בפעם השנייה תוך חודש: בנק ישראל העלה את הריבית במשק

לאחר שבחודש שעבר עלתה הריבית בשיעור של 0.25%, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הודיע על עלייה נוספת, בשיעור של 0.4%. העלייה הנוספת מביאה את הריבית לשיעור של 0.75%, הגבוה ביותר מאז שנת 2014

זמן צפייה: 01:25

בפעם השנייה תוך חודש בלבד, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע היום (שני) על העלאת הריבית במשק ב-0.4%, זאת לאחר שבחודש שעבר היא עלתה בשיעור של 0.25%. שיעור הריבית יעמוד כעת על 0.75%, הגבוה ביותר מאז שנת 2014.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון

בחודש שעבר העלה בנק ישראל את הריבית לראשונה אחרי ארבע שנים, במהלך שהיה צפוי בעקבות החלטה דומה בארצות הברית. המשמעות של העלאת הריבית בישראל - ההחזרים החודשיים על משכנתאות והלוואות שנטלו אזרחים יעלו, וכך גם ההשפעה על מי שמחזיק במינוס בבנק. מהצד השני, אפיקי החסכונות ישתלמו יותר בעקבות המהלך.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר בתגובה להעלאת הריבית: "התאחדות התעשיינים מצרה על החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית בשיעור של 0.4%, לרמה של - 0.75%. בניגוד לאינפלציה הגואה בארה"ב, תחזית האינפלציה בישראל שנה קדימה עומדת כרגע על 2.9%, ועומדת בטווח יעד המחירים שקבע בנק ישראל בין 1% ל-3%".

"לאור זאת", הוסיף תומר, "אין צורך להעלות את הריבית יתר על המידה, שכן מהלך שכזה עלול ליצור מחנק במשק ולצמצום השקעות, מה שיצור האטה בהתפתחות ובצמיחת הכלכלה. יצויין כי עיקר הפרמטרים המשפיעים על האינפלציה בישראל הם אקסוגניים, דוגמת עליית מחירי הדלק בעולם עקב המלחמה באירופה ושיבוש בשרשראות האספקה. בשל כך, לרמת הריבית בישראל יש השפעה מוגבלת על רכיבים אלו".