ליברמן נגד נגיד בנק ישראל: "לא צריך עצות מהצד"

שר האוצר עלה למתקפה נגד פרופ' אמיר ירון, שקרא לבטל את מס הבלו על הדלק באופן מיידי כדי להוריד את מחיר הדלק. "אני אוהב עצות מהטריבונה, אני לא מייעץ לנגיד בנק ישראל איך לטפל בבנקים ובריביות", אמר ליברמן בריאיון לגל"צ

זמן צפייה: 01:25

ביקורת חריפה: שר האוצר אביגדור ליברמן תקף הבוקר (שני) את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, על קריאתו לבטל באופן מיידי את מס הבלו על הדלק כדי להוריד את מחיר הדלק שהרקיע שחקים עד למחיר של 7.44 שקלים לליטר 95 אוקטן רק בתחילת החודש.

בריאיון לגלי צה"ל נשאל ליברמן האם הוא תומך בקריאת הנגיד לבטל את מס הבלו ואמר: "אני אוהב עצות מהטריבונה. אני לא מייעץ לנגיד בנק ישראל איך לטפל במערכת הבנקאית ובריביות ואני לא צריך עצות מהצד". יש לציין שלפי החוק, הנגיד הוא היועץ הכלכלי לממשלה ולכן המחוקק קבע שעצותיו דווקא נחוצות לשרים. זאת בניגוד לגופים חסרי מעמד מחייב, כמו המועצה הלאומית לכלכלה.

File Photo: Bank Of Israel Governor Amir Yaron During An Interview With Reuters In Jerusalem
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

הבלו הוא מס עקיף שמוטל על ההוצאות של האזרחים במדינה, כגון סחורות ושירותים, והוא מהווה חלק חשוב בהכנסות המדינה. הבלו על הדלק, למשל, מוטל לפי יחידה ולא לפי אחוז מהמחיר הסיטונאי של המוצר, כאשר מס הבלו על הדלק בישראל מהווה 47% ממחיר ליטר בנזין.

כאמור, ב-1 באפריל עלה מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן ב-39 אגורות למחיר של 7.44 שקלים בשירות עצמי ו-7.65 שקלים בשירות מלא.

מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, הסביר כי החודש הקודם אופיין בעליות מחירים והשפעת העלייה במחיר הדלק נובעת בין היתר מהמלחמה באוקראינה, הסנקציות על הנפט הרוסי ומתקפת הטרור של המורדים הח'ותים על מאגרי הנפט בסעודיה.

כזכור, לפני כחודשיים אמר פרופ' ירון בריאיון לחדשות 13 כי בכוונתו להעלות באופן הדרגתי ובחודשים הקרובים את הריבית במשק - זאת לאחר 12 שנים שבהן שמרו נגידי בנק ישראל על מדיניות "הריבית האפסית".

להחלטתו של פרופ' ירון מספר משמעויות קריטיות - כתוצאה מהעלאת הריבית המשכנתא תתייקר, וכך גם האוברדראפט, כך שישראלים שנמצאים במינוס בנק ישלמו עליו יותר. בנוסף בעקבות ההחלטה שער הדולר צפוי לצנוח. לעומת זאת, ישראלים שיהיו מעוניינים לחסוך כספים בתוך המערכת הבנקאית, למשל בפקדונות והחסכונות לטווח קצוב, ייהנו מתמורה גבוהה יותר לכסף שלהם.