לקראת הפרטה מלאה: המהפכה בדואר ישראל יוצאת לדרך

לאחר שבועות של משא ומתן משרדי התקשורת והאוצר הגיעו במהלך הלילה להסכמות עם הנהלת הדואר ונציגות העובדים לקראת הפרטה מלאה של חברת דואר ישראל. בין עיקרי המתווה בשירות לציבור - מעבר מלא של שירותי הדואר לדיגיטל ושיפור השירות. לצד זאת יפרשו כ-1,600 עובדים

זמן צפייה: 02:05

לאחר שבועות של משא ומתן משרדי התקשורת והאוצר הגיעו הלילה (חמישי) להסכמות עם הנהלת הדואר ונציגות העובדים לקראת הפרטה מלאה של חברת דואר ישראל. הסכמות הצדדים כוללות תכנית התייעלות וצמצום הוצאות שכר, מעבר מואץ לשירותים דיגיטליים, מסירת חבילות בנגישות גבוהה, שירות ייעודי לאוכלוסיות מבוגרות, פרישה מחודשת של שירותי דואר, וקידום תנאים תחרותיים בשוק הדואר.

עובדי החברה נרתמו לתהליך המורכב של הבראת החברה והפרטתה מתוך דאגה לעתיד החברה, בעוד ממשלת ישראל הבטיחה תנאי פרישה הגונים לעובדים הפורשים וודאות עסקית לעובדים הנותרים בחברה.

דואר ישראל
דואר ישראל | צילום: שאטרסטוק

עיקרי המתווה המוסכם על הצדדים בשירות לציבור הם מעבר מלא של שירותי הדואר לדיגיטל תוך 18 חודשים, שיפור השירות בשוק החבילות - הלקוח יוכל לבחור את נקודת איסוף המשלוח מחו"ל ב-85% מכלל המסירות, הקמת מערך "חבילה עד הבית" במסגרתו ייאספו חבילות, מכתבים ודואר רשום מבתי מבוגרים, הבטחת פריסה ארצית של מרכזי מסירת חבילות בדגש על איזורים פריפריאליים, והטענת קצבאות בכרטיס (DEBIT) ללא צורך בהגעה לסניף.

לצד זאת, עיקרי המתווה בהפרטה והבראה הם הפרטה מלאה בשתי פעימות לטובת מיצוי הפוטנציאל העסקי של החברה, פרישה של כ-1,600 עובדים ב-3 פעימות עד סוף 2023 בעלות כוללת של כ-1.5 מיליארד שקלים, העברת נכסים למדינה לטובת שמירה על האינטרס הציבורי בהפרטת החברה, פיתוח מנועי צמיחה וצמצום רגולציה עודפת, פתיחה הדרגתית של מרכזי החלוקה לתחרות, ומעבר ממבנה הוצאות קשיח למבנה הוצאות גמיש המותאם להיקף הפעילות המשתנה.

דואר ישראל
דואר ישראל | צילום: רויטרס

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר על המהלך: "הפרטת הדואר הינה צעד מתבקש ואמיץ מאוד שמביא איתו בשורה גדולה לאזרחי ישראל המשתמשים בשירותי הדואר. התייעלות, חדשנות ודיגיטציה היו העקרונות המנחים במהלך זה ואני מודה לידידי שר התקשורת, יועז הנדל על שיתוף פעולה פורה ועבודה מאומצת שהניבה מהפכה של ממש. נמשיך להוביל מדיניות של כלכלה חופשית ותחרות לצד שירות טוב יותר לאזרחי מדינת ישראל".

שר התקשורת, יועז הנדל אמר על כך: "אחרי שנים של הזנחה, אנחנו עושים טיפול שורש חיוני לדואר. ידוע לכל שהדואר סובל מתחלואות שלא טופלו במשך שנים כמו עודף כח אדם, חוסר יעילות שכל אזרח הרגיש על בשרו, ורגולציה שהכבידה על החברה. עד היום המדינה הזרימה מיליונים לחברת הדואר בכל פעם שהחברה היתה בקשיים וזאת מבלי לטפל באתגרים ובבעיות הניהוליות והאירגוניות של החברה. היום מתחיל עידן חדש בשירותי הדואר בישראל. יהיו קשיים בדרך, אך בסוף התהליך הציבור יהנה משירותי דואר מעולים ומתקדמים".

Whatsapp Image 2022 03 20 At 0
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

מישאל וקנין, יו"ר חברת דואר ישראל: "אין מנוס מהצעדים הקשים שיינקטו. הצלת חברת הדואר היא משימה לאומית שנוגעת לכל אזרח ואזרחית. הדרך לא תהיה קלה, אבל אנחנו נחושים. כחלק מתהליך ההבראה, ניאלץ להיפרד מכ-1,600 עובדים עד סוף 2023. זה לא דבר קל, בוודאי עבור עובדים רבים שעבורם הדואר הוא בית. אבל אין לנו ברירה. היעד הבא להבטחת עתיד החברה הוא הנפקה בבורסה והפרטה מלאה מהר ככל האפשר - כפי שהחליטו שרי האוצר והתקשורת".