שרת הכלכלה נגד ההמלצה להסיר הפיקוח מהלחם: "להימנע מהעלאת מחירים"

השרה ברביבאי התייחסה להמלצות ועדת המחירים להסיר את הפיקוח - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13 - ואמרה: "עמדתי היא כי אין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת. הציפייה היא כי גם המגזר העסקי יימנע בתקופה מאתגרת זו מהעלאות מחירים, ובפרט יימנע מהעלאת מחירי מוצרים בסיסיים. לכן החלטתי בשלב זה שלא לקבל את המלצות הוועדה"

לחמים

אחרי שפורסם לראשונה בחדשות 13 על המלצות ועדת המחירים להסיר את הפיקוח מהלחם, אמרה הבוקר (שלישי) שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי כי "עמדתי היא כי אין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת. הציפייה היא כי גם המגזר העסקי יימנע בתקופה מאתגרת זו מהעלאות מחירים, ובפרט יימנע מהעלאת מחירי מוצרים בסיסיים. לכן החלטי בשלב זה שלא לקבל את המלצות הוועדה".

לדברי ברביבאי, "הלחם המפוקח הוא מוצר בסיסי, שצריך להיות נגיש בכל בית, בייחוד עבור אלו שהלחם עבורם הוא מרכיב חיוני בהזנת המשפחה, ואין ידם משגת מוצרי לחם שאינם מפוקחים. משרד הכלכלה משקיע בשנה האחרונה מאמצים גדולים מאוד על מנת להוריד את יוקר המחיה. אנו נמשיך את הדיאלוג מול ועדת המחירים ומול התעשייה, על מנת למצוא פתרונות הולמים באופן שיאפשר את שמירת הלחם כמוצר צריכה בסיסי במחיר הוגן, לרבות בחינת מחיר הלחם המלא וזאת לצד רגישות והתחשבות בצרכי התעשייה".

אורנה ברביבאי
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי

אתמול, לראשונה מזה עשרות שנים, המליצה סופית הוועדה להסיר את הפיקוח הממשלתי ממחיר הלחם. בתום שימוע ציבורי, החליטו כלכלני הוועדה כי בשוק הלחם קיימת תחרות מספקת בין מאפיות, באופן שמאפשר לבטל את מגבלת המחיר המוטלת עליו.

לפי ההערכות, ביטול הפיקוח יגרור התייקרות חדה של הלחם האחיד, בשל הזינוק במחירי החיטה על רקע המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה. המהלך טעון עדיין את אישורו של שר האוצר אביגדור ליברמן. ייתכן כי בשל הרגישות הציבורית, על רקע הזינוק ביוקר המחיה, הוא יירתע מלבצע צעד הנתפס כפוגע בצרכנים.

עם זאת, במקרה שהשרים יימנעו מלבטל את הפיקוח על הלחם, תיאלץ הוועדה לדון בבקשה שכבר הוגשה מצד אחת מהמאפיות, לאשר להן עדכון חד של המחיר. לפי ההערכות, גם במקרה כזה התוצאה תתבטא בהתייקרות של הלחם האחיד - אם כי היא מתונה יותר. מלשכת שר האוצר אביגדור ליברמן נמסר בתגובה: "שר האוצר ילמד את מסקנות ועדת המחירים ויפעל באחריות להגברת התחרות ללא פגיעה ביוקר המחיה של אזרחי המדינה".