לספריית הווידאו הפופולרית בהיסטוריה - אך החברה מצידה לא מחויבת להשקיע ביצירה המקומית הנאבקת על חייה. "הזנחה שגובלת במחדל" • אנליסט

זמן צפייה: 07:24

עם יותר מ-150 מיליון מנויים ברחבי העולם, "נטפליקס" היא ללא ספק ספריית הווידאו הפופולרית בהיסטוריה. בימים הקרובים תפגוש ענקית הסטרימינג תחרות במגרש הביתי, כאשר אפל ודיסני ישיקו מולה אפליקציות תוכן מתחרות בתשלום.

על פי הערכות, כ-229 אלף ישראלים מנויים לנטפליקס, אך בניגוד לחברות הכבלים והלוויין הישראליות, ענקיות הסטרימינג לא משלמות כאן מיסים, ולא מחויבות להפיק כאן תוכניות מקור. לכן, כשיותר ויותר מנויים נוטשים לטובתן את "הוט" ו"יס", היוצרים הישראלים חוששים מקריסת שוק הטלוויזיה המקומי.

עוד בחדשות 13:

תחקיר: כך מבטיח הרב ברלנד לרפא חולה סופנית תמורת אלפי שקלים

חודשיים אחרי הפיגוע: משפחתה של רנה שנרב חזרה למקום שבו נרצחה

סקר חדשות 13: גנץ מוביל על נתניהו במנדט, אך לאף גוש אין 61

נטפליקס
נטפליקס | צילום: חדשות 13

"נטפליקס במצב הנוכחי שבו היא חפה מכל רגולציה בהחלט יוצרת איום רציני על היצירה המקורית", אמרה ד"ר יפעת בן חי שגב, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. "כל מנוי שמתווסף לנטפליקס הוא כפי הנראה יורד מכלל גופי השידור המקומיים. ונטפליקס – מה לעשות, לא שמה את הדגש שלה על יצירה מקורית ישראלית. ההזנחה הזאת גובלת במחדל, שהיה אמור להיות מתוקן עוד אתמול".

נטפליקס נוגסת בשוק הטלוויזיה בכל מדינה אליה נכנס שירות הסטרימינג, אך במדינות רבות הוטלו מיסים על החברה. כך למשל, האיחוד האירופי חייב את נטפליקס להקצות לפחות 30% מהקטלוג שלו לתכנים שיופקו באירופה, ובקנדה החברה משקיעה מאות מיליונים בתוכן מקורי. "יש מדינות שהשכילו וקודם כל קבעו מדיניות", אמר יורם מוקדי, לשעבר סמנכ"ל התוכן ב"הוט". "לפיה מי שרוצה לשחק במשחק הזה ולמכור פה חבילות, שיתכבד וישקיע בהפקות מקור".