משקדי מרק ועד במבה: מסע אחר המוצרים הכי ישראליים ואהובים

חטיף הבוטנים של "אסם" מלווה דורות שלמים של ילדים ישראלים. המעדן "מילקי" נולד במקרה כשעובד חשב להוסיף קצפת ל"דני", ואילו "שוקולד פרה" יוצר לראשונה ב-1934 ונמכר בין היתר לצבא הבריטי

זמן צפייה: 11:48

התרבות המערבית אמנם לא פסחה על ישראל, אך עדיין בין המאכלים הפופולריים ביותר במטבח הישראלי ישנם לא מעט מאכלים שמזוהים במיוחד עם החך הכחול לבן. חלקם מזכירים לנו ילדות ובית וחלקם פשוט קולעים בדיוק לטעם הייחודי בארץ.

אחד המוצרים שכל ישראלי גדל עליהם הוא השוקולד הישראלי. המותג "שוקולד פרה" קיים עוד לפני קום המדינה, מתקופת המנדט הבריטי, והיה אהוב גם על חיילים בריטים רבים. "את הפרה הראשונה החלו לייצר ב-1934", אמר חיים פלגי, טכנולוג השוקולד הראשי ב"עלית". לדבריו, "היא נקראה 'שמנונית'. בואו לא נשכח ששנות ה-30, ה-40 וה-50 היו שנים של צנע והיה חשוב להדגיש את הנושא הזה שזה שוקולד שמן, עם הרבה קלוריות".

מוטי סגל, שעבד ב"שטראוס" לפני 40 שנה, חשב במקרה על הרעיון לייצר מעדן חדש בשם "מילקי" לאחר שהוסיף קצפת למעדן "דני", שיוצר כבר אז. "כחלק מבקרת האיכות של השמנת, הקצפתי אותה וכשהיו בשטראוס אורחים, הייתי מביא להם קצפת וכשלא היו אורחים, התפתיתי להניח את זה על הדני – וכך החל כל הרעיון", אמר סגל.

המותג השוקולד הראשון של ''עלית''
המותג השוקולד הראשון של ''עלית'' | צילום: החדשות 13

חברת "אסם" ייצרה גם היא כמה מן המוצרים הכי מזוהים עם ישראל. שקדי המרק הפכו למוצר חובה בכל בית ומזכירים לכולנו את הילדות והמרק של סבתא. גם החטיף האהוב במבה, מוכר לכולנו כמוצר כחול-לבן וייחודי. בכל יום מיוצרות מיליון שקיות במבה, במפעל של אסם בקריית גת.

את גבינת הקוטג' ניתן למצוא גם במקומות אחרים בעולם, אבל טעמו של הקוטג' בארץ – שונה וייחודי. "הוא מאוד טרי, אבל יש בו מלח", הסבירה הילה אלפרט, עיתונאית אוכל. "ריקוטה באיטליה היא כמעט מתוקה. היא בלי מלח בכלל. הקוטג' שלנו הוא גבינה יותר לחה מגבינות בז'אנר הזה". "אין קוטג' כמו שלנו", אמר השף ארז קומרובסקי. "הקרמיות הזאת כמו שלנו, אין. הקוטג' הוא יבש בניו יורק".