ליברמן וברביבאי לייבואני ויצרני המזון: "תתעשתו ותמנעו מעליית המחירים"

שר האוצר ושרת הכלכלה פנו לחברות המזון בעקבות כוונתן להעלות את המחיר על מוצריהן דווקא בתקופת הקורונה, כאשר משקי בית רבים נפגעו כלכלית. "לא נהסס לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת"

אביגדור ליברמן

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנו היום (ראשון) לחברות המזון בעקבות כוונתן להעלות את המחיר על מוצריהן, דווקא בתקופת הקורונה - כאשר משקי בית רבים נפגעו כלכלית. לדבריהם: "לא נהסס לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת".

אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי | צילום: חדשות 13

ליברמן וברביבאי מסרו: "הכרזתכם על העלאת מחירים בעת הזו היא צינית ופוגעת באזרחי המדינה. תתעשתו ותמנעו מעליית המחירים". במכתבם, ציינו השרים כי עד שנת 2021, השקל התחזק משמעותית אל מול מטבעות אחרים בעולם, וזאת בסביבה אינפלציונית נמוכה. משמעות הדבר היא, שמוצרים שיובאו על ידי החברות לישראל הוזלו משמעותית עבורן – מבלי שהפחיתו את המחיר לצרכן הישראלי בהתאמה, והוא נותר מהגבוהים בעולם למוצרים אלו.

סניף גלידה גולדה בשד' רוטשילד בתל אביב
סניף גלידה גולדה בשד' רוטשילד בתל אביב | צילום: שאטרסטוק

עוד ציינו השרים כי ימשיכו לעקוב באחריות הלאומית הנדרשת אחר המחירים לצרכן הישראלי, ובמסגרת זו לא יהססו לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת. בתגובה לכך, נמסר מרשות התחרות להגבלים עסקיים, כי היא "עוקבת באופן תדיר אחר שוק המזון. בשבועות האחרונים יצאו דרישות נתונים הבודקות האם העלאות המחירים נעשו בהתאם להוראות חוק המזון".

לצד זאת, משתמשים רבים ברשת קראו היום לחרם צרכנים, בין היתר על המוצר של פסטה מחברת אסם. אל החרם הצטרפו "לובי 99" וארגונים רבים ונוספים, כולל גם ארגוני הורים וארגונים מטעם חב"ד. תוך שעה נוספו לפוסט בפייסבוק שלושת אלפים שיתופים, וכעת נותר לראות האם המחאה תצליח לחדור מבעד לפייסבוק, ולהשפיע במבחן המציאות.

כזכור, רק בתחילת החודש אירע גל התייקרויות, כשאחרי אסם ומקדונלד'ס, גם רשת הגלידריות הגדולה בישראל, "גולדה" - הודיעה על העלאת מחירים. חלק ממוצריה התייקרו בשיעור של עד שלושה אחוזים, בכל הנוגע למארזי הגלידה במשקל. מרשת "גולדה" נמסר בתגובה כי "עליית המחירים היא תוצאה ישירה של התייקרות מחירי חומרי הגלם, עליית מחירים בחומרי האריזות, המוצרים הנלווים והמיסוי בגינם".

People Get Covid 19 Vaccines And Booster Doses In Chicago
סניף מקדונלד'ס - אילוסטרציה | צילום: רויטרס

בשבוע שלפני כן הודיעה חברת המזון אסם, הנשלטת על ידי תאגיד "נסטלה", על התייקרות של רבים ממוצריה, הכוללים בין היתר חטיפים, פסטה, מותג הקפה "Nescafe" ומותג הסלטים "צבר". הודעת החברה נמסרה לרשתות השיווק, שיצטרכו להחליט אם לספוג את העלייה במחירים - או לגלגל אותה הלאה לצרכנים.

בייגלה שטוחים בטעם ביסלי גריל | צילום: סטודיו אסם

גם מקדונלד'ס ישראל הודיעה על העלאת מחירים, בשיעור ממוצע של אחוז ורבע. מהחברה נמסר כי הסיבה להתייקרות היא עליית השכר וחומרי הגלם, ובנוסף ציינה גם את המס על המשקאות הממותקים.