פיקוח מוגבר וניטור סיכונים: הצעדים להתמודדות עם עליית הסיכון בהלוואות לדיור

במטרה לחזק את ניהול סיכוני האשראי של המערכת הבנקאית וברקע הזינוק במחירי הדירות, החליט המפקח על הבנקים לנקוט ב-3 צעדים שישפיעו באופן עקיף על הצרכן, כגון ריתוק הון נוסף של הבנקים כנגד הלוואה לרכישת קרקעות בשיעור מימון גבוה והגברת השקיפות וכושר הניטור אחר הסיכון בתיק

סניף של בנק לאומי למשכנתאות
סניף של בנק לאומי למשכנתאות | צילום: רויטרס

ברקע הזינוק במחירי הדירות בשנה האחרונה והעלייה בסיכון האשראי במערכת הבנקאית לענף הבינוי והנדל"ן, החליט המפקח על הבנקים על 3 צעדים להתמודדות עם הסיכון וחיזוק ניהול סיכוני האשראי של המערכת הבנקאית. בין היתר, הוחלט על הגברת הליכי הניטור והבקרה אחר התפתחות סיכון האשראי, בחינת ואתגור ההפרשה הנדרשת להפסדי אשראי והרחבת התיאור האיכותני והכמותני במסגרת הדוחות הכספיים להתפתחות הסיכון הענפי.

כאמור, הצעד הראשון יכלול דרישה להקצאת הון נוספת בגין מימון קרקעות במינוף גבוה. כלומר הבנקים יידרשו להגדיל את משקל הסיכון של הלוואות שניתנו ושיינתנו לרכישת קרקעות, בשיעור LTV (חיזוי של הרווח הנקי המיוחס לקשר מתמשך בין הלקוח למוצר) העולה על 75%.

אתר בנייה בתל אביב
אתר בנייה בתל אביב | צילום: רויטרס

לפי הצעד השני עליו הוחלט, צוותי הביקורת של הפיקוח על הבנקים יפרסמו דוגמאות מייצגות לתהליכי חיתום וסיווג אשראי. זאת, במטרה להמחיש ולהדגים את תהליך הניתוח של צוותי הביקורת ולסייע לניהול הליכי החיתום והסיווג של האשראי בבנקים. הדוגמאות יתייחסו בין היתר למימון פרויקטים בליווי פיננסי סגור ולמימון רכישת קרקעות.

הצעד השלישי של המפקח על הבנקים כולל את הרחבת דרישות הדיווח לפיקוח על ענף הבינוי והנדל"ן. למרות קיומו של מידע שמדווח בנושא הנדל"ן, הוחלט על הרחבה והעמקה של דרישות המידע שימסרו, במטרה לאפשר מעקב טוב יותר אחר התפתחות הסיכון לענפים אלו. שלושת צעדים יידונו בהליכי ההתייעצות המקובלים ויכנסו לתוקפם בהקדם.