נתניהו וכ"ץ מקדמים תוכנית מענקים למקבלי מס הכנסה שלילי

בניסיון לעודד יציאה לעבודה ולצמצם את האבטלה, רה"מ ושר האוצר מקדמים תוכנית כלכלית נוספת שתכלול בין היתר תוספת שכר למי שיחזרו לעבוד בשכר נמוך. הסכום שיוקצה לתוכנית: מיליארד שקלים

זמן צפייה: 02:30

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הודיעו הערב (שלישי) כי הם מקדמים תוכנית כלכלית נוספת שתכלול, בין היתר, מענקים מוגדלים למקבלי מס הכנסה שלילי. הסכום שיוקצה לתוכנית, שנוצרה במטרה לעודד את השכבות החלשות לצאת לעבודה, עומד על כמיליארד שקלים. כך, מי שיחזור לעבוד בשכר נמוך יקבל תוספת שכר.

התוכנית נדונה בשבועות האחרונים עם גורמי המקצוע, זאת כאמור בניסיון להתמודד עם מצב שבו מובטלים מעדיפים להמשיך לקבל את קצבת הביטוח הלאומי מאשר לעבוד עבור תמורה מופחתת. בדיונים השתתפו נגיד בנק ישראל, מנכ"ל משרד רה"מ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מנכ"לית משרד האוצר ובכירים נוספים.

ראש הממשלה מסר כי "שר האוצר ואני מדברים כרגע על הבאת תכניות כלכליות נוספות, לרבות קידום מס הכנסה שלילי, כדי לעודד ולתגמל יציאה לעבודה, ויש לנו עוד תכניות בדרך". התוכנית תעלה לדיון כבר בשעות הקרובות בוועדת הכספים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הותר לפרסום: שב"כ עצר פלסטיני בחשד שדקר ישראלי ופצע אותו קשה

הקרמלין מכחיש קשר להרעלת נבלני: "נחקור אם יתגלה שזה אכן רעל"

עלייה חדה במספר הנדבקים: 1,888 ישראלים אובחנו אתמול בקורונה

בנימין נתניהו וישראל כ''ץ
בנימין נתניהו וישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

מכיוון שהממשלה העניקה רשת ביטחון למובטלים עד יוני 2021, ותשלום הקצבה מובטח לזמן ממושך, באוצר סבורים שצריך לתמרץ עובדים בשכר נמוך לחזור למעגל העבודה באמצעות מענק מיוחד. המענק המוגדל יוצע לשכירים שמרוויחים עד 6,807 שקלים בחודש.

מפרטי התוכנית עולה כי תינתן תוספת של 50% למענק ההכנסה השנתי שמגיע לעבודים שמועסקים עבור שכר נמוך, יחסית. המענק הממוצע הוא כ-4,000 שקלים שצפוי לעלות ל-6,000 אלפים שקלים, ואילו המענק המירבי הוא 8,000 שקלים, שיעלה ל-12 אלף שקלים.

שר הכלכלה עמיר פרץ בירך על הצעד: "מס הכנסה שלילי לעידוד תעסוקה הוא צעד חיובי בכיוון הנכון, במיוחד כשהדגש הוא על אוכלוסיות מוחלשות. עם זאת, עלינו להשלימו לכדי תכנית אסטרטגית של הבראת המשק ועידוד התעסוקה ע"י החלת מודל ישראלי של חל"ת גמיש המוכר כמודל הגרמני".

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: החדשות 13

כזכור, בתחילת החודש פרסמו במשרד האוצר תחזית פסימית במיוחד, לפיה שיעור האבטלה במדינת ישראל יחזור למה שהיה לפני המגפה רק בעוד כחמש שנים. בשנת 2025, בערך, תצליח ישראל לשקם את המשק, אשר ניזוק קשות בעקבות משבר הקורונה, ורק בשנה זו תהיה חזרה לתעסוקה מלאה. כמו כן, על פי התחזית באוצר, הצמיחה השלילית ב-2020 תנוע בין 5.9%- לבין 7.2%-.

באוצר הסבירו כי במהלך תקופת הסגר, שיעור המשרות המושבתות במגזר העסקי הגיע לשיא של יותר משליש, וכי "קיים חוסר ודאות משמעותי לגבי היקף ההתאוששות לנוכח המשך המשבר הבריאותי", לשון ההודעה, "זאת בנוסף לחוסר ודאות בנוגע למתווה ההתאוששות בשנים הקרובות ולהתפתחות המימד הבריאותי של המשבר".

בשל כך ההערכה היא, כאמור, כי אם עלייה נוספת בתחלואה תוביל להחמרת ההגבלות, הפגיעה בצמיחה תהיה ממושכת וקצב ההתאוששות יהיה איטי יותר. בתרחיש זה, צפוי התוצר להתכווץ ב-7.2% בשנת 2020 ולצמוח ב-2.2% ב-2021.