ניו יורק וברלין בלמו את מחירי השכירות – ואיך זה ישפיע עלינו?

ישראלים רבים משקיעים את כספם בנדל"ן בחו"ל, אך בעקבות מחאה חברתית הוגבלה אפשרותם של בעלי בתים להעלות את תעריף שכר הדירה שהם גובים. מגמה זו עלולה לפגוע בכל אחד - גם דרך קרנות הפנסיה

זמן צפייה: 07:11

בשנים האחרונות עשרות אלפי ישראלים השקיעו את הכסף הפנוי שבידם בערים מבוקשות בעולם כמו ברלין או ניו יורק. זאת, ברקע מחירי הנדל"ן הגבוהים בארץ. אולם בערים בין-לאומיות אלה, הקפיצה בדמי השכירות בכל שנה הובילה למחאה חברתית - שגרמה לכך שבימים האחרונים הוטלו מגבלות קשות על בעלי הבתים. כעת, בעל דירה לא יורשה לדרוש תוספת תשלום בכל שנה מהדייר שגר בנכס.

רלי ארביב, מנכ"ל חברת Quality living בניו יורק, מספר כי "הרבה דברים קרו בשבוע האחרון. המחוקק העביר סדרת חוקים שאומרים שמחירי השכירות יכנסו תחת פיקוח הממשלה". לדבריו, "זה מביא אותנו למצב חדש - שבו בעלי בניינים לא רואים את התשואה שהם ציפו לה".

כתבות נוספות בחדשות 13:

גורמים משפטיים בכירים: הניסיון להקדמת הבחירות נראה כמו ספין

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

מחמוד קטוסה לאחר קריסת תיק אונס בת השבע: "נהרסו לי החיים"

בניין דירות בברלין
בניין דירות בברלין | צילום: חדשות 13

שמעון שקורי, מתווך נדל"ן בניו יורק, סיפר לחדשות 13 בעבר כי "מותר להעלות את מכירי השכירות בעיר ב-20 אחוזים בכל שנה. זהו בונוס שניתן בלי שעשינו שום דבר חדש בדירה". כעת, כיוון שלתושבים נמאס לשלם יותר ויותר בגלל הכסף הזר - הכריזו על הקפאה כמעט מוחלטת בגובה השכירות, ומשקיעים שחשבו שמצאו מכרה זהב, מדברים כיום קצת אחרת: "ברלין הפכה להיות קצת פחות אטרקטיבית מבעבר. הייתי ממליץ להשקיע בגרמניה – אבל לא בברלין", מספר בן שמיר, משקיע נדל"ן בברלין.

עד כמה כבד ההפסד? כאמור, בניו יורק בעלים יכלו לייקר את דירתם בין דייר לדייר אפילו ב-20 אחוזים. כמו כן, אם בעל הדירה החליט לשפץ את הכנס, הוא יהיה רשאי לייקר את מחירו בעוד כאלף דולרים. עכשיו המחירים יזחלו לאט – רק בהתאם לשינוי שתקבע בכל שנה עיריית ניו יורק.

בניין דירות בניו יורק, ארה''ב
בניין דירות בניו יורק, ארה''ב | צילום: חדשות 13

גם חוסכים קטנים, כמו כל אחד מאיתנו, יוכלו להפסיד מהסיפור הזה – במסגרת קרן הפנסיה. מתברר שההקפאה הפתיעה לא רק את כרישי הנדל"ן - אלא גם את קרנות הפנסיה, שכבר הקצו הלוואות במיליארדים להשקעות הנדל"ן בעולם. חברה אמריקנית בשם "דה זרסאי" גייסה בתל אביב הלוואות ענק לרכישת דירות בניו יורק, גם באמצעות החסכונות של הציבור – וכיום היא חייבת לו כשני מיליארד שקלים, גם לעמיתי הפנסיה של חברות מנורה, מגדל, כלל והראל. מתוך כ-9,100 דירות שהחברה רכשה בכספינו, 7,200 כלולות בחקיקה המגבילה החדשה. משמעות צעד זה היא שרווחי החברה יכולים להאט משמעותית. לכן, השלב הבא של השקעה בנדל"ן יעבור לערים אחרות ברחבי העולם, מרכזיות פחות.

מ-"דה זרסאי" נמסר בתגובה כי יש לחברה "איתנות פיננסית יוצאת מגדר הרגיל, עם הון עצמי של מעל ל-3 מיליארד וחצי שקלים ודירוג אשראי גבוה מאוד". לדבריה, "השינוי ברגולציה לא ישפיע על הרווח התפעולי הקיים. להחלטת המועצה העירונית שתתקבל בסוף החודש, בנוגע לעליית דמי השכירות, תהיה השפעה משמעותית על החברה. בימים אלה אנו מקיימים סבב פגישות עם משקיעים כדי לסקור את השפעות הרגולציה".